مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: 27 گونه متنوع جانوری در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی زیست می‌کند.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: 194 گونه جانوری و پستاندار در مناطق مختلف کشور وجود دارد که از این تعداد 27 گونه در استان آذربایجان‌غربی بوده و در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی در حال زیست هستند.

وی با بیان اینکه 514 گونه پرنده در مناطق مختلف کشور وجود دارد، افزود: در این استان 286 گونه پرنده زیست می‌کند که 55 درصد پرندگان کشور را شامل می‌شود.

عباس‌نژاد بیان داشت: 216 گونه دوزیست و خزنده در کل کشور شناسایی شده است، از این تعداد 59 گونه در آذربایجان غربی زیست می‌کند که 27 درصد گونه‌های کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در سراسر کشور 174 گونه ماهی وجود دارد، 126 گونه آن‌ها در آذربایجان‌غربی زیست می‌کند که 14 درصد گونه‌های جانوری کشور را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 8 هزار تا 12 هزار گونه گیاه در کشور وجود دارد که یک هزار و 478 گونه به عبارتی 14 درصد گونه‌های موجود در کشور در آذربایجان‌غربی زیست می‌کند.

عباس‌نژاد با بیان اینکه اراضی زراعی 30 درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: مساحت اراضی زراعی استان یک میلیون و 194 هزار هکتار است.

وی به تشریح وضعیت جانداران در این استان پرداخت و گفت: در کشور شش گونه بحرانی وجود دارد ولی در آذربایجان غربی گونه بحرانی وجود ندارد، در کشور 9 گونه در خطر انقراض ولی در استان سه گونه در خطر انقراض، در کشور 15 گونه آسیب‌پذیر و در استان شش گونه آسیب‌پذیر، در کشور 35 گونه در شرف تهدید و در استان هشت گونه در شرف تهدید وجود دارد.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در هفته محیط زیست قرار گرفته‌ایم، اظهار داشت: محیط زیست با گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف مواهب طبیعی قلمداد می‌شوند که برای حفاظت از آن‌ها باید اقشار مختلف جامعه با همه توان تلاش کنند و به عنوان دوستداران محیط زیست به ایفای نقش بپردازند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.