"ويليام هيگ" وزير امور خارجه انگليس با اذعان به جنايات کشورش در قبال مردم کنيا، تاسف لندن را به کنيايي هاي قرباني بدرفتاري ها در زمان شورش مائو مائو عليه قدرت استعماري انگليس ابراز کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ وي اعلام کرد انگليس حدود 20 ميليون پوند غرامت به حادثه ديدگان پرداخت خواهد کرد.

هيگ در برابر نمايندگان مجلس عوام انگليس گفت:دولت انگليس اعتراف مي کند شماري از کنيايي ها تحت شکنجه و ديگر اشکال بدرفتاري دولت استعماري وقت قرار گرفتند.
 
وزير امور خارجه انگليس افزود:دولت انگليس صادقانه متاسف است که اين موارد بدرفتاري به وقوع پيوسته است و بر پيشرفت کنيا به سمت استقلال تاثير منفي گذاشته است .شکنجه و بدرفتاري موارد نقض شرم آور کرامت انساني است که ما آن را به شدت محکوم مي کنيم.

وي اعلام کرد دولت انگليس 19 ميليون و 900 هزار پوند( 23 ميليون و 500 هزار يورو)به 5228 قرباني که گروهي از وکلاي لندني از آنان دفاع مي کنند، غرامت پرداخت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه انگليس ماه گذشته تاييد کرده بود درباره توافقي با شکات که نيروهاي امپراتوري انگليس را به ارتکاب شکنجه و تعرضات جنسي متهم مي کنند، گفتگو مي کند.

گفتني است، براساس پايين ترين برآورد، دست کم 20 هزار نفر در طول شورش مائو مائو در دوره 1952 تا 1960 عليه رژيم استعمارگر انگليس که به شدت سرکوب شد جان خود را از دست دادند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار