"رضا یزدانی" را باید یکی از خواننده های فوق العاده فعال موسیقی دانست که به قول معروف آرام و قرار ندارد.


او طی سال های اخیر دائما در حال تولید آثار موسیقی بوده است.
آثاری که علاوه بر آلبوم های او، موسیقی تیتراژ فیلم ، سریال و حتی موسیقی تئاتر را نیز شامل می شود.
تازه ترین آلبوم یزدانی با «خاطرات مبهم» با فاصله ای 14 ماهه نسبت به آلبوم قبلی او یعنی «ساعت فراموشی» به بازار آمد.
بسته بندی های این آلبوم ، یک سی دی و یک DVD  رایگان که شامل 4 کلیپ تصویری است. در آخرین روزهای سال 91 با رضا یزدانی در مورد جدید ترین آلبومش به گفتگو پرداختیم.
 
چطور شد که در این آلبوم همکاری با کارن همایونفر را به صورت گسترده تری تجربه کردی؟ ما قبلا همکاری های موفقی را در سه پروژه تجربه کرده بودیم که هر دویمان از آنها راضی بودیم.
از طرف دیگر استقبال مخاطب هم از هر سه آنها چشمگیر بود.
پروژه اول مربوط به سریال «مرگ تدریجی یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی می شد که چهار سال پیش از تلویزیون پخش شد.
در تیتراژ آن سریال ، فضایی جدید از موسیقی و ترانه را از طریق قاب تلویزیون ارائه کردیم که در نوع خود جالب توجه بود.
دومین همکاری من و کارن مربوط به فیلم سینمایی «طهران، تهران» می شد.
بدون شک قطعه ای که در طهران ، تهران » اجرا کردم یکی از پر طرفدار ترین کاهایم به حساب می آید.
سومین همکاری ما نیز مربوط به تیتراژ پایانی سریال ویدوئی « قلب یخی» می شد که باز هم جذابیت های خاص خودش را برای مخاطب داشت و به توفیق قابل توجهی دست پیدا کرد.
همچنین همکاری های رضایت بخش باعث شده بود تا از مدت ها پیش به فکر تولید یک آلبوم باشیم .
اما درگیری های شخصی من برای تولید آلبومهای خودم از جمله « ساعت 25 شب» و ساعت فراموشی » و همینطور درگیری های کارن در ساخت موسیقی فیلم باعث شده بود تا شرایطی که نیاز مند آن بودیم فراهم نشود.
بالاخره دو اتفاق متوالی باعث شد تا احساس کنیم که شرایط تولید یک آلبوم کامل مهیا شده است.
من و کارن دو قطمعه را برای دو فیلن سینمایی «قصه پریا» به کارگردانی فریدون جیرانی می شد.
البته جیرانی با این قطعه و حضور ما در
آن فیلم مشکلی نداشت بلکه استفاده از این ترانه از طرف تهیه کننده « قصه پریا» لغو شد.
« حرف آخر» هم یکی دیگر از کارهایمان بود که به ثمر نرسید و همین به ثمر نرسیدن ها باعث استارت خوردن پروژه های مهم با عنوان «خاطرات مبهم‌» شد.
خیلی زود با انتخاب چند ترانه جدید از جمله ترانه های اندیشه فولادوند و احسان گودرزی، تولید آلبوم را آغاز کردیم.
آیا باز هم احتمال دارد که با کارن همایونفر به این شکل و در قالب یک آلبوم کامل به همکاری بپردازید؟ قطعا این اتفاق در آینده نیز تکرار خواهد شد ولی ما نیازمند زمان هستیم .
همانطور که گفتم هر دویمان گرفتاری های خاص خودمان را داریم. ضمن اینکه آلبوم «ساعت فراموشی» را انجام داده بود.
مرحله تنظیم را پشت سر می گذارد .من قبل از اینکه گرفتار تکمیل پروژه «خاطرات مبهم » شوم، ترانه و ملودی های آماده را در اختیارشان قرار داده بودم تا فاصله زمانی زیادی بین این آلبوم و آلبوم بعدی ام به وجود نیاید.
معلوم نیست همکاری مجدد من و کارن چه زمانی تحقق پیدا کند ولی قطعا در فرصتی مناسب آلبوم تازه تری را درکنار هم استارت می زنیم . کارن معتقد است که در این آلبوم ، جایی از صدایی من شنیده می شود که در آثار ، فیلمی از آن استفاده نکرده بودم.
کارن همایونفر هم مثل تو بازیگری را تجربه کرده است. نظرت در مورد بازی هایی که کارن تا به امروز ارائه کرده چیست؟ او واقعا هنر پیشه خوبی است؟ به طور مثال در فیلم «است حیوان نجیبی است» یکی از بهترین بازی های فیلم را کارن به نمایش گذاشته بود .
البته چندان جای تعجب ندارد که او در هنر پیشگی هم موفق باشد. به هر حال 20 سال است که روز و شب مشغول گلنجار رفتن با فیلم های سینمایی ست تا موسیقی متن آنها را بسازد.
روزی هفت ، هشت بار آن را تماشا می کند.
از آنجایی که کارن انسانی باهوش به حساب می آید، قطعا توانایی درک فوت و فن های بازیگران بزرگ سینمای ایران را نیاز دارد .
در خاطرات مبهم به سراغ تجربه فضاهای جدیدی رفته ای. آیا از باز تاب قطعاتی که در فضاهای جدیدی کار کرده ای  راضی هستی ؟
خوشبختانه؛ یکی از کارهای جدیدی که ما در این آلبوم انجام داده ایم، استفاده از شعر آزاد است .
من پیش این فقط یکبار در آلبوم " ساعت فراموشی " از شعر آزاد استفاده کرده بودم.
ولی کارن همایونفر علاقه زیادی به اشعار اینچنینی دارد.
راستش را بخواهید کمی از انجام این کار در بیش از یک قطعه واهمه داشتند.
ولی بنابه اطمینانی که نسبت به کارن دارم ، به اجرای سه شعر آزاد در این مجموعه پرداختم. " حرف آخر " ، " شک می کنم " و " ادامه بده " بازتاب های خوبی را تا به امروز داشته ام و احساس می کنم اشتباه نکرده ایم. به هر حال یک هنر مند با تجربه فضاهای جدیدی از تکرار فاصله می گیرد و دوری از کارهای تکراری نیز باعث طولانی تر شدن عمر هنری اش می شود. ما هم قصد داشته ایم نسبت به آثار قبلی تولید کنیم. البته آلبوم های قبلی من هم فضایی متفاوت نسبت به یکدیگر داشتند ولی این تفاوت فضا در " خاطرات مبهم " به اوج خود رسیده است. اندیشه فولادوند می گوید که باید چندسال از انتشار " خاطرات مبهم " بگذرد تا مخاطب متوجه شود با چه آلبومی مواجه بوده ؛ البته اندیشه به من لطف دارد و حتی این آلبوم را با اثر ماندگاری " برف" فرهاد مقایسه می کند.
خودت کدام یک از قطعات این آلبوم را بیشتر دوست داری؟ " بلا تکلیف" و " ادامه بده " یکی از نکات جالب برای من این است که مخاطبین هم از قطعه " ادامه بده " استقبال خوبی به عمل آورده اند.
این در حالی است که این اثر از یک شعر آزاد برخوردار است و مخاطب معمولا ترانه را بیشتر  می پسندند.
از میان آلبومهایی که تا به حال منتشر کرده ایم کدام یک رابیشتر دوست داری؟ اصلا نمی توانم به این سوال پاسخ بدهم ! باور کنید هر کدام از آلبوم هایی که تا به امروز منتشر کرده ام.  
رنگ و بوی خاص خودشان را برای من به همراه دارند.
یکی از نکات جالب توجهی که تا به امروز منتشر کرده ام در مورد آلبوم‌ " خاطرات مبهم " وجود داشت ارائه یک  DVD  از چهار کلیپ تصویری به صورت رایگان همراه با سی دی صوتی آلبوم بود.
چطور شد که این ایده را پیاده کردی؟
ابتدا قرار بود که فقط یک تیزر برای یک قطعه " حرفهای بی مخاطب " بسازیم. به همین منظور به دنبال لوکیشن می گشتیم تا اینک در نهایت تصمیم گرفتیم چهار کلیپ را تهیه کرده و در قالب یک DVD   به صورت هدیه در اختیار مخاطبین قرار دهیم .  ما از هر گونه سود مالی در رابطه با این DVD  ها گذشتیم. و تنها هدفمان این بود که یک کار فرهنگی انجام داده و به مخاطبان احترام گذاشته باشیم. البته این احتمال را دادیم که شاید از این طریق بتوان تا اندازه ای جلوی دانلود آلبوم را نیز گرفت. من ، علی اوجی و شرکت تصویر گستر پاسارگاد در کنار هم این ایده را عملی کردیم و باز هم تاکید می کنم که به فکر سود مادی آن نبودیم.
از سلیقه انتخابها در ترانه کاملا مشخص است که علاقه خاصی به شعر و ترانه داریم . آیا این علاقه باعث نمی شود تا خود نیز به صورت جدی ترانه سرایی را تجربه کنی؟
تا کنون بارها این کار را تجربه کردم. چندین سال است که ترانه می نویسم و حتی در " ساعت فراموشی " هم یکی از ترانه هایم را استفاده کرده بودم. این احتمال وجود دارد که در آلبوم بعدی نیز یکی از ترانه های خودم را بخوانم ولی خوشبختانه ترانه سراهایی که با آنها مشغول به همکاری هستم آنقدر خوب هستند که احساس می کنم بهتر است کمتر به سراغ سروده های خودم بروم.
در آلبوم بعدیت شاهد حضور چه عواملی هستیم؟
تقریبا همان تیمی که در" ساعت فراموشی " حضور داشتند را حفظ کردم./رج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار