رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر، شهادت «دکتر مصطفی چمران» در دهلاویه، زلزله دلخراش در رودبار و منجیل، آغاز قیام مردمی سربداران خراسان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 31 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 12 شعبان 1434 هجری و 21 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر (1360 ش)
پس از ماه‌ها درگیری بنی صدر و هوادارانش با نیروهای ارزشی و انقلابی، طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. مهمترین دلیل بر عدم کفایت سیاسی بنی صدر، موضع‌گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد با منافقین و ضد انقلاب، مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس، دخالت صریح در قوه قضاییه و عدم درک صحیح از بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا عنوان گردید.

این طرح با 177 رأی موافق، 1 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع به تصویب رسید و یک روز حضرت امام خمینی (ره)، وی را از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل کردند. بنی صدر پیش از این در بیستم خرداد، از فرماندهی کل قوا عزل شده بود. پس از برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری، فعالیت‌های خرابکارانه و براندازانه بر ضد حکومت و دولت آغاز شد که عمدتاً از طرف منافقین سازماندهی می‌گردید.

 رحلت استاد بزرگ اخلاق «میرزا جواد آقاملکی تبریزی» (1305 ش)
آیت‌اللَّه میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در حدود اواخر نیمه اول قرن سیزدهم هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه، برای تکمیل تحصیلات خود راهی نجف اشرف گردید و در محضر عالمان نامداری همچون آخوند خراسانی و حاج آقارضا همدانی و محدث بزرگ، میرزا حسین نوری و آخوند ملاحسینقلی همدانی حاضر شد. وی در حدود سال 1280 ش راهی قم شد و به تدریس پرداخت.
حضرات آیات حاج آقا حسین فاطمی قمی، آخوند ملا علی همدانی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خویی، سید رضا بهاءالدینی و امام خمینی، از جمله شاگردان ایشانند. اسرار الصلاة، المراقبات، رساله لقاءاللَّه و... از تألیفات وی است. آیت‌اللَّه میرزاجواد ملکی تبریزی، سی و یکم خرداد 1305 ش برابر با یازدهم ذی حجه 1344 ه.ق رخ در نقاب خاک کشید و پیکر مطهرش پس از تشییعی با شکوه، در جوار حرم حضرت معصومه (س) در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

 زلزله دلخراش در رودبار و منجیل (1369 ش)
در نیمه شب سی‌ویکم خرداد ماه 1369، زلزله شدیدی در گیلان و زنجان به وقوع پیوست که بیش از 50 هزار تن کشته، 60 هزار نفر مجروح و نیم میلیون آواره برجای گذاشت. در اثر این زمین لرزه، 32 هزار واحد مسکونی روستایی و هزاران خانه و مغازه در شهرهای استان‌های گیلان و زنجان به طور کامل تخریب شد. همچنین نزدیک به یک میلیون رأس انواع احشام نیز زیر آوار ماندند. قدرت این زلزله سهمگین 7/6 درجه در مقیاس ریشتر و با مرکزیت شهر رودبار بود.

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی بروجردی» (1376 ش)
آیت اللَّه سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی بروجردی در سال 1291 ش در بروجرد به دنیا آمد. وی پس از پشت سر گذاشتن مقدمات علوم در زادگاهش، راهی قم گردید و از محضر استادان بزرگی همچون حضرات آیات سید محمدتقی خوانساری، محمد فیض قمی و محمد علی اراکی استفاده کرد و سپس عازم نجف اشرف شد و در حلقه درس آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی و آقاضیاءالدین عراقی شرکت نمود و به مدارج والای علمی دست یافت.
ایشان پس از آن مدتی در مشهد و در نهایت در قم سکنی گزید و به تدریس مشغول شد. آیت‌اللَّه سلطانی در این سال‌ها همزمان با تدریس، در دروس فقه و اصول آیت‌اللَّه بروجردی و درس معقولِ آیت‌اللَّه شاه آبادی شرکت می‌کرد. آیت‌اللَّه سلطانی از آن پس یکسره به تدریس و تالیف همت گماشت. آثاری چون استصحاب، الفوائد الفاطمیه و رساله‌ای در شرح منظومه میرزا محمد تنکابنی از ایشان بر جای مانده است.
آیت‌اللَّه سلطانی، دوستی دیرینه‌ای با حضرت امام خمینی (ره) داشته و حاج احمد خمینی نیز داماد ایشان بود. معظم له در دوره اول مجلس خبرگان قانون اساسی نیز حضور داشت. این فقیه اصولی و مدرس برجسته حوزه علمیه قم، در سی و یکم خرداد 1376 ش 85 سالگی بدرود حیات گفت و در جوار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، به خاک سپرده شد.

شهادت «دکتر مصطفی چمران» در دهلاویه (1360 ش)
دکتر مصطفی چمران در سال 1311 ش در تهران به دنیا آمد. پس از پشت سرگذاشتن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران گردید و با از احراز رتبه اول دانشگاه، بورس تحصیلی آمریکا را اخذ کرد. در امریکا به تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی و انتشار ماهنامه و فعالیت‌های متعدد ضدرژیم پهلوی پرداخت. وی سپس راهی مصر گردید و پس از گذراندن دوره نظامی چریکی، به لبنان رفت و هشت سال در آن دیار ماند و همگام با امام موسی صدر خدمات شایانی به ملت مظلوم آن سامان ارایه کرد.

دکتر مصطفی چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از 22 سال دوری از وطن به کشور بازگشت و معاونت نخست‌وزیری را برعهده گرفت. وی بعدها نماینده امام در شورای دفاع، وزیر دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گردید. دکتر چمران همچنین ستاد جنگ‌های نامنظم را در اهواز سازمان‌دهی کرد و ضربات متعددی بر پیکر ارتش متجاوز بعثی وارد نمود. فرو نشاندن غائله پاوه و سرکوب عناصر ضدانقلاب در کردستان از جمله صفحات درخشان زندگی این شهید والا مقام می‌باشند. این عارف و فرمانده سلحشور در حالی که چند روز قبل، منطقه عملیاتی دهلاویه را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کرده بود، در آخرین روز خرداد 1361 در این منطقه به دیدار معبود شتافت و پیکر پاکش در گلزار شهدای بهشت زهرا، آرام گرفت.

درگذشت «سید الاطبّاء» طبیب و فقیه (1316 ق)
سیدعلی شرف‌الدین بن حاج سیدمحمد منجم، تاجر تبریزی حسینی مرعشی، معروف به سیدالعلماء و سیدالاطباء، از علمای بزرگ آذربایجان و از شاگردان صاحب جواهر و صاحب ضوابط و شیخ مرتضی انصاری است. وی بعد از اجتهاد به تبریز آمد، سپس به تحصیل طب پرداخت. مدت پانزده سال در اصفهان و شهرهای دیگر دروس طب خواند و مدتی در سبزوار، در درس ملاهادی سبزواری حضور پیدا کرد. سیّد الاطباء در زمینه اختراعات نیز استعداد داشت. کتب تاریخ تبریز و کلیات قانون ابوعلی سینا از تألیفات اوست.

اعلام تشکیل نیروی واکنش سریع توسط امریکا (1979 م)
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و قرار گرفتن منطقه خاورمیانه در وضعیت حساس، امریکا به فکر تدارک نیروی نظامی در این نقطه افتاد. در حقیقت با توجه به مسئله نفت و اهمیت آن برای غرب، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا، طی دستوری، به تشکیل نیروهای سریع الانتقالی که بدون بر هم زدن توان رزمی نیروهای امریکایی، در مواضع مورد نظر سران کاخ سفید در تمام نقاط جهان قادر به واکنش فوری باشند، فرمان داد. این نیروی یک‌صد و ده هزار نفری که مجهز به کشتی و هواپیما هستند برای حفاظت از جریان نفت به غرب وارد عمل می‌شوند.
به دست آوردن این اهداف از طریق تأسیس یک فرماندهی نظامی جدید برای خاورمیانه اِعمال می‌شد که بعدها به عنوان نیروی واکنش سریع شناخته شد. این نیرو توانایی آن را داشت تا با بروز هر واقعه‌ای، در صورت لزوم، ظرف 48 ساعت خود را به آن منطقه در هر نقطه از جهان برساند. علی رغم این تلاش‌ها، حضور ناوگان امریکا در آب‌های اطراف ایران، خللی در عزم جمهوری اسلامی در حراست از مرزهای میهن اسلامی و تقویت همه جانبه قوای خودی ایجاد نکرده است.

تولد تونی اسکات، کارگردان (1944 م)
زندگینامه: در نیوکاسل انگلستان به دنیا آمد. در کالج هنری لیدز تحصیل کرد و سپس از رویال کالج هنری لندن فارغ التحصیل شد. او به کارهای تبلیغاتی در تلویزیون پرداخت و در این راه به مهارت و تجربهٔ کافی دست پیدا کرد. او جایگاه خود را درسینمای امریکا، پیدا کرد. «گرسنگی» اولین فیلم بلند تونی اسکات در امریکا می باشد؛ که اسکات بسیاری از قسمتهای فیلم را تحت تأثیر فیلمهای دیگری ساخته است. تونی با فیلم «تاپگان» یک شبه ره صد ساله را رفت؛ و فیلم تنها در ایالات متحده بیش از صد و سی میلیون دلار فروش کرد.

تولد «ژان پل سارتْرْ» فیلسوف و نویسنده معروف فرانسوی (1905 م)
ژان پل سارْتْرْ نویسنده معروف فرانسوی، در 1905 م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از اخذ دانش‌نامه به تدریس پرداخت و از 33 سالگی، فعالیت مطبوعاتی‌اش را آغاز کرد. سارتر در سال‌های بعد، به نشر عقاید خود پرداخت و در شمار رهبران مکتب اگزیستانسیالیسم یا اصالت وجود قرار گرفت. بر اساس این مکتب فلسفی، انسان و هستی او مرکز و غایت همه مسائل است، خدایی در دنیا وجود ندارد و زندگی چیز بیهوده‌ای است.
سارتْرْ شالوده نظریات فلسفی خود را با تکیه بر آثار فلاسفه بزرگ جهان قرار داد. به نظر او، این فلسفه پاسخی به دردهای وی و دیگر ابناء بشر بود. علی رغم آن که سارتر همیشه از انسان‌گرایی دم زده است ولی به عنوان نمونه، وی بارها بر مظلومیت رژیم صهیونیستی اشک تمساح می‌ریزد و از ستم اعراب، به ویژه آوارگان فلسطین که سرزمینشان غصب شده، ناله‌ها سر می‌دهد. ژان پل سارْترْ سرانجام در 1980 م در هفتاد و پنج سالگی جان سپرد.

آغاز قیام مردمی سربداران خراسان علیه نیروهای خونخوار مغول (738 ق)
پس از یکصد و بیست سال استیلای قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، قیامی مردمی در باشتین و سبزوارِ خراسان علیه ظلم و تعدّی حاکمان مغول و عاملان مزدور آنان به وقوع پیوست. این نهضت که به قیام «سربداران» شهرت یافته است، از لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین، از نظر تاریخی مهم‌ترین جنبش آزادی‌بخش خاورمیانه در قرن هشتم هجری بود. تلاش پیگیر رهبران آزاده و متدیّن این قیام، منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب ایرانی در خراسان شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این حکومت عبارت بود از: تنفّر و انزجار از عنصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیّع امامی. نخستین حاکم سلسلهٔ سربداران، «عبدالرزاق باشتینی» بود که به مدت دو سال و چهار ماه حکومت کرد. پس از وی، «برادرش وجیه الدین امیر مسعود» به حکومت رسید.

امیر مسعود با این که در مردم داری و مبارزه با حاکمان مغول و تثبیت حکومت سربداران، دارای موفقیت‌های بالایی بود، لیکن به خاطر اختلاف با شیخ حسن جوری (رهبر روحانی نهضت سربداران) و توطئه در قتل او، پایگاه مردمی‌خویش را از دست داد و حکومتش به تدریج رو به ضعف نهاد. به همین جهت سپاهش در نبرد با امرای مازندران متحمل شکست گردید و خود وی کشته شد. سرانجام در پی هجوم «امیر ولی» به سبزوار و محاصرهٔ چهار ماههٔ این شهر در سال 783 قمری، خواجه علی مؤیّد، دست نیاز به سوی «تیمور لنگ گورکانی» دراز کرد و از او یاری خواست. با تسلیم شدن خواجه علی مؤیّد به تیمور لنگ، پروندهٔ حکومت سربداران نیز برای همیشه بسته شد و منطقهٔ خراسان پس از 46 سال رهایی از یوغ استعمارِ مغولان، مجدداً مقهور و مغلوب آنان گردید.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1392: «یی سونگ گیه» به سلطه مغولان بر شبه جزیره کره پایان داد و املاک فئودالهایی را که مخلوق آنان بودند میان کشاورزان قسمت کرد.
1788: قانون اساسی ایالات متحده آمریکا پس از تایید در 9 ایالت از 13 ایالت وقت به اجرا درآمد.
1834: «سایرس مک کورمیک» ماشین دروکردن گندم و غلات مشابه را اختراع کرد.
1942: نیروهای آلمان به فرماندهی مارشال رومل بندر استراتژیک طُبرق Tobruk (در لیبی) واقع در شمال آفریقا را از دست انگلیسی ها خارج ساختند و هیتلر در همین روز مارشال رومل را فیلد مارشال کرد (تلفظ آلمانی: فِلد مارشال = مارشال بزرگ).
1943: در یک عصیان نژادی در شهر دیترویت (ایالت میشیگان)، مرکز اتومبیلسازی آمریکا، 30 تن بر اثر مداخله پلیس کشته شدند.
1948: نخستین پروگرام کامپیوتر (برای منچستر مارک 1) نوشته شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار