آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نقش مهمی در برقراری اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه‌هسته ای ایران ایفا کند.

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ آندره زولوتوف (Andrey Zolotov)، ریانووستی- گروه "1+5" میانجیان بین المللی ایران را به تعامل "فوری و واقعی" با آژانس بین المللی انرژی اتمی و تدوین سند برای تامین دسترسی بازرسان به اطلاعات در مورد برنامه هسته ای تهران فرا می خواند.
 
در بیانیه روز چهارشنبه گروه "1+5" همچنین به این خاطر ابراز نگرانی می شود که ده دور مذاکره میان ایران و آزانس نتیجه مطلوب را ببار نیاورده است.

گروه "1+5" میانجیان بین المللی که از آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان تشکیل شده، ایران را به اجرای "کامل وفوری" تمام تعهدات خود طبق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و "واگذاری تمام اطلاعات لازم به آژانس بین المللی انرژی اتمی فرا خواند.

در بیانیه گروه "1+5" گفته می شود؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی "باید نقش مهمی در برقراری اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ایفا کند".

در این بیانیه خاطرنشان می شود: "اگرچه ما در جستجوی نتایج محسوس در روند دیپلماتیک خود با ایران هستیم، این روند نمی تواند جایگزین اجرای تعهدات ایران در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی شود".

یادآور می شود؛ گروه "1+5" از سال 2003 میلادی (1382) به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را که برای رژیم منع گسترش هسته ای خطرساز است، متوقف سازد. آخرین دور مذاکرات ایران و گروه "1+5" میانجیان بین المللی در روزهای 5 و 6 ماه آوریل امسال (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد و در جریان آن طرفین تعدادی از پیشنهادات جدید را مطرح کرده و قرار گذاشتند در آینده نزدیک تاریخ رایزنی های بعدی را تعیین کنند.
 
طرف روسی ابراز امیدواری کرده در نشست بعدی ایران و گروه "1+5" تحول حاصل شود اما تاریخ مذاکرات جدید هنوز تعیین نشده است.
آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: بیانیه ، برنامه ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار