محققان در يك تلاش بي وقفه موفق شده اند هلي كوپتري را با كنترل ذهن به حركت درآورند اين پروژه قدمي بزرگ در راستاي توانمندساختن معلولين است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، محققان با طراحي يك آزمايش توانسته اند به معلولين جسمي توانايي ببخشند تا كارهاي خود را انجام دهند در اين آزمايش فرد معلول با كنترل ذهن خود هدايت هلي كوپتر را به عهده مي گيرد.

بر روي سر اين فرد يك كلاهك ويژه قرار دارد كه پوشيده از يك سيستم كامپيوتري رابطه با مغز است، هدايت هلي كوپتر به اين گونه است كه فرد معلول تنها تصور مي كند كه مشت دست چپ خود را بسته است و هلي كوپتر به سمت چپ هدايت مي شود و همچنين براي حركت دادن هلي كوپتر به سمت راست هم تنها تصور مي كند كه مشت دست راست خود را بسته است ،سيگنال هاي مغزي اين فرد از طريق الكترودهاي تعبيه شده در كلاه ثبت شده و به يك كامپيوتر كه به صورت wifi به هلي كوپتر وصل است منتقل مي شود اين كار، كاملاً اتوماتيك انجام مي شود و هيچ نيازي به انجام عمل از سوي فرد ندارد.

هلي كوپتر اين آزمايش مجهز به يك دوربين فيلم برداري است كه به حس تجسم كاربر و همچنين دريافت باز خورد كمك مي كند.

با توجه به اين كه اين آزمايش نشان داده است افراد مبتلا به فلج و بيماران عصبي مي توانند با قدرت تفكر خود از روي صندلي چرخدار، هدايت هلي كوپتر را به عهده بگيرند و مطمئناً مي توانند كارهاي روزمره خود را به راحتي با اين سيستم طراحي شده و به كمك كنترل ذهن انجام دهند./ع2
برچسب ها: خلبان ، هلی کوپتر ، ذهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار