کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: سؤء تغذيه از جمله كمبودهايي است كه به دليل سرچشمه چند بخشي بودن مسأله يا به سبب ناشناخته بودن بسياري از ابعاد آن كمتر از ساير مسائل موردتوجه قرارگرفته است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ مهندس سمیه سعیدی نشان کرد: در درجه اول برخورد جدي باآن جزء ازابعاد كمبودهاي تغذيه اي را كه درقلمرو وظايف بخش بهداشت است و این بخش از همه توان خويش براي كاستن از ابعاد اين مشكل جامعه امروزمان استفاده كند و دردرجه دوم، دلیلی براي آغازفعاليت هاي چندبخشي وجلب حمايت ديگر بخشهاي توسعه درراه مقابله با اين پديده و زدودن آثار آن فراهم آورد.

وی به عوامل تاثیر گذار در سوء تغذیه در کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: سوء تغذیه کودکان و کمبود ریز مغذیها هزینه هایی را بطور مستقیم و غیر مستقیم به کشور تحمیل می کند . بطور کلی 4 عامل اصلی در بروز سوء تغذیه کودکان نقش دارند که عبارتند از فقر ، نبود مواد غذایی در محل ، نا آگاهی های تغذیه ای و ابتلا به بیماریها و برای بهبود تغذیه کودکان باید 4 عامل اساسی شامل درآمد، دسترسی به غذا، فرهنگ و سواد تغذیه ای و دسترسی به خدمات بهداشتی و کنترل بیماریها راهکار های مختلف بطور هماهنگ به مورد اجراء گذاشته شود.

 کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام به مبحث درآمد خانوارها و تاثیر ان بر سوئ تغذیه در کودکان اساره کرد و بیان داشت: درآمد خانوار يكي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب و خريد غذا است. از سوي ديگر وجود مواد غذايي در منطقه و دسترسي خانوار به مواد غذايي، همچنين آگاهي و دانش خانوار بخصوص مادر كه با توجه به باورها و عادت هاي غذايي، مواد مورد نياز را با توجه به قيمت و بودجه اي كه در دسترس دارد خريداري مي كند و مطابق با سليقه و آموخته هايش سفره خانواده را شكل مي دهد، حائز اهميت است.

وی تصریح نمود: گزارش ها حاکی از آن است که سوء تغذیه ( بصورت کم وزنی ، لاغری و کوتاه قدی ) در کودکان زیر 6 سال و کمبود ریزمغذیهاست. کمبود ریز مغذیها با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی ، کاهش قدرت یادگیری ، افت تحصیلی ، افزایش موارد ابتلاء به بیماری ها و پوکی استخوان ، نهایتا با کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی افراد همراه است.

مهندس سعیدی یادآور شد: سوتغذیه کودک، وی را مستعد ابتلا به اسهال می نماید و همچنین شدت و مدت ابتلا به اسهال در این کودکان بیشتر است. ضمناً توجه به وضعیت تغذیه کودک در دوران ابتلا به اسهال، می تواند از شدت بیماری بکاهد و بهبود وی را تسریع نماید. این تصور که باید تغذیه در جریان اسهال کاهش یابد و یا قطع شود، کاملاً نادرست است.

 با توجه به اینکه شرط لازم دستیابی به توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان ، مراقبت تغذیه ای از آنان است و مراقبت تغذیه ای در کودکان به ارتقاء شاخص ها ی رشد ، دریافت غذای سالم و مغذی و ایجاد باور هاو عادات غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می شود. بنابراین ارتقاء آگاهی، نگرش، بینش و عملکرد تغذیه ای مراقبین کودک در خانواده و مراقبین او در جامعه از عوامل اصلی تامین کننده مراقبت تغذیه ای است.
برچسب ها: کودک ، سوء ، تغذیه ، رشد ، جسمی ، ذهنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار