آلودگی هوا گذشته از سوخت نامناسب، صنایع آلاینده و بلند مرتبه سازی حالا چند سالیست جای خود را به ریزگردهای عربی داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معضل آلودگی هوای کشور گذشته از سوخت نامناسب، صنایع آلاینده و بلند مرتبه سازی که طی چند سال گذشته توانسته تا حدودی مسیر وزش باید را مسدود کند حالا ورود میهمان ناخوانده است که هر ساله در بعضی از ماه های سال بر آسمان ایران سایه می افکند.

طبق گفته کارشناسان ورزش باد در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار ریزگردها بر فراز آسمان کشور هجوم می آورند.

هجوم ریزگردها که به گفته مسئولان منشاء داخلی ندارد به شهرهای جنوب که از 10 سال پیش شروع شد خیلی زود توانست به پایتخت برسد و حرکت لاک پشتی مسئولان هم نتوانست مانع آن شود و معضلی که روزی تنها 3 استان جنوبی را درگیر کرده بود و پایتخت نشینان از آن غافل بودند حالا گریبان خودشان را هم گرفته است.

بعد از ورود میهمان ناخوانده عربی مسئولان گفتند منشاء این ریزگردها داخلی نیست این ها ریزگردهای عربی هستند.

* اعتبار ندهند طرح ها عملی نمی شود

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:یک طرح ملی برای مبارزه با ریزگردها تهیه کردیم و به کمیسیون های مختلف مجلس و دولت و مراجع ذیربط فرستادیم در این طرح پیش بینی کردیم که سالانه حدود 300 تا 500 هکتار عملیات بیابان زدایی در سطوح کشور انجام بگیرد تا بتوانیم در یک دوره میان مدت قادر به مهار و کنترل نقاط بحرانی کشور باشیم.

شاعری ادامه داد: اعتبار مورد نظر هم برای یک دوره 5 ساله 40 هزار میلیارد ریال بود که در لایحه بودجه امسال تنها 55 میلیارد تومان تصویب شد اما پیشنهاد ما این بود که این مبلغ حداقل به 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کند و در اختیار وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هوا شناسی، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت قرار بگیرد که متاسفانه این اعتبار تصویب نشد.

وی با اشاره به اینکه این اعتبار کافی نیست اذعان داشت: ما 3 میلیون هکتار نقاط بحرانی در کشور داریم که باید در یک برنامه 5 ساله مهار شود یعنی سالی 600 هزار هکتار البته پیشنهاد ما روی 300 تا 500 هکتار بود.

شاعری گفت: اگر چه جهاد کشاورزی ظرفیت استفاده از فناوری روز و همچنین مارچ پاشی، درخت کاری، جنگل کاری، پخش سیلاب، مدیریت منابع آب و چرا اما تمام این ها نیازمند اعتبارات و تا زمانی که اعتبار تامین نشود این کار عملی نمی شود.

* حالا دیگر نفس ها هم طعم خاک می دهد

هجوم ریزگردها سبب شده تا شهروندان نفسشان را با خاک چاق کنند.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هوا شناسی می گوید: ریزگردها باعث افزایش غلظت خون می شود که ره آورد آن بیماری های قلبی، ریوی و سکته قلبی و مغزی است.

امیدوار شهری ادامه داد: احتمال افزایش آلودگی هوا به دلیل ورود ریزگردهای عربی به تهران شده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست می گوید؛ با توجه به اینکه منشاء این ریزگردها عربی است طرح دیگری در سطح منطقه ای داریم، طرح مهار ریزگردها در کشور عراق و کشورهای منطقه که با همکاری وزارت محیط زیست، کشاورزی و منابع آب عراق طرح را تهیه کرده ایم که عملیات اجرایی اش در سطح محدود از سال 2013 شروع شده است.

شاعری با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: عملیات مارچ پاشی، جنگل کاری، عملیات احیای تالاب ها و تامین حق آبه تالاب ها و آموزش کشاورزان عراق و پایش و پیش بینی مناسب و اقدامات مناسب برای شهروندان که آمادگی کامل برای مقابله با ریزگردها را داشته باشند.

وی با اشاره به اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری برای این طرح اظهار داشت: امیدواریم دولت عراق به مسئولیت های قانونی خود در مقابله با بحران ریزگردها عمل کند.

* صندوق مشترک مقابله با ریزگردها و خشکسالی

شاعری در ادامه افزود: ایران طرحی را با همکاری یونپ مطرح کرده که با استقبال کشورهای همسایه متوجه شده تا بر اساس آن صندوق مشترک مقابله با ریزگردها و خشکسالی تاسیس شود در حال حاضر چارچوب آن بسته شده تا در صورت تصویب به کشورهای همسایه ابلاغ شود.

*ریزگردها اولویت اول کشور همسایه نیست

شاعری ادامه داد: اجرای این طرح ها به دلیل فرامنطقه ای بودن همکاری کشورهای اطراف از جمله عراق، عربستان و ترکیه را می طلبد به عنوان مثال ترکیه که آب را بر روی دجله و فرات را بست و یا عراق که بخش وسیعی از تالاب هایش را خشک کرد اما حالا مقابله با ریزگردها اولویت اول هیچ کدام از این کشورها نیست.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: با پیگیری های انجام شده یک کارگروه ویژه ای در عراق زیر نظر نخست وزیر این کشور تشکیل شده تا روی زمین های رها شده عراق مدیریت انجام شود اما این اقدامات در طول یک دوره 10 ساله جواب می دهد و زمانی برطرف می شود که خشکسالی تمام شود .

وی ادامه داد: تنها 10 درصد ریزگردها منشاء داخلی دارد و مابقی خارجی است مطمئناً مقابله با آن نیز همکاری تمامی کشورهای درگیر را می طلبد، آن ها موظفند برای مقابله با این بحران تامین اعتبار کنند اما به دلیل مشکلات داخلی مقابله با ریزگردها اولویت چندم کشورهاست.

شاعری اعلام آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست را برای همکاری با عراق اعلام کرد و گفت: در صورتی که عراق امنیت و منابع مالی را تامین کند ما حاضریم طرح یک میلیون هکتاری را که یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه دارد را در عراق اجرا کنیم و حتی حاضریم کارشناس به عراق بفرستیم و نهال های مورد نیاز برای جنگل کاری را در اختیارشان قرار دهیم و در جهت تامین منابع آب به آن ها کمک کنیم تا حق آبهاش را از طریق کشور ترکیه تامین کند./ل

گزارش از فاطمه هنرور

برچسب ها: آلودگی ، نفس ها ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار