به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ مهندس سمیه سعیدی نشان کرد: در درجه اول برخورد جدي باآن جزء ازابعاد كمبودهاي تغذيه اي را كه درقلمرو وظايف بخش بهداشت است و این بخش از همه توان خويش براي كاستن از ابعاد اين مشكل جامعه امروزمان استفاده كند و دردرجه دوم، دلیلی براي آغازفعاليت هاي چندبخشي وجلب حمايت ديگر بخشهاي توسعه درراه مقابله با اين پديده و زدودن آثار آن فراهم آورد.
وی به عوامل تاثیر گذار در سوء تغذیه در کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: سوء تغذیه کودکان و کمبود ریز مغذیها هزینه هایی را بطور مستقیم و غیر مستقیم به کشور تحمیل می کند . بطور کلی 4 عامل اصلی در بروز سوء تغذیه کودکان نقش دارند که عبارتند از فقر ، نبود مواد غذایی در محل ، نا آگاهی های تغذیه ای و ابتلا به بیماریها و برای بهبود تغذیه کودکان باید 4 عامل اساسی شامل درآمد، دسترسی به غذا، فرهنگ و سواد تغذیه ای و دسترسی به خدمات بهداشتی و کنترل بیماریها راهکار های مختلف بطور هماهنگ به مورد اجراء گذاشته شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام به مبحث درآمد خانوارها و تاثیر ان بر سوئ تغذیه در کودکان اساره کرد و بیان داشت: درآمد خانوار يكي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب و خريد غذا است. از سوي ديگر وجود مواد غذايي در منطقه و دسترسي خانوار به مواد غذايي، همچنين آگاهي و دانش خانوار بخصوص مادر كه با توجه به باورها و عادت هاي غذايي، مواد مورد نياز را با توجه به قيمت و بودجه اي كه در دسترس دارد خريداري مي كند و مطابق با سليقه و آموخته هايش سفره خانواده را شكل مي دهد، حائز اهميت است.
وی تصریح نمود: گزارش ها حاکی از آن است که سوء تغذیه ( بصورت کم وزنی ، لاغری و کوتاه قدی ) در کودکان زیر 6 سال و کمبود ریزمغذیهاست. کمبود ریز مغذیها با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی ، کاهش قدرت یادگیری ، افت تحصیلی ، افزایش موارد ابتلاء به بیماری ها و پوکی استخوان ، نهایتا با کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی افراد همراه است.
مهندس سعیدی یادآور شد: سوتغذیه کودک، وی را مستعد ابتلا به اسهال می نماید و همچنین شدت و مدت ابتلا به اسهال در این کودکان بیشتر است. ضمناً توجه به وضعیت تغذیه کودک در دوران ابتلا به اسهال، می تواند از شدت بیماری بکاهد و بهبود وی را تسریع نماید. این تصور که باید تغذیه در جریان اسهال کاهش یابد و یا قطع شود، کاملاً نادرست است.
با توجه به اینکه شرط لازم دستیابی به توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان ، مراقبت تغذیه ای از آنان است و مراقبت تغذیه ای در کودکان به ارتقاء شاخص ها ی رشد ، دریافت غذای سالم و مغذی و ایجاد باور هاو عادات غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می شود. بنابراین ارتقاء آگاهی، نگرش، بینش و عملکرد تغذیه ای مراقبین کودک در خانواده و مراقبین او در جامعه از عوامل اصلی تامین کننده مراقبت تغذیه ای است.