عضو هیت انتخاب بخش صحنه ای دومین جشنواره تئاتر شهر، تاثیر منفی سریال ها و ملودرام های تلویزیونی بر نمایشنامه نویسان جوان را آسیبی بر تئاتر و نمایشنامه نویسی عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دومين جشنواره تئاتر شهر؛ افشین خورشیدباختری، نویسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر و عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر شهر گفت: تلویزیون را رقیب بزرگی برای تئاتر می بینم که هنوز وظیفه خودش را در زمینه فرهنگسازی هنر تئاتر به عنوان یک هنر اجتماعی و تاثیرگذار انجام نداده ولی تاثیر منفی روی نگاه به نمایش در بین علاقه مندان این هنر گذاشته است.
وی تصریح کرد: وقتی به عنوان بازخوان و بازبین مجموعه آثار رسیده به یک جشنواره را مورد مطالعه قرار می دهید می توانید احساس کنید که گرایش به سبک و سیاق ملودرام های تلویزیونی و حتی سریال های خارجی در بین نمایشنامه نویسان دیده می شود و این تاثیر خوبی روی تئاتر نیست.
خورشیدباختری سرمایه گذاری و تداوم فعالیت گروه ها در طول سال را یکی از راه های پیشرفت نمایشنامه نویسی دانسته و افزود: تنها در این صورت است که می توانیم صاحب نمایشنامه نویسانی باشیم که آثارشان با زمان و روزگار و مسائل خودشان ارتباط نزدیکی دارد.
این عضو هیات انتخاب بخش صحنه ای با اشاره به برخی از آثار رسیده به جشنواره تئاتر شهر گفت: در حال حاضر در خیلی از نمایشنامه ها ، ایده شهری در سطح شعارهای بهداشتی و اخلاقی باقی مانده اند و نگاه تحلیلی در آن ها نمی بینیم. اکثر مسایل چیزهای عادی هستند که همه می بینند و با آن روبرویند. در تئاتر باید از این سطح جلوتر برویم و حرکت کردن در این مسیر نیاز به آموزش و تداوم فعالیت گروه های نمایشی دارد.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو وضعیت تئاتر را در همه جشنواره های کشور مشابه یکدیگر ارزیابی کرده و گفت: تئاتر ما زیر مجموعه ای از بحث فرهنگ و هنر قرار می گیرد که نیازمند توجه گسترده ، فرهنگسازی و هزینه بالا است.
این منتقد تئاتر با نگاه کلی به آثار رسیده به دو دوره جشنواره تئاتر شهر بیان کرد: هنوز نمی توان نمایش های شرکت کننده در جشنواره را برآیند فعالیت نهاد شهرداری ها و فرهنگسراها دانست. جشنواره نو پاست. کانون های نمایش نیز در دوره های مختلف با سیاست های مختلف فعالیت کرده اند.
این مدرس تئاتر یکی از نهاد های تاثیرگذار در این زمینه را آموزش و پرورش عنوان کرده و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد پایه ای نزدیک ترین و تاثیرگذارترین نهاد روی جشنواره تئاتر شهر است اما هنوز رابطه ای بین جزایر فعال آن بوجود نیامده است. به طور مثال هنوز شاهدیم که وقتی نمایشنامه ای در جشنواره ای رد می شود برای جشنواره دیگر فرستاده می شود بدون آنکه تغییری روی آن داده شده باشد در حالی که اگر این ارتباط پایه ای بین نهاد های فعال در زمینه تئاتر وجود داشته باشد تمام فعالیت ها منسجم شده و نتیجه بهتری را بوجود می آورد.
افشین خورشیدباختری در پایان تصریح کرد: در آثار رسیده به این جشنواره مانند هر جشنواره دیگر شاهد استعداد ها و جرقه هایی بودیم که ما را به کارها امیدوار می کرد اما آموزش و بازنگری نیاز داشتند. به اعتقاد من آموزش باید همیشگی باشد و برایش برنامه ریزی دراز مدت با اهداف مختلف صورت گیرد.
دومین جشنواره تئاتر شهر با دبیری شهرام کرمی و به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تابستان 1392 برگزار می شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار