اولین اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریسم، روز ملی شدن شرکت‌های بیمه، دستیگری و تبعید «سیدجمال‌الدین اسدآبادی»، اختراع اولین میکروسکوپ الکترونی، آغاز سفر اولین کشتی مسافربری بخار و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 تیر 1392 خورشیدی برابر با 16 شعبان 1434 هجری و 25 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اولین اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریسم (1390 ش)
اجلاس بین‌المللی «مبارزه جهانی با تروریسم» از روز شنبه، چهارم تیر به مدت دو روز با حضور مقامات بیش از 60 کشور جهان در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران برگزار شد. در این اجلاس روسای جمهور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، سودان، عراق و سایر کشورهای دعوت‌شده در سطح نخست‌وزیر یا وزرای امورخارجه حضور داشتند.

قرائت پیام کتبی مقام معظم رهبری، دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزای، جلال طالبانی و زرداری روسای جمهور ایران، افغانستان، عراق و پاکستان و صالحی، وزیر امور خارجه از جمله برنامه‌های روز اول این همایش بود.

انتقال امام خمینی (ره) به پادگان عشرت آباد توسط ساواک (1342 ش)
امام خمینی روز چهارم تیر به پادگان عشرت آباد منتقل شدند و در این مکان به مدت چهل روز ماندند. امام در این مدت افزون بر عبادات روزانه و قرائت قرآن و دعا به مطالعه کتاب هایی پیرامون انقلاب مشروطیت، استقلال هند، استقلال اندونزی و ... نیز پرداختند. در همین مدت تنی چند از علما و روحانیون، از جمله برادر بزرگ امام توانستند با ایشان ملاقات کنند. در این دیدار بود که امام غیر مستقیم در جریان مهاجرت علمای شهرستان ها به تهران قرار گرفتند و پس از اطلاع از تعطیلی بازار و دروس حوزه، دستور بازگشایی بازار و شروع دروس را دادند.

سقوط مناطق کوشک، طلائیه، خیبر و جزایر مجنون در حمله ارتش بعثی به این مناطق (1367 ش)
ارسال پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی از کشورهای حامی حزب بعث به کشور عراق، در اواخر جنگ نمودی بسیار برجسته داشت به طوری که سیل این کمک‌ها قطع نمی‌شد. در این شرایط که نیروهای جان بر کف ارتش، بسیج و سپاه اسلام، علی رغم محاصره اقتصادی - نظامی و عدم دسترسی به سلاح‌های جدید، به مقاومتی جانانه مشغول بودند، رژیم عراق از به کار بردن انواع بمب‌های ممنوعه و شیمیایی ابایی نداشت. با نزدیک شدن روزهای پایانی خرداد ماه 1367، عراق بر حجم تحرکات خود افزود و نیروهایش را در مناطق جزایر مجنون تقویت کرد. تا این که درچهارم تیرماه 1367، تهاجم نیروهای عراق به جزایر مجنون آغاز شد که این حمله، اوج اقتدار و قدرت ارتش عراق بود.
 در این میان بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گسترش یافته بود، باعث عقب‌نشینی نیروهای خود می‌گردید تا این که جزایز مجنون پس از جانفشانی‌های زیاد قوای اسلام، به اشغال ارتش رژیم بعث درآمد. عراق در این حمله که به لحاظ تاکتیکی، پیشرفته بود، قصد گرفتن اسیر داشت که توانست در ظرف مدت کوتاهی، هفده هزار اسیر بگیرد. در این وضعیت ایجاد شده و نیز سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری ایران در دوازدهم تیر آن سال توسط ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس، بنا به ملاحظات جدید و همچنین تشدید فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) با یک تصمیم مهم، اوضاع را به نفع ایران تغییر دادند و قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفتند.

روز ملی شدن شرکت‌های بیمه (1358 ش)
صنعت بیمه، یکی از اجزای نظام اقتصادی هر جامعه را تشکیل می‌دهد. امروزه، این صنعت از رشد و اعتبار زیادی برخوردار است و همانند موتور محرکه‌ای، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل می‌کند. متاسفانه در ایران، جامعه از نقش و اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی، حمایت از سرمایه‌های انسانی، گسترش فرهنگ تعاون و تقویت روحیه امیدواری به کار و زندگی، آگاهی کامل ندارد و در مجموع، صنعت بیمه به طور فراگیر مورد استفاده عموم قرار نگرفته است.

در ایران دو نوع بیمه خصوصی وجود دارد: بیمه اجباری نظیر بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی و... و بیمه اختیاری که در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت‌های بیمه، ملی شدند که این عمل اقدام شایسته‌ای برای حفظ سرمایه ملی بود. این شرکت‌ها در ظاهر مستقل از هم هستند، اما تمام آن‌ها در زیر چتر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و دارای دستور العمل‌های واحدی می‌باشند.

درگذشت «ابن دَهّان» ادیب و شاعر مسلمان (612 ق)
ابوبکر، مبارک بن ابی‌طالب بن مبارک بن سعید ملقب به وجیه واسطی و مشهور به ابن دَهان، ادیب و شاعر نابینای مسلمان در جمادی الثانی 532 یا 534 ق در شهر واسط در عراق به دنیا آمد. او پس از مدتی به همراه پدر رهسپار بغداد شد و از محضر دانشمندان نام‌آوری همچون ابن خَشّاب و ابوالبرکات ابن الانباری استفاده برد و از عالمانی نظیر یحیی بن ثابت و احمد بن مبارک نیز حدیث شنید. او در همهٔ علوم متدوال زمان خود از جمله فقه، تفسیر قرآن، طب و نجوم از مهارتی بسیار برخوردار بود و اشعاری دلنشین می‌سرود و به زبان‌های فارسی، ترکی، رومی، هندی و ارمنی تسلط داشت. ابن دَهّان را در هوش، دانش، فروتنی و بردباری و چیره‌دستی در علوم متداول زمان ستوده‌اند. گفته‌اند که هیچ‌گاه خشمگین نشد و حتی آن‌گاه که به عمد می‌خواستند وی را به خشم آورند موفق نگردیدند. اگرچه از آثار ابن دهّان جز چند قصیده، اثری دیگر باقی نمانده است، اما برخی از مورخان معتقدند که او در علم نحو نیز دارای تألیفاتی است. ابن دَهّان سرانجام در هشتاد سالگی در بغداد درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

وفات آیت الله سید محمود شاهرودی (1395 ق)
سید محمود فرزند سید علی در سال 1301 یا 1293 ه.ق در روستای «قلعه آقا عبدالله» شاهرود به دنیا آمد. در محضر ملا محمدکاظم خراسانی، آقا ضیاءالدین عرافی و میرزا حسن نائینی به مراتب عالی اجتهاد دست یافت. وی 50 سال به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. پس از رحلت سید ابوالحسن اصفهانی عده زیادی به تقلید از وی روی آوردند. با این حال سید محمود به زهد و تقوا شهرت داشت. وی در 16 شعبان 1395 ه.ق وفات یافت.

دستیگری و تبعید «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» به دستور «ناصرالدین شاه» (1308 ق)
سیدجمال الدین اسدآبادی در شعبان سال 1254 ق در اسدآباد همدان به دنیا آمد. وی در ده سالگی همراه پدر به قزوین رفت و در مدت دو سال، در حوزهٔ علمیهٔ آن شهر، به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. سیدجمال الدین سپس عازم تهران شد و در درس آقا سیدمحمدصادق طباطبایی همدانی حاضر گردید و توسط ایشان ملبس به لباس روحانیت شد. او در سال 1266 ق راهی نجف اشرف گردید و در محضر شیخ انصاری به کسب علوم تفسیری، حدیث، فقه، اصول، کلام، منطق، فلسفه، ریاضی، طب، هیئت و نجوم همت گماشت. سید در 1270 ق راهی هندوستان شد.

وی در آنجا به سلطهٔ استکباری انگلیس بر هند پی برد و به مقابله علیه آن پرداخت. سیدجمال الدین اسدآبادی اتحاد دنیای اسلام با تمسک به قرآن و نیز بیرون راندن استعمار انگلستان ازسرزمین‌های اسلامی را می‌خواست و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد. سید جمال الدین در سال 1308 ق از طرف ناصرالدین شاه به خارج از کشور تبعید شد. وی در 1310 وارد مرکز خلافت عثمانی در اسلامبول گردید، ولی بعدها سلطانِ عثمانی علیه او کارشکنی کرد و در سال 1314 وی را مسموم کرد و به شهادت رسانید.

آغاز سفر اولین کشتی مسافربری بخار از امریکا (1816 م)
نخستین کشتی بخار جهان پیروسکاف (Pyroscaphe) نام داشت که توسط Claude de Jouffroy فرانسوی ساخته شد و در 15 ژولای 1783 میلادی در رودخانه سون نزدیک شهر لیون به حرکت درآمد. این کشتی ۴۵ متر درازا و ۱۸۲ تن وزن داشت و دارای دو چرخ بود که پس از ۱۵ دقیقه حرکت دچارمشکل شد و نتوانست در این زمینه موفق باشد.

آغاز جنگ کره شمالی و جنوبی با حمایت شوروی و امریکا (1950 م)
در پایان جنگ جهانی دوم، قسمتی از شبه جزیره کره که زیرمدار 38 درجه بود تحت اشغال امریکا و قسمت شمالی آن در تصرف نیروهای شوروی قرار داشت. قرار بود که طی سال‌های پس از جنگ، دو ناحیه شمالی و جنوبی شبه جزیره کره، متحد شوند، ولی همکاری دو دولت عملی نبود زیرا که کمونیست‌ها در ناحیه شمال، رهبری را بر عهده داشتند و در جنوب، طرفداران غرب بر سر کار بودند. تلاش برای اتحاد به جایی نرسید و عاقبت در اواخر سال 1948 م، تقسیم دو کره به دو کشور، صورت رسمی یافت. تا اواسط سال 1949، سربازان خارجی از هر دو کره خارج شده بودند اما به دنبال ماه‌ها تحرکات دنباله دار امریکا، سرانجام در 25 ژوئیه 1950 م کره شمالی به بهانه اتحاد مجدد، به کره جنوبی حمله‌ور شد.
نیروهای کره شمالی، در چهارمین روز حمله به خاک کره جنوبی، سئول پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و پیشروی خود را به طرف جنوب ادامه دادند. جنگ کره در مجموع، نزدیک به چهار میلیون تلفات نظامی و غیرنظامی به بار آورد از 160 هزار نفر نیروهای ملل متحد که در این جنگ کشته و زخمی شدند، 142 هزار نفر امریکایی بودند که بزرگ‌ترین تلفات نیروهای امریکایی در یک جنگ خارجی، پس از جنگ اول و دوم جهانی به شمار می‌آید.

انفجار عظیم مقرّ نظامی امریکا در منطقه ظهران عربستان (1996 م)
در 25 ژوئن 1996 م، بر اثر انفجار عظیم پایگاه نظامی امریکا در شهر ظهران عربستان، ده‌ها نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. این انفجار بر اثر کار گذاشتن 2200 کیلوگرم مواد منفجره توسط افراد ناشناس در یک کامیون در نزدیکی این پایگاه به وقوع پیوست و یک ساختمان هشت طبقه‌ای نیروهای امریکایی به کلی ویران شد. در پی این انفجار، گرچه مسئولیت آن، از طرف مخالفان داخلی حکومت آل سعود به عنوان اقدامی علیه حضور نامشروع نظامیان امریکا در منطقه پذیرفته شد، اما به یک جنگ تبلیغاتی شدید بین ایران و امریکا تبدیل گردید. چرا که امریکایی‌ها در ابتدا به طور تلویحی، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در این انفجار متهم کرده و سخن از مقابله به مثل به میان آوردند؛ اما اظهارات برخی از مقامات سعودی مبنی بر مشخص نبودن دخالت خارجی در این انفجار، باعث فروکش کردن تبلیغات امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گردید.

اختراع اولین میکروسکوپ الکترونی در امریکا (1940 م)
میکروسکوپ الکترونی نوعی میکروسکوپ مرکب است. اولین میکروسکوپ مرکب، احتمالاً در سالهای ۱۶۰۰ میلادی توسط دو نفر هلندی به نام هانس و زاکاریاسن ساخته شد. درسال ۱۸۷۳ ارنست آبه ثابت کرد که برای تشخیص دقیق دو ذره نزدیک به هم طول موج نور نباید بیشتر از دو برابر فاصله دو ذره از یکدیگر باشد.

در سال ۱۹۳۹ اولین میکروسکوپ الکترونی ساخته شد. قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی دنیا با نام پیکو در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان ساخته شده و توان نمایش ذراتی به اندازه ۵۰ پیکومتر (پنج صدم نانومتر) و تصاویری از اجزای اتم و حرکت اتم‌ها را دارد. این میکروسکوپ دو برابر دقیق‌تر از میکروسکوپی‌ست که سال قبل در دانشگاه برکلی ساخته شده بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار