پنیرک که از جمله گیاهان دارویی بومی استان کرمانشاه است اثر نرم کننده، آرام بخش و رفع ناراحتی های سینه دارد و در درمان آفت دهان نیز موثر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

پنیرک با نام علمی malvasilvestris L از جمله گیاهان دارویی بومی استان کرمانشاه است که گونه های مختلف آن اثر نرم کننده آرام بخش، مدر و رفع ناراحتی های سینه دارد. پنیرک در قالب بیماریهای با منشا التهاب و تورم اعضا بدن می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از تیزان، جوشانده، ضماد و کولیر پنیرک به تناسب نوع بیماری در رفع تحریکات اعضای مختلف بدن، مانند تحریکات دستگاه گوارش، مجاری ادرار، مجاری تنفسی، نزله های ششی و برونشها، رفع سرفه در برونشیت و به طور کلی التهاب مخاط های بدن، استفراغ و اخلاط خونی، ورم لوزتین، آنژین ها، بیماریهای کلیه و مثانه، سرخک، مخملک، آبله و همچنین رفع یبوست اطفال و افراد مسن و ... استفاده به عمل می آید.

در استعمال خارجی، ریشه و برگ له شده پنیرک، جهت رفع التهاب های سطحی بدن، باقرار دادن بر روی عضو و همچنین برای رفع جوش صورت و دانه های جلدی به کار می رود ضمن اینکه درد و ناراحتی های محل جوش و دانه ها را تسکین می دهد. جوشانده حاصل از برگ و گل پنیرک به صورت غرغره، در رفع تحریکات مخاط دهان، ورم لوزه ها، درد گلو، آنژین و.. اثر مفید دارد و به کار بردن جوشانده آن به صورت کمپرس یا لوسیون در رفع سوختگی ها و دانه های جلدی موثر است و تنقیه جوشانده آن دل پیچه را تسکین می دهد.

استعمال جوشانده پنیرک به صورت کمپرس گرم و حمام در رفع ناراحتی های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و ... در بین مردم معمول است و از نتیاج خوب بدست آورده اند ضمن اینکه از آن به صورت حمام دهان برای درمان آفت (Aphtes) و همچنین شست و شوی زخم های عفونی و دردناک استفاده می کنند.
برچسب ها: کرمانشاه ، پنیرک ، دهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.