عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:حتی اگر برخی کشورها نخواهند به خرید خود از این پتروشیمی ها ادامه دهند بازارهای جایگزین پیش بینی شده است و فراورده های تولیدی در بازارهای جدید به فروش خواهد رسید.

سیدمهدی موسوی نژاد عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تحریم صنعت پتروشیمی با بیان این مطلب گفت: آمريکا از 34 سال قبل کشور ما را در عرصه هاي مختلف تحريم کرده که يکي از اين حوزه هاي تحريم شده، صنعت نفت و پتروشيمي است.

وی تصریح کرد: در گذشته صنعت پتروشيمي ايران چندان توسعه نداشت و ظرفيت توليد ايران کمتر از 15 ميليون تن در سال بود، اما امروز ظرفيت نصب شده پتروشيمي به بيش از 60 ميليون تن در سال رسيده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحريم موضوع تازه اي نيست و در گذشته هم تحريم آمريکا وجود داشت و بي اثر بوده که آمارهاي موجود نشان دهنده آن است.

وی تصریح کرد: با وجود تحريم ها ايران توسعه چشمگيري يافته، لذا بر خلاف نظر آنان که تحريم را فلج کننده مي دانند، معمولا تحريم در هر بخش از حوزه اقتصاد باعث شد نقاط ضعف را بشناسيم و براي رفع آن و تبديل آن به نقاط قوت، افزايش توانمندي و ارتقاي دانش جديد و فعاليتهاي اقتصادي تلاش کنيم و از توانمندي درون نظام استفاده کنيم.

موسوی نژاداظهار داشت: در کشور يک جهت گيري توسعه زنجيره اي ارزش افزوده داريم، که 60 درصد توليدات صنايع پتروشيمي در زنجيره ارزش تبديل به کالاهاي ديگر مي شود که نياز شهروندان داخل و کشورهاي ديگر را تامين مي کند، صنايع پتروشيمي تحريم شده، در داخل کشور مشتريان زيادي دارد، لذا موضوع صادرات آن مهم نيست، همچنين آنقدر بازارهاي خارجي در دنيا تقاضاي خريد ومحصولات ايران را دارند که نيازي به بازارهاي آمريکا و اروپا نيست.

با بیان اینکه تحریم 8 شرکت پتروشیمی ایران تاثیری در برنامه های تولیدی این شرکت ها ندارد ، گفت: به طور نمونه پتروشیمی مبین تامین کننده آب، برق، بخار و هوای مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی واقع در عسلویه است و تولیدی ندارد که بخواهد صادر کند.

*** محصولات پتروشيمي ايران، جايگزين ندارد

وی با اشاره به اینکه محصولات برخی از این پتروشیمی ها مانند پتروشیمی تبریز با توجه به سیاست گذاری های انجام شده در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و اساسا صادراتی ندارد ، گفت: هم اکنون مجتمع های پتروشیمی را متخصصان ایرانی با بهره گیری از دانش روز اداره می کنند و هیچگونه وابستگی به کشورهای خارجی ندارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که هشت شرکت تحریم شده حدود 25 درصد از میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران را بر عهده دارد ، گفت: حتی اگر برخی کشورها نخواهند به خرید خود از این پتروشیمی ها ادامه دهند بازارهای جایگزین پیش بینی شده است و فراورده های تولیدی در بازارهای جدید به فروش خواهد رسید.

*** ایجاد رقابت در جهت حمایت از تولیدات داخلی

موسوی نژاد همچنین در واكنش به اولتيماتوم وزير نفت به پيمانكاران نسبت به واردات تجهيزات نفتي گفت: اگر خواهان استفاده از تجهيزات داخلي در صنعت نفت و گاز كشور هستيم بايد اين امر را نيز مدنظر قرار دهيم كه توليد كنندگان داخلي با ارتقاي كيفيت محصولات خود بازار رقابتي را در صنايع نفت كشور ايجاد كنند.

وی با اشاره به اينكه استفاده از تجهيزات داخلي در صنعت نفت امري پسنديده تلقي مي‌شود، گفت: اگرچه استفاده از تجهيزات داخلي در صنعت نفت، هم داراي صرفه اقتصادي است و هم مي‌تواند به سود شركت‌هاي توليد قطعات صنايع نفت كشورمان تمام شود، اما در اين مورد بايد توجه داشت كه شركت‌هاي توليد كننده داخلي بايد كالاهاي خود را با كيفيت و قيمت رقابتي در اختيار وزارت نفت قرار دهند.

عضو كميسيون انرژي مجلس خاطر نشان كرد: متاسفانه برخي توليدكنندگان قطعات و تجهيزات صنعت نفت، با سوء استفاده از تحريم اقتصادي موجود، با افزودن بر قيمت‌هاي خود و پايين آوردن كيفيت، مشكلاتي را براي صنعت نفت كشور به وجود آورده‌اند.

*** جلوگیری از ورود تجهیزات نفتی بی کیفیت به داخل

وی تصریح کرد: جلوگيري از ورود تجهيزات نفتي بي‌كيفيت به داخل تصميم منطقي و به جايي است؛ چراكه شركت‌هاي داخلي توان و ظرفيت لازم را براي توليد چنين صنايعي دارند.

موسوی نژاد اظهار داشت: وزارت نفت برخي قطعات و تجهيزات مورد نياز خود را از كشورهاي خارجي وارد مي‌كند كه البته اين امر در گذشته بسيار مشهود بوده است، اما پيمانكاران شركت‌هاي نفتي بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند كه ايران حتي به لوله‌هاي نفت كشورهاي خارجي نيز احتياجي ندارد.

وی در ادامه تحریم صنعت پتروشیمی را بی تاثیر خواند و افزود: خوشبختانه صنعت پتروشیمی در میان کشورهای خاورمیان بازارهای هدف خود راد و این تحریم ها نمی تواند کشورهای را از ورود به بازارهای بین المللی منع کند.

برچسب ها: تحریم ، پتروشیمی ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار