رئيس‌جمهور گفت: اميدوارم كشورهاي صنعتي هر چه سريعتر رفتارها و سيستم‌هاي خود را در بخش محيط‌زيست اصلاح كنند و اجازه دهند طبيعت در حد ظرفيت خود پالايش محيط را انجام دهد و همه از محيطي امن و سالم براي زندگي برخوردار باشيم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، "محمود احمدي‌نژاد" كه صبح امروز سه شنبه (21خردادماه) براي افتتاح چند پروژه عمراني به استان‌هاي خوزستان و ايلام عزيمت كرده است در نخستين گام با سفر به حميديه خوزستان ضمن افتتاح سيستم سپر يوني مهار ريزگردها در اين منطقه گفت: همه مي‌دانند كه تغييرات آب و هوايي و تحولات اين حوزه تاثير مهمي بر زندگي، كار، صنعت و همه امور اجتماعي دارد كه ايجاد و انتشار گرد و غبار و ريزگردها يكي از آسيب رسانترين تحولات جوي است.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه كل زمين و فضاي پيرامون آن، فضايي به هم پيوسته هستند، افزود: براين اساس در هر نقطه‌اي از زمين كه تغييري اتفاق بيفتد كل اين سيستم را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بر همين اساس شاهد آن هستيم كه در بعضي مناطق بارندگي‌هاي سيل آسا رخ مي‌دهد و در برخي مناطق شاهد خشكسالي هستيم.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه اين تحولات حاصل رفتار جمعي بشر با محيط زيست است، اظهار داشت: كشور ما هم چندين سال است كه تحت تاثير ريزگردها بوده و اين اتفاق بعضاً آسيب‌هايي را نيز به زندگي مردم وارد كرده و فضا را براي فعاليت مثبت محدود مي‌كند.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: همكاران ما و كارشناسان محيط زيست از همان ابتدا به دنبال شناسايي علل اين اتفاق و پيدا كردن راه حل‌هايي براي آن بودند و از ابتدا بنا بر اين گذاشته شد كه از هر ظرفيت و اقدامي كه بتواند به هر مقدار اين ريزگردها را كنترل كند، استفاده شود.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: پس از مطالعات اوليه چند اقدام از جمله مارچ پاشي و گياه كاري در مناطق مولد ريزگردها در دستور كار قرار گرفت.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بخشي از اين ريزگردها از مناطق دور دست در آفريقا و عربستان به سمت كشورمان مي‌آيند اما بخش عمده آن از حوزه هورهاي خشك شده در عراق در زمان جنگ تحميلي به ايران وارد مي‌شود، گفت: بر اين اساس همكاران ما با مقامات دولت عراق نيز توافقاتي كرده اند و اميدوارم اقدامات پيشگيرانه در عراق نيز با سرعت بيشتري به پيش برود.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: مهار آن بخش از ريزگردهايي كه در داخل كشور توليد مي‌شود تا حدود زيادي انجام شده و امروز كار جديدي شروع شد كه براساس آن با استفاده از جريان الكتريكي و يونيزه كردن اين ذرات آنها را سنگين كرده و وادار به رسوب مي‌كنند تا به داخل كشور وارد نشوند.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: همكاران ما اين فناوري را شناسايي و وارد كرده‌اند و امروز نيز بخش‌هايي از آن را در داخل ساخته‌اند و پس از يك دوره آزمايشي 5 واحد از اين دستگاه‌ها در خوزستان و يك واحد را نيز در آذربايجان غربي راه اندازي كرده‌اند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه اين دستگاه‌ها علاوه بر مهار گرد و غبار در ايجاد و انتقال ابر و تخليه ابرها در مناطق مورد نظر نيز كارايي دارند، تصريح كرد: اين دستگاه‌ها همچون سدي عمل مي‌كنند كه گرد و غبار را در فاصله مشخص وادار به رسوب مي‌كنند و تا جايي كه مرحله آخر راه اندازي آن انجام مي‌شود از همه آزمايش‌ها با موفقيت عبور كرده و با مهار بيش از 50 درصد ريزگردها نتايج رضايتبخشي را حاصل كرده‌اند.

وي افزود: ان شاءالله پس از بهره برداري از اين سيستم در حميديه بايد اين سيستم‌ها را مثل يك ديواره در تمام مسيرهاي اصلي وزش باد و انتقال ريزگردها به داخل كشور نصب كنيم تا در كنارهم به خوبي از ورود ريزگردها به كشور ممانعت كنند و ان شاءالله در آينده‌اي نه چندان دور در اثر مجموعه اقدامات انجام شده شاهد كاهش چشمگير گرد و غبار و ريزگرد در فضاي كشورمان باشيم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: البته نبايد با انجام يك گام انتظار كسب نتيجه قطعي داشت، اين يك انتظار عمومي است كه هر كس و به هر اندازه كه محيط زيست را با آلاينده‌ها تحت تاثير قرار مي‌دهد از اين اقدام خود صرفنظر كند و اجازه ندهد محيط زيست بيشتر از اين آسيب ببيند؛ امروز بيش از 75 درصد آلاينده‌هاي محيط زيست متعلق به كشورهاي صنعتي است كه در كنار استفاده حداكثري و خارج از قاعده از منابع محيط زيست بيش از بقيه به اين عرصه آسيب مي‌رسانند و جالب آن است كه بيشتر از همه مدعي و طلبكار نيز هستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: احمدی ، دولت ، ریز ، رئیس ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار