در برنامه تلویزیونی نبض که شب گذشته با حضور نمایندگان 8 کاندیدای ریاست جمهوری برگزار شد نمایندگان به باز خوانی و ارائه آگاهی خود از سلامت کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ کارشناس سلامت این برنامه دکتر صفی خوانی به طرح سوالاتی درباره مسائل سلامت پزشکی کشور پرداخت و نمایندگان 8 کاندیدای در مدت زمان معینی موظف به ارائه راهکار  برنامه در دولت بودند.

فقط 2 ماه زمان دارید تا برنامه تان روی میز باشد

دکتر صفی خانی پس از گوش دادن به برنامه جامع نمایندگان سوال خود را اینگونه آغاز کرد که مدام حرف از دادن برنامه در آینده می زنيد در حالی که باید تا 2 ماه دیگر برنامه شما روی میز باشد.

 وي درباره افزایش سهم سرانه سلامت که اصلی ترین خواسته تقریبا تمام نمایندگان بود گفت: درباره این خواسته  با احتیاط حرف بزنيد چرا که این اتفاق یعنی پول را از جیب  مردم در آوردن و شما بايد ابتدا اعلام کنید که این افزایش سرانه را در کدام قسمت می خواهید خرج کنید.



برنامه پنجم توسعه بسیار دقیق و دارای مصوبه مجلس است و نیاز به ارائه برنامه دیگری نیست


دکتر حسین علی شهریاری، نماینده دکتر سعيد جلیلی با بیان مطلب فوق افزود: طبق برنامه پنجم توسعه اگر به تمامی نکات ذکر شده عمل شود نیاز به ارائه برنامه دیگری نیست جز اعلام بسته های خدمات سلامت که طی چندین سال گذشته دولت به آن اهمیتی نداده است و  اصلی ترین راهبرد توسعه است و اهمیت همان برنامه پنجم توسعه اعلام شده.

دکتر شهریاری طرح بیمه تکمیلی را نقد کرد و گفت: این بیمه فقط پول زیادی را از جیب مردم خارج  می کند اين در حالي است كه خدمات بسیار کم است، هر چقدر مردم پول بیشتری برای سلامت بدهند با عدالت فاصله بیشتری می گیریم.

اولويت اول بحث سلامت است


دکتری علی اکبری ساری، نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل گفت: درست است که منابع به میزان کافی نیست اما با چالش هایی که در اجرای طرح های مصوب داریم از همین منابع هم نمی توان خوب استفاده کرد و شاهد هدر رفتن آن هستیم.

وی ادامه داد: بیماری های سرطانی ، قلب و عروق و تصادفات بسیار بالا است که ما برنامه داریم هزینه اصلی را در غربالگری انجام دهیم، یعنی قبل از بروز بیماری با تست های ساده آن بیماری ها را شناسایی کنیم .

دکتر ساری ورود تکنولوژی را هم مشمول هزینه بالا بر شمرد و گفت: باید ببینیم تکنولوژی  که اگر خیلی هم اثر بخش است با هزینه زیاد مقرون به صرفه است یا خیر.

وي در پایان خاطر نشان کرد: در دولت دور اندیش و دولت تقوا محور هر چقدر هزینه های سلامت  بیشتر از جیب مردم خارج شود با عدالت فاصله بیشتری گرفته ایم و اولویت اول دکتر حداد عادل را موضوع سلامت اعلام کرد.

حق بیمه باید بر اساس درآمدها باشد

دکتر امیدوار رضایی نماینده دکتر محسن رضایی گفت: شعارهای زیادی تا به حال داده شده است که اکثر آنها عملیاتی نشده است. عدالت و عقلانیت و معنویت در یک راستا قرار دارد و ما باید عدالت را با عقل و براساس اسلام عملیاتی کنیم.

دکتر رضایی تصریح کرد: حق بیمه در کشور ناعادلانه است و براساس درآمدها نیست و این موضوع باید رعایت شود.

وی در پایان افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت باید تجمیع، سیاست گذاری و تعیین خدمت راهبردی بکند.

نبود مدیریت منابع، چالش اساسی کشور است

دکتر علیرضا ملک زاده، نماینده دکتر حسن روحانی دولت های گذشته را محکوم به عدم مدیریت صحیح در مصرف منابع کرد و گفت: با منابع موجود می شود  اهداف سلامت پزشکی را اجرا کرد، لذا طرح هایی مانند پزشک خانواده را باید سلامت محور کنیم و منابع را ظرف یک بسته خدماتی با بالاترین کیفیت ارائه کنیم.

مشکل اقتصادی دلیل اصلی چالش های سلامت کشور است

دکتر علی اکبر سیاری، نماینده دکتر محمد رضا عارف گفت: اولویت را باید به اقتصاد کشور داد و نظام سلامت کشور تا حد زیادی به خودی خود حل شود.

وی افزود: بسته خدماتی دولت ما این است که با حل مشکلات اقتصادی آمار بیکاری را پایین بیاوريم  تا زمانيکه بیکاری کم شود فقر هم کم می شود و زمانیکه فقر کم شود بیماران کمتری خواهیم داشت .

برای حل چالش های عوامل موثر بر سلامت ابتدا باید معضلات اجتماعی و اقتصادی را حل کرد.

تغییر سبک زندگی مردم راهکار مهم حل مشکلات سلامت

دکتر علی برهان زاده، نماینده مهندس سید محمد غرضی گفت: افزایش جمعیت و تکنولوژی های جدید باعث شده که از بودجه 3 هزار میلیارد در سال به بودجه 350 هزار میلیارد در سال 90 برسیم ما به دلیل سبک زندگی مردم مشکلات عمده ای را داریم و از همین رو اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان مازندران و استان فارس به دلیل زیر ساخت های لازم درست انجام نشد.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین راهکارهای دیگر حل نظام سلامت کشور، اصلاح نظام پرداخت و تضمین رابطه مالی صحیح بین بیمار ،پزشک و بیمه گر می باشد.

 از  این مدل اجرای پزشک خانواده دست خواهیم کشید

دکتر ناصر کلانتری نماینده دکتر محمد رضا قالیباف گفت: بسته خدماتی دولت ما کاهش کلی بار بیماری است و به همین منظور طبق برنامه مدون مرحله محور حرکت می کنیم.

وی افزود : در هر مرحله 10 کانون مانند کانون دیابت ها، سرطانی ها، چاقی ها و... در محله ها ایجاد می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این مدل اجرایی پزشک خانواده به هیچ جایی نمی رسد و ما نیز در دولت از اجرای آن به این شکل خودداری خواهیم کرد لذا با ایجاد یک پایلوت صحیح در مکان مشخص محاسبه بار دقیق بیماری و طبقه بندی صحیح خدمات را به دست خواهیم آورد.

پزشک خانواده زیر ساخت های اولیه را ندارد

دکتر مینو محرز، نماینده دکتر ولایتی گفت: در ایجاد طرح سلامت به قانون خیلی کم پرداخته شده است زیرا سازمان های مدیریتی مثل سازمان غذا و دارو بسیار ضعیف عمل کرده اند.

وی اولویت دولت دکتر ولایتی را پیشگیری اعلام کرد و افزود: طرح پزشک خانواده در ایران هنوز زیر ساخت های اولیه را ندارد لیکن در جدول تامین بودجه قرار گرفته است.

دکتر مینو محرز خود پزشک خانواده را یک تخصص دانست و گفت: برای اجرای صحیح پزشک خانواده ابتدا باید به پزشکان مسئول در این طرح یک دوره خاص آموزش داد.

وی در پایان گفت: پزشک خانواده یک تیم است که در یک منطقه جغرافیایی خاص روی یک تعداد خاص خدمات درمانی انجام می دهد .

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار