رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت از برگزاري بسيج اطلاع رساني بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان به منظور آگاه سازي مردم در خصوص بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان خبر داد.

دكتر مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: هر سال 13 تير ماه روز ملي بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان فرصتيست تا با اطلاع رساني مناسب در خصوص بيماري هاي قابل انتقال مشترك بين انسان و حيوان، اطلاعات مردم را بالا ببريم كه اين افزايش آگاهي بيشتر كشاورزان، افرادي كه در كشتارگاه ها و مراكز نگهداري حيوانات و پرندگان كار مي كنند مهم است.

وي گفت: دو گروه از بيماري ها براي ما اهميت دارد، يكي بيماري هايي كه از طريق دام و ديگري بيماري هايي قابل انتقال از طريق پرندگان است، مهمترين بيماري قابل انتقال از دام تب مالت است كه ببماري موذي كه مي توان آسيب هاي جسمي و رواني و روحي را به فرد وارد كند و حتي منجر به مرگ افراد شود، مي توانند خسارت بزرگ را به دامداران و افراد مبتلا بزنند.

وي ادامه داد: تب مالت در دام باعث ضعيف شدن، لاغري و سقط در حيوان مي شود بيماري مهم ديگر دام تب كرمه كنگو است  و مي تواند از انسان به انسان و از دام به انسان منتقل شود در واقع افرادي كه در ذبح دام مشغول هستند در معرض خطر هستند و با آلوده شدن خود مي توانند اين بيماري را به ديگر افراد منتقل كنند.

گويا در خصوص بيماري هاي مهم قابل انتقال از پرندگان اظهار داشت: مهمترين بيماري در پرندگان آنفولانزاي پرندگان است اين بيماري آنفولانزا مهم است كه اگر يك پرنده مشكوك به اين بيماري ديده شود فورا آن پرنده منحدم خواهد شد، چرا كه اين بيماري خطرناك است كه مي تواند منجر به مرگ انسان شود طبق آمار 60 درصد آنفولانزاي پرندگان منجر به مرگ انسان مي شوند./ح


برچسب ها: بیماری ، تب مالت ، ذبح دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار