حسن روحانی با بیان اینکه مقام والا و رای مردم مصونیت نیست، گفت: رای مردم اعتماد به نفس و پشتیبانی را فراهم می‌کند، اما مصونیت آن جایی است که فرد در چارچوب قانون و اختیاراتش عمل کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران حسن روحانی با حضور در برنامه به انتخاب شما که از شبکه سوم سیما پخش شد ضمن تشریح برنامه‌هایش در دولت یازدهم در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه چه دیدگاهی در ارتباط با تعامل قوا دارید گفت: تعامل رئیس جمهور با دو قوه دیگر همان چارچوبی است که قانون اساسی تعیین کرده است که همان خواست و منافع مردم است.
 
وی ادامه داد: مردم مسئولین را انتخاب کرده‌اند تا در چارچوب قانون و طبق آن به کشور خود خدمت کرده و برای عظمت کشور و رضامندی جامعه تلاش می‌کنند.  
 
روحانی تصریح کرد: این تعامل بستگی به موجودی‌هایی هم چون تجربه، دانش، شناخت رئیس جمهور نسبت به کشور و آینده هم دارد.  
 
وی با بیان این که رئیس جمهور بعد از رهبری مقام دوم در کشور را دارد اظهار داشت: ریاست جمهور بعد از رهبری دومین شخص مملکت است و خود این جایگاه مسئولیت ایجاد می‌کند رئیس جمهور مقامی است که با رای بالای مردم انتخاب می‌شود و درست است که نمایندگان نیز با آرای مردم انتخاب می‌شوند اما آن جایی که همه مردم پای صندوق می‌روند و فقط به یک نفر رای می‌دهند انتخابات ریاست جمهوری است.  
 
روحانی تاکید کرد: همین پشتوانه عظیم آرای مردم است که رئیس جمهور جایگاه دوم را دارد اما مقام والا و رای مردم مصونیت نیست بلکه اعتماد به نفس و پشتیبانی فراهم می کند مصونیت آن جایی است که فرد در چارچوب قانون و اختیاراتش عمل کند.  
 
وی تصریح کرد: رهبری، ریاست جمهوری و مردم همه در قانون مساوی عمل می کنند.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صورت پیروزی در انتخابات اگر در حل مسائل کشور با مسئولین اختلاف پیدا کردید چه برخوردی می کنید و چه راه حلی برای آن دارید گفت: اگر اختلاف نظر این باشد که یکی از قوا به قانون توجه نکرد چون رئیس جمهور وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارد می تواند در این راستا به حل موضوع بپردازد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ارتباط دانشگاه و صنعت قطع شده است راهکاری برای ارتباط آن دارید اظهار داشت: ارتباط بین دانشگاه و تولید یعنی بخش صنعت، کشاورزی و بخش هایی که تولید خدمات دارند بسیار مهم است اگر دانشگاه فقط مرکز علمی باشد ارتباط به خوبی برقرار نمی شود مشکل این است که دانشجوی فارغ التحصیل کار مناسب پیدا نمی کند و در نتیجه بی تجربه می ماند.  
 
روحانی با بیان این که ارتباط صنعت و دانشگاه، دانش و فناوری را به هم نزدیک و آن را معتبر می کند تصریح کرد: راه حل این است که دو طرف احساس کنند این ارتباط برای هر دو آن ها سودمند است دانشگاه باید احساس کند اگر به یک دانشی رسیده باید آن را در اختیار تولید قرار دهد.
 
وی ادامه داد: در دنیای صنعتی این ارتباط نباید تصنعی باشد باید منافع مشترک را در این رابطه دید که هم برای کشور هم برای علم و هم برای دانشگاه و کیفیت تولید، مفید خواهد بود.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری مبنی براینکه رابطه تولیدکننده و دانشگاه چه طور ایجاد شود بیان داشت: از یک نقطه ای باید شروع کنیم باید بخش خصوصی و دولتی و دانشگاه را تشویق کرد آن ها باید به این مهم برسند که دست یکدیگر را بگیرند.
 
روحانی اضافه کرد: باید در منافع خود نیرو و تجربه موفقی برای مردم شروع شود و باید این مسیر را در مسیر پرشتابی قرار داد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر رئیس جمهور شدید چه نگاهی به سند چشم انداز و اصل 44 قانون اساسی دارید گفت: بعد از 20 سال نزاعی که میان جناح های راست و چپ و این که استراتژی چه باشد، باید گفت خوشبختانه در دولت اصلاحات این سند مورد بررسی قرار گرفت که اول سازمان مدیریت و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مدیریت آیت الله هاشمی رسید و در این مجمع با همکاری دولت منتهی به سند 20 ساله شد.  

وی با بیان این که این سند استراتژی را در مسیر توسعه قرار می دهد افزود: سند 20 ساله تضارب را حل و فصل و استراتژی را در مسیر توسعه قرار می دهد و هم چنین ایران را کشوری توسعه یافته می داند که در آن منافع ملی مبنا قرار گرفته است.  
 
روحانی اضافه کرد: چشم انداز 20 ساله بسیار با اهمیت بوده ولی متاسفانه بیش از یک سوم از زمان آن گذشته و در آن بسیار عقب هستیم.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری با این که رشد این سند منفی شده است گفت: طبق این سند نرخ رشد ما باید 8 درصد به طور مستمر باشد اما در برنامه پنج ساله ای که برنامه چهارم آن بود چهار سال گذشت و این برنامه به پایان خود رسید.  
 
وی ادامه داد: این رشد کم و هم اکنون منفی شده است.
 
کاندیدای انتخابات در خصوص اصل 44 افزود: در این اصل باید بسیاری از بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود اما در مقام عمل می بینیم 13 و نیم درصد آن واگذار شده و بسیاری از بنگاهها به دستگاههای شبه دولتی تبدیل شده اند.
 
روحانی تصریح کرد: یادمان باشد اصل 44 تنها این نبود که فقط مالکیت واگذار شود بلکه باید مدیریت هم در اختیار مردم قرار بگیرد بنده معتقدم با اجرای سیاست بلندمدت و کلی شاهد تحول بزرگی در کشور خواهیم بود.  
 
این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه ششم را چه طور تدوین می کنید اظهار داشت: امروزه با مسائل جدیدی مواجه هستیم و راهکار این است که یک رشد پرشتاب آغاز کنیم و همه برای توسعه تصمیم بگیریم در مقام عمل خیلی صحبت ها گفته می شود که با توسعه و پیشرفت گاهی هم‌خوانی ندارد اگر متعهد باشیم رئیس جمهور باید افراد را بسیج کند تا به اهداف چشم انداز برسیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: یک بخش برای رسیدن به توسعه چشم انداز اصل 44 است این اصل طبق بیان مقام معظم رهبری انقلاب اقتصادی است که متاسفانه تحقق نیافته است.  
 
وی ادامه داد: طبق این اصل قرار بود بخش بزرگی از صنعت را مردم اداره کنند چون هر جا ما به مردم تکیه کردیم پیروز شدیم.
 
روحانی اضافه کرد: امروزه زندگی مردم با مشکلات زیادی مواجه شده بیکاری جوانان را نگاه کنید در برنامه ششم ضمن این که چشم انداز باید مدنظر قرار داده شود واقعیت های امروز هم باید مدنظر باشد برنامه ششم باید به زندگی مردم ثبات، آرامش بدهد و مردم را به آینده امیدوار کند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر بخشی از برنامه سند چشم انداز با برنامه شما متفاوت باشید چه می کنید گفت: برنامه مصوب پنجم برقاعده سیاست های مصوب مجمع و ابلاغ شده از سوی رهبری بوده است هر مشکلی راه حلی دارد و هیچ گاه دست دولت برای اصلاح یک قانون بسته نیست در صورت مشکل قانونی مجلس باید آن را اصلاح کند چون به دنبال حل مشکلات مردم است.  
 
روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا شما به ورزش قهرمانی و حرفه ای اعتقاد دارید برای توسعه آن راهکار شما چیست بیان داشت: ورزش بسیار مهم است برخی فکر می کنند ورزش یک امر حاشیه ای است اما بنده معتقدم که ورزش یک امر همگانی و برای همه اقشار است ورزش همگانی سلامت و نشاط می آورد و ما را از خیلی از درمان ها بی نیاز می کند.  
 
روحانی با بیان این که ورزش حرفه ای به یک غرور ملی تبدیل شده تصریح کرد: ورزش قهرمانی و حرفه ای امروزه به یک نشاط ملی و غرور ملی تبدیل شده است  حضور قهرمانان در مسابقات بین المللی اعتماد ملی ایجاد می کند و گاهی آثار معنوی هم دارد.
 
وی اضافه کرد: ورزش حرفه ای باید به اخلاق پهلوانی تبدیل شود.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه به خروجی دانشگاه ها توجه خاصی نمی شود و فارغ التحصیلان ما کم نیستند شما چه راهکاری برای حل این مسئله دارید گفت: بیکاری معضل بزرگی در کشور است ما در کشور نزدیک سه و نیم میلیون بیکار داریم واین بسیار غم انگیز است بیکاری علاوه بر مشکلات اقتصادی تبعات زیاددیگری هم دارد.  
 
وی راه حل بیکاری را رونق تولید دانست و گفت: برای اشتغال راه اصلی تولید است باید چرخ آن را به حرکت درآورد وقتی ما در جامعه تولید را به حرکت درآوریم اشتغال را حل کرده ایم هم چنین فناوری نو اشتغالات جدید با سرمایه های کم ایجاد می کند.  
 
روحانی ادامه داد: در دهه 1340 وقتی وارد دانشگاه می شدیم گویی در یک محیط شغلی با درآمد بالا وتضمین شده وارد شده ایم اما امروزه جوانهای ما با این که فار التحصیل نهایی می شوند تازه در جستجوی شغل هستند و گاهی ناچارا شغلی را می پذیرند که متناسب با شان و تحصیلات آن ها نیست این به معنای اتلاف سرمایه ملی است.  
 
روحانی با بیان این که بحث اشتغال در برنامه دولت تدبیر و امید حرفی جداگانه دارد گفت: در این برنامه به بحث اشتغال پرداخته ایم که باید در بخش تقاضا انبساط و در بخش عرضه انقباض ایجاد کرده و محیط کار را منعطف کنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند دغدهای آنها مورد عنایت رئیس‌جمهور قرار گیرد و در سیاست‌های خودتان آن گروهی که به شما رای ندادند چه جایگاهی دارند، گفت: باید رئیس جمهور بداند بحث رقابت‌ها، جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها مربوط به فضای قبل از انتخابات است، وقتی انتخابات تمام شد باید رئیس‌جمهور خود را رئیس تک تک ملت ایران بداند و اگر خود را برای بخشی از کشور بداند معنایش این است که نمی‌داند او رئیس همه است و باید برای همه تلاش کند و همه را مانند هم ببیند.  
 
وی ادامه داد: آن عدالتی را که می‌گوییم معنایش این است که بین کسی که حامی‌اش بوده و رای داده و کسی که حامی رقیب‌اش بوده تبعیض قائل نباشد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در 8 سال اخیر افرادی منزوی شدند چون به رقیب رای دادند، رای دادن به رقیب ارزش‌اش به اندازه رای دادن به خود طرف است؛ فرقی نمی‌کند همه آنها که پای صندوق رای می‌آیند باید مساوی تشویق شوند و هیچ کس به خاطر شرکت در انتخابات نباید تنبیه شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌اگر انتخابات پررونق می‌خواهید و اگر می‌خواهید ما را به عنوان جمهوری اسلامی ببینند و می‌خواهید اصل ششم قانون اساسی را بفهمند، اینها زمانی احساس می‌شود که همه مردم در انتخابات یکسان باشند،‌بنابراین نگاه بنده نسبت به همه مردم به عنوان اعضای یک نهضت یکپارچه و بزرگ ایران خواهد بود.
 
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست‌های شما برای خواسته‌های گروه‌های مختلف مردم چیست و آیا توازن برای انتخاب مردم ایجاد خواهد شد؟‌اظهار داشت: مردم خواسته‌های متفاوتی دارند و دولت باید برای مردم‌ است و نه ملت برای دولت. اگر احساس این شد که کشور مال مردم است و اداره آن نیز به دست آنان است و مسئولین امانتداری هستند که در کوتاه‌مدت موظف‌اند در چارچوب قانون اساسی در برابر ملت انجام وظیفه کنند، آن وقت است که مردم احساس می‌کنند مطالبات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و دولت آمده تا خواست آنها را اجرا کند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقتی شما برنامه تبلیغاتی خود را به مردم ارائه می‌دهید کارشناسان برنامه شما را نقد می‌کنند چه جایگاهی برای منتقدان در نظر گرفتید بیان داشت: نقد خیلی زیبا است و اگر قدر نقد و منتقد را بداند، نقد دلسوزانه و سازنده به این معنا است که نقاد به نقاط ضعف نگاه می‌کند و آنرا برملا ساخته و آن وقت می‌شود که نقطه ضعف را برطرف کرد و تصمیمات را تصحیح کرد و در مقام عمل بسیاری از تصمیمات باید اصلاح شود.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت می‌کند،‌اگر نقد سازنده باشد من دست همه نقادان دلسوز را می‌بوسم، مخصوصا جوانان، نخبگان و دانشگاهیان.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر با توجه به وضعیت سینما برنامه شما برای سینما انقلاب چیست؟ اظهار داشت: در سینما باید انقلابی بوجود آید و در حال حاضر مردم بیشتر فیلم‌ها را از رسانه‌های دیگر دنبال می‌کنند که این بسیار نگران کننده است.  
 
روحانی افزود: اگر گیشه بلیت را در سال 63 و 91 را با هم مقایسه کنیم طبق گفته بعضی‌ها، سال 91 سال سیاهی برای سینما بود، باید سینما را به اهلش آنهایی که فیلم را می‌سازند و هنرمندان بسپاریم. سینما را باید به ملت واگذار کنیم و فضا را باید باز کرد و جوانان را در صحنه قرار داد، اخلاق، ایمان و وطن‌دوستی با سینما بهتر در دل جوانان جای می‌گیرد و زیباترین راه برای ارتقای فرهنگ در جامعه سینما است.
 
وی گفت: به سینما باید اهمیت داد و تشکل‌های سینما را آزاد گذاشت و ممیزی‌ها را به خودشان واگذار کرد و قید و بندهای غیرمفید را کنار بگذاریم، فرهنگ ایرانی و هویت اسلامی کافی است تا سینما در این چارچوب بدرخشد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجلی خرد جمعی در  کجای دولت شما خودش را نشان خواهد داد، بیان داشت:‌خرد جمعی همه جا باید بدرخشد و معنایش این است که ما باید از صاحب‌نظران استفاده کنیم، در دولت بنده نه تنها از کارشناسان دولتی بلکه با بخش خصوصی و کارآفرینان و تشکل‌های مردمی هم که با برنامه منظم که با تشکلی که مربوط به آن کار است مشورت می‌کنم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌در انتخاب وزیر هم با تشکل مربوطه مشورت خواهم کرد، در تجلی خرد جمعی باید به مشورت ارج نهیم زیرا چند وزیر به خاطر حرف رئیس‌جمهور در یک مورد توجه نکردند و چند نفر از این وزرا به خاطر یک "نه" کنار گذاشته شدند؛ بنابراین باید در خردجمعی به افکار دیگران احترام بگذاریم، خودشیفته و خودمحور نباشیم، بدانیم هر چند عالم باشیم دانش همگان وقتی به کمک ما بیاید کارساز خواهد بود.  
 
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چه مرجعی را برای ارزیابی عملکرد رئیس‌جمهور معتبر می‌دانید اظهار داشت: به لحاظ قانونی مراجع زیادی وجود دارد و بهترین و بزرگترین مرجع خود مردم هستند چون خود مردم انتخاب کرده‌اند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مراجع هستند و وقتی وزرا را استیضاح می‌کنند رئیس‌جمهور نباید اخم کند و باید ارتباط راحت و روانی بین دولت و مجلس برقرار شود.
 
وی ادامه داد: وقتی دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری تخلفی را اعلام کردند باید دولت بدون مقابله تصحیح کند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌سند چشم‌انداز و بودجه سالانه معیاری است که بر مبنای آن رئیس‌جمهور باید آنها را مدنظر قرار دهد مخصوصا نظرات مردم را.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بنده دوست دارم در سفرهای مردمی نامه‌هایی را که مردم می‌دهند در من عملکرد مرا نقد کنند و راه حل دهند و باور کنیم کشور مال مردم است و اگر گوش کنیم کشور بهتر اداره می‌شود.  
 
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حق هسته‌ای جزء سیاست‌های ثابت جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای که شما نیز لحاظ خواهید کرد که خود موضوع احقاق حقوق ملت در جریان مناسباتی که وجود دارد در دنیا در نر شما چه جایگاهی دارد؟  گفت: توسعه کشور، بهبود زندگی،‌ایستادگی در برابر تحریم‌ها، رابطه خوب با دنیا حق مردم است و در این راستا عزت و سربلندی کشور و مردم ما و همه حقوق مسلم کشور باید مورد توجه قرار گیرد،‌از جمله حق هسته‌ای که مسلم است برای توسعه و عظمت کشور می‌باشد.  
 
وی ادامه داد: حواس مان باشد چگونه صحبت می‌کنیم و مهم این است که چقدر هزینه و برای  چه کاری پرداخت می‌کنیم؛ ما در سال 83 و 84 فناوری هسته‌ای را کامل کردیم، این فناوری مال دولت اصلاحات است از جمله زیرزمین نطنز، آب سنگین اراک و کیک زرد بندرعباس که همگی در بهار 84 تعطیل شد.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌شورای حکام در این راستا به اتفاق آرا اعلام کرد؛ فعالیت ایران در راستای صلح‌آمیز است و انحرافی ندارد و این یعنی محکوم شدن آمریکا که بزرگترین ضربه حیثیتی و حقوقی برای آمریکا بود و چه خوب است که در جایگاه حقوقی آمریکا محکوم شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: اگر آمریکا بخواهد به منافع ما تجاوز کند و ما شعار بدهیم مردم خوشحال نمی‌شوند و ملت وقتی خوشحال می‌شوند که نقشه آمریکا را نقش برآب کنیم.  
 
روحانی اظهار داشت: حیات و نشاط مردم با کمترین هزینه در دولت تدبیر و امید دنبال خواهد شد.  
 
وی در پایان خطاب به جوانان خاطرنشان کرد: اگر بنده پیروز انتخابات شدم علاقه‌ای ندارم برای پیروزی جشن بگیرم؛ بنده وقتی که تحریم‌ها شکسته شد و صادرات غیرنفتی بر واردات ترجیح داده شد و عزت و سربلندی و رفاه و آسایش ملت ایران را دیدم، آن روز، روز جشن و پایکوبی من است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار