بارنامه کاملترین سند حمل است و شرایط و مفاد آن قبول جهانی یافته و وجهه قانونی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، بارنامه سندی است که به امضا حمل کننده رسیده و یا از طرف او امضاء شده وبه اين معني است که کالا دریافت یا بارگیری شده و به موجب این سند حمل کننده متعهد است که کالایی را که تحویل گرفته در قبال ارائه بارنامه، به گیرنده ای معلوم یا به حواله کرد و یا به شخصی که بارنامه را در دست دارد تحویل نماید.

بارنامه کاملترین سند حمل است و شرایط و مفاد آن قبول جهانی یافته و وجهه قانونی دارد.
ویژگی های اساسی بارنامه عبارت است از:

۱-  به منزله یا مبین قرارداد حمل است که بر اساس مندرجات آن وظايف بین حمل کننده و دارنده بارنامه را، مثلاً در مواردی که کالا تلف شود یا کسر باشد یا دچار خسارت گردد، مشخص می سازد.

۲- رسیدی است در برابر کالایی که در اختیار متصدی حمل قرار گرفته است.

۳- دلالت بر مالکیت یا حق تصرف کالاست و بر اساس اين ويژگي بارنامه به دو دسته تقسیم قابل معامله و غير قابل معامله تقسيم مي شودو با رعایت این شرط دارنده بارنامه مالک کالا شناخته می‌شود.

همچنین مندرجات بارنامه حاکی از توافق نسبت به کرایه حمل است و این که کرایه حمل پیشاپیش پرداخت شده PREPAID یا باید از گیرنده کالا وصول شود که در حالت اخیر با عنوان FREIGHT COLLECT یا کرایه در مقصد، مبلغ کرایه تعیین و در بارنامه درج می‌گردد.

نکته مهم در این مورد این که متصدی حمل یا نماینده او بایستی به هنگام مبادله بارنامه با ترخیصیه (سند واگذاری کالا) در احراز هویت گیرنده دقت نماید. موارد تقلب و کلاهبرداری از این بابت کم نبوده اند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بارنامه ، سند ، حمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار