متوسط تولید مرکبات در واحد سطح پارسال در مازندران افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران  گفت: متوسط تولید مرکبات استان تا سال قبل از آن (90) حدود 18 تن در هکتار بود که با داشتن زمینهای مستعد، شرایط اقلیمی مناسب و خاک حاصل خیز انواع محصولات مرکبات، طیف تولید 10 تن تا بیش از 100 تن در هکتار بود.

ابطالی شیوه سنتی آبیاری، آبگیر بودن اراضی، شیوه نامناسب تغذیه، وجود بیماری های ویروسی و یروییدی و میکوپلاسمای و ... استفاده از نهال های غیر استاندارد و گواهی نشده و ... از جمله عوامل بازدارنده افزایش تولید در واحد سطح بوده است.

وی افزود: با توجه به برنامه های اجرایی سال های گذشته از جمله اصلاح و احیاء باغات درجه 2 و 3، توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، توسعه سیستم کود آبیاری و محلولپاشی عناصر غذایی، ساخت باغات به شیوه جوی پشته ای، توسعه ارقام جدید با عملکرد بالا و پیش ‌رس، تولید نهال های استاندارد و گواهی شده، مدیریت کنترل آفات و بیماری های گیاه پارسال متوسط تولید مرکبات در باغات استان به حدود 20تن در هکتار ارتقا پیدا کرد.

مازندران دارای سطح بالغ بر 115 هزار هکتار باغات مرکبات با تولید بیش از دو میلیون تن مرکبات می‌باشد که با 43 درصد سطح زیر کشت و 45 درصد تولید مرکبات، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است./ب

برچسب ها: افزایش ، سطح ، مرکبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.