سری فینال 2012-2013 لیگ بسکتبال NBA با قهرمانی میامی هیت به پایان رسید اما سالها برگزاری این مسابقات نکات جالبی را به همراه داشته که به مرور آن می پردازیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ فینال بسکتبال حرفه ای NBA که در حال حاضر تنها با نام سری فینال شناخته می شود تا سال 1982 با نام رسمی قهرمانی جهان NBA برگزار می شد. نام این مسابقات تا سال 1986 دو بار دیگر عوض شد تا در نهایت به " فینال NBA  " رسید.

جوانترین و پیرترین قهرمانان

دارکو میلیچ جوانترین بازیکنی است که قهرمانی NBA را تجربه کرده است. میلیچ در اولین سال ورود به لیگ در تیم دیترویت نیمکت نشین بود با این وجود با 18 سال و 360 روز، قهرمانی سال 2003-2004 را تجربه کرد.
 
روبرت پریش هم پیرترین بازیکن تاریخ لیگ است که در 43 سالگی قهرمانی را تجربه کرد.

تنها تیمی که از رده هشتم به فینال رسید

تیم نیویورک نیکز در سال 1999 تنها تیمی بود که از رده هشتم فصل عادی به فینال رسید و در سری فینال به سن آنتونیو با مربیگری پاپویچ باخت. نیویورکی ها با وجود فصل بدشان در مسابقات پلی اف میامی هیت و پیسرز را برده و به فینال رسیدند اما پاتریک اوینگ که تیم را تا این مرحله رسانده بود مصدوم شده و  در پنج بازی قهرمانی از دست رفت.

کمترین و بیشترین استقبال از سری فینال

پایین ترین امتیاز تلویزیونی به فینالها مربوط به سری فینال کلیولند و سن آنتونیو در سال 2007 می شود که در رده بندی های تلویزیونی درجه 6.2 داشت و از آن استقبال چندانی نشد. بیشترین استقبال هم مربوط به فینال 1998 یوتا جاز و شیکاگو بولز بود که به خاطر آخرین حضور مایکل جوردن بالاترین درجه را با 8.2 داشت. در کل شش قهرمانی شیکاگو بولز بالاترین استقبال تلویزیونی را در تاریخ لیگ دارد. 

حراج حلقه قهرمانی حکیم اولاجوان

حکیم اولاجوان اولین حلقه قهرمانی خود را به خاطر اعتقادات مذهبی حراج کرد. از آنجایی که دین اسلام استفاده از طلا برای مردان را حرام می داند در سال 1995 بعد از قهرمانی دوباره تیم راکتز، حلقه ای از جنس پلاتونیوم برای اولاجوان ساخته شد. 

شکل برگزاری 2-3-2

از زمانی که شکل برگزاری فینال را در سال 1985 به 2-3-2 تغییر دادند، تیمهایی که بازی سوم را بعد از تساوی یک-یک بردند در 12 مورد از 13 بار قهرمانی را در پایان سری به خود اختصاص دادند.  
 رکورد بیشترین حضور پیاپی در فینال

تیم بوستون سلتیکز با 10 فینال رکورد بیشترین حضور پیاپی در بازیهای فینال را دارد. سلتیکز 9 بار در دهه های 50 و 60 قهرمان لیگ شد. 

در مجموع کنفرانس شرق هم با قهرمانی های سلتیکز و همچنین شیکاگو بولز زمان جوردن تعداد قهرمانی های بیشتری نسبت به غرب دارد. هر چند در 15 سال گذشته کنفرانس غرب در لیگ غالب بوده است. 

بیشترین فاصله بین دو عنوان MVP

کریم عبدالجبار دو عنوان با ارزشترین بازیکن فینال یا ام وی پی را در سالهای 1971 و 1985 برد که بیشترین فاصله را بین دو عنوان با ارزشترین بازیکن دارد. 

بدشانسترین بازیکن لیگ

الجین بیلور بازیکن اسبق لیکرز رکورد بیشترین حضور در فینال بدون عنوان قهرمانی را دارد. وی در طول 13 سال حضور در لیکرز، هشت بار به فینال رسید و در ابتدای فصل 1971-72 که لیکرز بعد از مدتها قهرمان شد، از دنیای بسکتبال خداحافظی کرد. 

بیلور همچنین رکورد بیشترین امتیاز در یک بازی فینال را با 61 امتیاز دارد. این امتیازات در بازی سال 1962 مقابل بوستون به دست آمد.

13 تیمی که هیچوقت قهرمان نشده اند

13 تیم در بین تیمهای فعلی ان بی ای هیچگاه قهرمانی را تجربه نکرده اند. تیمهای بابکتز، هورنتز، کلیپرز، مینه سوتا، بروکلین نتز، پیسرز، یوتا، راپتورز، کلیولند، سانز، گریزلیس، ناگتز و مجیکز تیمهای بدون تجربه قهرمانی لیگ هستند. 

از سال 1999 تا به حال هم تنها تیمهای اسپورز، لیکرز،‌دیترویت، سلتیکز، دالاس و هیت قهرمان لیگ شده اند. 

جایزه نفرین شده!

تا به حال هیچ کدام از بازیکنانی که جایزه بیشترین پیشرفت سال را برده اند به قهرمانی نرسیده اند. جرمی اونیل، گیلبرت آرناس و پل جورج در بین این بازیکنان قرار دارند. در صورتی که تریسی مک گریدی امسال با ترکیب سن آنتونیو قهرمان می شد این طلسم از بین می رفت.

تنها MVP در تیم بازنده

جری وست تنها بازیکنی است که با وجود شکست تیمش در سری فینال 1969 مقابل سلتیکز، جایزه با ارزشترین بازیکن فینال را برد. وست سالها با نا امیدی قهرمانی را از دست داد تا اینکه در سری فینال سال 1972 مقابل نیکز به قهرمانی رسید. 

طراحی جایزه قهرمانی

جایزه قهرمانی فعلی در سال 1977 طراحی شد و از سال 1984 به جایزه لری اوبرین تغییر نام داد. این جام قبلا به والتر ای براون معروف بود. این جایزه از نقره ساخته شده و روی آن را طلا گرفته است./آق
 
برچسب ها: بسکتبال ، میامی ، اونیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار