استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: 40 درصد از کفش تولیدی کشور در آذربایجان شرقی به ویژه تبریز تولید می‌شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، بیگی در سومین همایش ملی صنعت کفش و چرم در تبریز، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های هنری در طراحی و تولید صنایع چرم و کفش تاکید کرد و گفت: بهره‌گیری از هنر و ذوق و قریحه در طراحی کفش و چرم می‌تواند زمینه جذب سلایق مخاطبان و مشتریان و توسعه بازار تقاضا را فراهم کند.

بیگی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری استان در توسعه این صنعت، تصریح کرد: دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، پشتوانه ارزشمندی است که می‌تواند در تحقق این امر کارساز باشد و خوشحالیم که امروز این دانشگاه، یکی از حامیان برگزاری این همایش است.

وی با اشاره به نقش هنر در توسعه صنعت چرم، خاطرنشان کرد: امروز در کشوری مثل ترکیه استفاده از طراحان برجسته و قالب‌های ویژه هنری در کارگاه‌های کوچک تولید کفش، بارز بوده و محبوبیت و مقبولیت ویژه‌ای را برای برندهای خاص این کشور فراهم می‌کند؛ در حالی که کیفیت کفش تولید شده در این کشور با کیفیت کفش تولید شده در آذربایجان شرقی، تفاوت چندانی ندارد و تنها نوع طراحی کفش تولیدی، تعیین‌کننده است.

بیگی افزود: معتقدیم که هنر و صنعت ایرانی، دارای قابلیت جهانی بوده و می‌تواند به عنوان یک برند ارزشمند در صنعت جهانی به ویژه صنایع چرم و کفش مطرح شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه به گواه کتیبه‌ها و آثار تاریخی، استفاده از کفش، دارای قدمت چندین هزار ساله است، افزود: کفش در سیر تاریخی خود علاوه بر امور نظامی و زینتی مخصوص پادشاهان، به عنوان نیاز مهم پوششی و سلامتی توده مردم، رواج داشته و همزمان، صنعت تولید و طراحی آن نیز متحول شده است و امروز آذربایجان شرقی، با قدمت بیش از 80 سال، از مهم‌ترین کانون‌های صنعت کفش و چرم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اختصاص 40 درصد از کفش تولیدی کشور به آذربایجان شرقی، به نقش قابل توجه این صنعت در اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: اگرچه موضوع واردات کفش خارجی و به خصوص کفش چینی، تا مدت‌ها تولید و عرضه کفش داخلی را متاثر ساخته بود، اما امروز، شرایط اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده است که علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات نیز به دغدغه مهم دست‌اندرکاران صنعت کفش تبدیل شده است.

بیگی با اشاره به آخرین دستاوردهای جهانی صنعت کفش و چرم، افزود: با توجه به رویکرد کشورمان در تعاملات بین‌المللی می‌توانیم شاهد تحقق قابلیت‌های صادراتی در حوزه صنایع چرم باشیم؛ ضمن این که برخی از کشورها از جمله کشورهای آفریقایی می‌توانند مورد توجه صنعتگران چرم استان جهت فرآوری و افزایش ارزش افزوده، قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در ابتدای سخنان خود، با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و خلق حماسه سیاسی ملت ایران، گفت: با تحقق این حماسه باشکوه، ظهور و بروز جمهوری اسلامی ایران با قدرت بیشتری در عرصه جهانی متجلی شده و حماسه اقتصادی ملت ایران را در پی خواهد داشت که تحولات قیمت ارز در روزهای اخیر، طلیعه مهم آن به شمار می‌رود.

وی افزود: شرایط جدید اقتصادی به ما کمک خواهد کرد که با قدرت بیشتری در عرصه‌های اقتصادی بدرخشیم که این درخشش نتیجه خلق حماسه شکوهمند سیاسی است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.