رييس سازمان محيط زيست گفت: افزایش دما در بعضی از کشورها به بیش از 2 درجه رسیده که اين امر ميزان تولید محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد محمدی‌زاده امروز در همایشی به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی اظهار داشت: پدیده بیابان‌زایی در یک سوم زمین‌های کشور که در نواحی خشک قرار دارند، روی داده است که دلیل اصلی آن بهره‌برداری غیر خردمندانه از زمین است.

رييس سازمان محيط زيست افزود: 250 میلیون نفر به طور مستقیم در دنیا تحت‌الشعاع پدیده بیابان‌زایی هستند و یک میلیارد نفر نیز از فقر و محرومیت‌های این پدیده شوم مواجه هستند.
 
محمدی‌زاده گفت: در کشور ما نیز به دلیل اینکه در فلات مرکزی مناطق خشک قرار دارد و میزان بارش آن 250 میلیمتر یعنی یک دوم آسیا و یک چهارم جهان است، بیشتر تهدید می‌شود.
 
رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: میزان متوسط بارش سالانه در جهان 750 میلیمتر، در آسیا 480 میلیمتر و در کشور ما 247 میلیمتر است.
 
محمدی‌زاده همچنین به افزایش دمای کره زمین به عنوان تهدید بیابان‌زایی اشاره کرد و گفت: کره زمین 1.5 درجه افزایش دما داشته و همین وضعیت اتفاقا در بعضی از کشورها به بیش از 2 درجه رسیده است که همین افزایش دما تولید محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.
 
وی در ادامه بیابان را پدیده‌ای فعال و زنده عنوان کرد و گفت: متأسفانه غلط مصطلح وجود دارد که برخی افراد، بخش‌ها را مسئول بیابان‌زدایی می‌دانند، حال اینکه خود بیابان به عنوان یک پدیده فعال و زنده بسیار مفید است، اما آنچه مهم است، تغییر کاربری زمین‌ها است که از بیابان تبدیل به یک زمین بلااستفاده و مضر می‌شود.
 
محمدی‌زاده گفت: برای مقابله با بیابان‌زایی باید تغییری در رفتارهای محلی و بین‌المللی ایجاد شود و این تغییر نگرش در کشور ما آغاز شده است، اما متأسفانه در کشورهای منطقه وجود ندارد.
 
 رييس سازمان محيط زيست گفت: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران صندوق بین‌المللی برای مقابله با بیابان و تثبیت شن‌های روان تأسیس می‌شود که در مقابله با بیابان‌زایی بسیار مؤثر خواهد بود.
انهاي پيام/
برچسب ها: بیابان ، زیست ، کشاورزی ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار