مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیشتر بیمارستان های دولتی استان فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است.

عبدوس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کلیه بیمارستان های خصوصی استان به سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی مجهز هستند، اما متاسفانه بیشتر بیمارستان های دولتی فاقد این سیستم هستند.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از پسماندهای بیمارستانی اما به دلیل کمبود اعتبارات ما شاهد این هستیم که هر شش ماه یکبار یک بیمارستان دولتی به سیستم تصفیه فاضلاب تجهیز می شود.

** شوکا و مرال در خطر انقراض

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به تنوع زیستی بالای استان گفت: همجواری استان با دریای خزر و تالاب و جنگل های هیرکانی از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

عبدوس ادامه داد: سهم عمده تنوع زیستی گیلان در خدمات پرندگان مهاجر است که از مرزهای شمالی وارد استان می شوند و بخش دیگر در بهار و تابستان از شمال آفریقا به این استان مهاجرت می کنند.

وی پرندگان کنار آبزی و آبزی را پرندگان بومی برشمرد و اضافه کرد: از 534 گونه پرنده شناخته شده در کشور 335 گونه در استان گیلان و اکثراً در تالاب ها هستند و مرغابی سانان، غاز خاکستری و پیشانی سفید، فوتکا، بوتیمار، انواع لک لک، چنگر و هر 3 نوع گونه قو را می توان از عمده پرندگان گیلان برشمرد.

عبدوس قرقاول تالشی را زیر گونه منحصر به فرد گیلان برشمرد و تصریح کرد: پازن وحشی، خرس و پلنگ و گراز نیز از دیگر گونه های جانوری است که در سطح استان دارای جمعیت قابل توجهی است و در ارتفاعات صخره ای یافت می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به بحرانی خواندن وضعیت شوکا و مدل اذعان داشت: مدال و شوکا پستانداران بزرگ جثه و علف خوار هستند که به دلیل جزیره ای شدن زیستگاه شان که به خاطر توسعه روستاها اتفاق افتاده در خطر انقراض هستند و جمعیت شان کاهش یافته است .

عبدوس گفت: خوشبختانه طی 2 ، 3 سال گذشته با حفاظت بیشتر از آن ها توانسته ایم جمعیت مدال که 8 تا 10 رای بود را به 150 رای برسانیم اما تعداد شوکا به مراتب کمتر از مدال ثبت شده است.

وی ادامه داد: جنگل های بلوط و جنگل های هیرکانی که از معدود جنگل هایی است که بعد از دوران سوم زمین شناسی باقی مانده درصد بسیاری از تنوع گیاهی استان را تشکیل می دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان خاطر نشان کرد: استان گیلان با وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتاری دارای 3 اثر طبیعی ملی، پارک ملی بوجاق، 5 منطقه حفاظت شده و 5 پناهگاه حیات وحش می باشد.

برچسب ها: محیط زیست ، گیلان ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار