کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم‌اکنون تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم ایران است، گفت: از اولویت‌های دولت بعدی باید این باشد که لکه سیاه اقتصادی را از زندگی مردم پاک کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امروز در برنامه رادیویی صدای جمهور که از رادیو ایران گفت: بسیاری از مردم کشورمان از بیکاری رنج می‌برند و آرامش ندارند، کار عار نیست چرا که باید یک نفر با مدرک فوق لیسانس به شغل رانندگی بپردازد و برای بدست آوردن شغل به هزار دوست و آشنا رو بیاند‌ازد.
 
وی ادامه داد: بیکاری ناهنجاری‌های زیادی را در جامعه رواج می‌دهد و برخی طلاق‌ها را رقم می‌زند.

عارف با بیان اینکه یک پنجم خانواده‌های ایرانی شغل پایدار ندارند، گفت: بر اساس آمار در سال 89 از هر خانوار ایرانی یک خانوار هیچ شغل پایداری ندارد و فقط هم داشتن شغل مهم نیست امنیت شغلی نیز اهمیت دارد؛ بسیاری از کارگران شریف ما اطمینان ندارند که آیا فردا هم می‌توانند سر کار بروند. 

عارف با بیان اینکه شغل‌آفرینی راه‌حل دارد، تصریح کرد: شک ندارم که مشکل بیکاری حل شدنی است؛ با تجربه‌ای که از دولت اصلاحات داریم، می‌توانیم سالانه یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری را به کمتر از 10 درصد برسانیم.

وی به راه‌حل‌های از بین بردن بیکاری و ایجاد اشتغال اشاره داشت و افزود: دادن وام‌های بی‌هدف چاره‌ساز نیست بلکه باعث می‌شود افراد بیکار به بیکار بدهکار تبدیل شوند باید با رونق تولید و کارخانه‌ها و بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری مشکل اشتغال را حل کنیم.

عارف به نقش دولت در اشتغال اشاره کرد و گفت: دولت باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد؛ سال حمایت از سرمایه و کار ایرانی نباید به حمایت از سرمایه و کار چینی تبدیل شود.

وی ادامه داد: ایجاد سیاست‌هایی در جهت واردات گسترده و بی‌رویه و ضد تولید شرایط کنونی اشتغال در کشور را رقم زده است.

معاون اول رئيس‌جمهور دوره اصلاحات ادامه داد: کارهای تولید لباس در حال حاضر طی سال‌های اخیر در بازار کشور بدون گرفتن هیچ امتیازی به تولید‌کننده‌های چینی و ترکیه واگذار شده است.

عارف کلید حل مشکل اشتغال را راه‌اندازی تولید و حمایت از طرح‌های ویژه دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارها جذب سرمایه و سرمایه‌گذار داخلی باید حداقل بروکراسی اداری مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری صادر کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 4 طرح ویژه را با توجه به مزیت نسبی کشور لازم دانست و گفت: ما باید این 4 طرح ویژه را برای حل مشکل اشتغال در کشور اجرا کنیم که عبارتند از طرح توسعه صنعت گردشگری با افزایش 200 هزار فرصت شغلی، تبدیل کردن تهران به قطب تجاری در منطقه، توسعه صنعت انرژی(نفت و گاز و پتروشیمی)، طرح توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات.

معاون اول دوره اصلاحات به ثبات بازار کار اشاره داشت و گفت: برای ثبات بازار کار باید بیمه بیکاری هم به طور جدی اجرا شود با این بیمه فراگیر دولت مجبور می‌شود سیاست‌هایش را در راستای اشتغال اجرا کند چرا که اگر دولت جریمه و مجبور نشود به فکر اشتغال نمی‌افتد.

وی ادامه داد: با اطمینان می‌گویم با تجربه ای از دولت اصلاحات داریم ایجاد یک میلیون شغل شدنی است باید از تولید داخل حمایت کرد و از مزیت‌هایی که در کشور وجود دارد بخوبی بهره برد؛ ما می‌توانیم آرامش اجتماعی و منزلت اجتماعی را به خانواده‌ها تقدیم کنیم.

وی مهار تورم را از اولویت‌های دولت خود دانست و افزود: اولویت دولت بعدی باید این باشد که لکه سیاه اقتصادی را از زندگی مردم پاک کند؛ تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است، اگر دولت آینده نتواند تورم را کنترل کند با خطر فروپاشی اجتماعی روبه‌رو خواهد بود.

عارف به آثار ایجاد تورم در جامعه اشاره و تأکید کرد: تورم باعث افزایش آمار جرم و جنایت، طلاق می‌شود و این از نشانه‌های فروپاشی است برای نشان‌ دادن اثر تورم در کاهش قدرت خرید مردم و مقایسه یارانه‌هایی که به مردم داده می‌شود، کافی است قیمت کالا را قبل از اجرای طرح هدفمندی و قیمت حال بررسی کنیم. 

کاندیدای انتخابات یازدهمین ریاست جمهوری به مهم‌ترین دغدغه مردم که مسکن است اشاره داشت و گفت:  با ورود متولدین دهه 60 به جمع عروس و دامادها این روزها مسکنی که باید محل آرامش جوانان باشد به محور اصلی مشکلات خانواده تبدیل شده و با وام پایین مسکن آروزی مسکن به رویا تبدیل شده است و در این حوزه سیاست‌گذاری‌های صحیح باید صورت گیرد و فشار هزینه‌های مسکن برای دهک‌های پایین جامعه کاملاً محسوس است و بالا بودن این هزینه‌ها در سبد خانوار ایرانی منجر به کاهش خرید مسکن از سوی خانواده‌ها شده است.

وی به طرح برنامه‌اش در حوزه مسکن اشاره داشت و گفت: در طرح اول قیمت زمین در شهرها باید مهار و کنترل شود و در ضمن درآمد فروش این زمین‌ها می‌تواند برای وام‌های نوسازی مسکن مصرف شود در طرح دوم با توجه به این که کشور ما روی نوار زلزله است برای جلوگیری از فاجعه انسانی مقاوم سازی خانه‌های مسکونی روستایی و بافت‌های فرسوده شهری باید جزء اولویت های دولت بعدی باشد در طرح سوم  در کشور های صنعتی سیستم‌های بانکی و موسسات اعتباری برای خرید مسکن خانوارها با مدیریت صحیح و با دادن وام‌های بانکی با بهره پایین در جهت خانه‌دار شدن مردم شان اقدام می‌کنند سیستم‌های بانکی ما نیز باید با پرداخت وام مسکن به خانوارها با سیاست گذاری‌های صحیح معضل مسکن را مدیریت کنند.

عارف در طرح چهارم به مسکن اشاره کرد و گفت: مسکن مهر باید به مسکن ماندگار تبدیل شود این طرح قرار بود به کاهش قیمت مسکن منجر شود ولی به دلیل مدریت نامناسب آن از سوی دولت و فشار به بانک‌ها قیمت مسکن متلاطم شد.

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه به برنامه‌اش در حوزه زنان و دختران اشاره داشت و گفت: زنان و دختران نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌‍دهند و دستیابی به توسعه پایدار  بدون حضور آنان امکان پذیر نیست توانمند سازی زنان در کنار مردان باید صورت بگیرد و زنان جزء نیروی‌های مهم  و دغدغه اصلی کشور هستند و مایه تاسف ماست که بیش از نیمی از زنان در فقر و تبعیض جنسیتی قرار دارند.

معاون اول دولت اصلاح طلب افزایش کیفیت زندگی زنان را ، ارتقا زندگی خانوار دانست و افزود: طبق قانون اساسی باید تدابیر لازم برای احقای حق مادی و معنوی آنان فراهم شود و بیش از 18 میلیون از جمعیت کشور را زنان خانه دار تشکیل می‌دهند و بیشترین زحمات را می‌کشند اما کمترین حق مادی ندارند.

وی به بیمه زنان اشاره کرد و گفت: برای تکریم زنان خانه‌دار این بیمه باید اجرایی شود این طرح می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و امید و نشاط و گرم شدن کانون خانواده منجر شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید با تلاش خود بتواند آزادی دینی زنان را عملی کند و بنده معتقد هستم که خانه‌دار به عنوان یک شغل به حساب می‌آید و باید به ترویج مشاغل خانگی ساده برای درآمد زایی بپردازیم تا از پتانسیل‌های موجود آنان استفاده کنیم.

عارف به جمعیت حضور دختران در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌ها دانشجویان دختر بیشتر از پسران هستند ولی در بازار کار حضوری ندارند نیمی از نیروی زنان جوان بیکارند و در مقایسه با پسران در رده شغلی جایگاهی ندارند و در حق الزحمه آنان تبعیض وجود دارد در حالی که همه ما از زن و مرد می‌دانیم زنان تحصیل کرده زیادی وجود دارند و برای گرفتن پست‌های مدیریتی لایق هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه سهمیه بندی جنسیتی رواج یافته است و دختران ما امروز بر آینده خود برنامه دارند و این موضوع باعث شده برخی از آن ها از اهدافشان دور شوند.

عارف با بیان این که طرح تفکیک جنسیتی به آموزش کمکی نکرده است گفت: این طرح هزینه سنگین مادی و معنوی را به دنبال داشته و با این طرح مخالفت هستم و دختران در سنی هستند که خیر و شر خود را تشخیص می دهند و بعد از انقلاب بیشترین حقوق را در آموزش و پرورش داشته اند و اکنون زنان خواهان امکانات وسیع در عرصه‌های مختلف جامعه هستند.

عارف ادامه داد: زنان در همه کشورها به مثابه سرمایه بی‌همتا شناخته می‌شوند و برخی از طرح‌های بنده در مورد زنان عبارتند از بیمه کردن زنان خانه‌دار، حذب تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، عادلانه کردن دستمزد آنان و حمایت از زنان کارگر و کشاورز و آسیب‌پذیر است.

عارف در پایان به اصلاح‌طلب بودنش اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: بنده قول نمی‌دهم و اگر بدهم به آن پایبند هستم برخی از مردم از حوادث 88 دلخورند به مردم حق می‌دهم که پرسشگر باشند اما یادمان باشد رای ندادن اعتراض نیست،عقب نشستن  است معتقدم اصلاح طلبی جریان اصلی انقلاب است تا ایران و انقلاب است اصلاحات باید بماند اصلاحات تعهد صبورانه و امیدوارانه با ابراز اصلاح طلبی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عارف ، تورم ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار