پژوهشگران دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روشهای فازی مدلی را برای بهینه سازی زنجیره تولید تا توزیع ارائه کردند.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ریحانه گماسائی- پژوهشگر این پروژه تحقیقاتی با اشاره به نوسانات تقاضا در زنجیره تامین افزود: در زنجیره تامین که شامل تامین کنندگان کالا، خط تولید و مشتریان می شود، نوساناتی در میزان تقاضا مشاهده می شود. این نوسانات با حرکت در طول زنجیره تامین کالا تقویت می شوند. این پدیده زیان بار که اثر شلاق گاوی نامیده می شود، باعث عدم اطلاع دقيق تامين كننده از تقاضاي واقعي و توليد بي ثبات و افزايش هزينه ها مي شود.


وی به اهمیت پیش بینی تقاضا و محاسبه میزان سفارش در زنجیره تامین اشاره کرد و یادآور شد: در صورتی که میزان تقاضا و سفارش به درستی محاسبه و پیش بینی شوند می توان اثر شلاق گاوی را کاهش داد و ضمن جلوگیری از تولید مازاد بر تقاضا، هزینه های تحمیلی به واحدهای اقتصادی در زنجیره تامین را به طور چشمگیری کاهش داد.


گماسائی از ارائه روش بهینه برای برنامه ریزی در زنجیره تولید خبر داد و یادآور شد: در این راستا پروژه تحقیقاتی با عنوان " کاهش اثر شلاق گاوی در زنجیره تامین با استفاده از متدولوژی فازی نوع دوم" در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد برای یک کارخانه تولید فولاد اجرایی شد.


 وی عدم قطعیت در زنجیره تامین را از جمله مشکلات در این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: در این تحقیقات با استفاده از مجموعه های فازی مدلی را برای استفاده بهینه از اطلاعات مورد نیاز در زنجیره تامین ارائه کردیم.


گماسائی، با اشاره به کاربردهای نتایج این تحقیقات، گفت: نتایج این داده ها می تواند در تولید بهینه در صنایع مختلف از جمله صنایع فولاد، خودرو سازی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار