سعيد جليلي:

شکل گيري فرهنگ اقتصادي در کشور الزامي است

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:سوال من اين است که ما از ظرفيت فرهنگ چگونه مي‌خواهيم براي حل مشکلات اقتصادي و ساير مشکلات استفاده کنيم؟

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛"سعيد جليلي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ابتداي مناظره در پاسخ به رويکرد "محسن رضايي" نسبت به حل مشکلات فرهنگي اظهار داشت: بنده نسبت به بحثي که آقاي رضايي مطرح کردند اين سوال را دارم که درست است مسائل اقتصادي مهم است و بايد برطرف شود اما سوال من اين است که ما از ظرفيت فرهنگ چگونه مي‌خواهيم براي حل مشکلات اقتصادي و ساير مشکلات استفاده کنيم.
 
وي افزود:فرهنگ يک مقوله در کنارمسائل اقتصادي وساير مقولات نيست بلکه در حقيقت فضاي حاکم بر همه اين مقولات است.
 
جليلي تصريح کرد: اگر ما يک فضاي فرهنگي حتي در اقتصاد به صورت درست داشته باشيم آن وقت مي‌شود بسياري از مسائلي که مردم را رنج مي‌دهد حل شود.
 
وي تصريح کرد: زماني که مقام معظم رهبري مطالبي را تحت عنوان شعار سال مطرح مي‌کنند عمدتا ناظر به فرهنگ اقتصادي است مانند اصلاح الگوي مصرف، کار مضاعف و انضباط اقتصادي اگر اين فرهنگ عملي شود مي‌تواند نسبت به راهکارهاي اجرايي ديگر مثمر ثمر تر باشد لذا ما نبايد فراموش کنيم که فرهنگي که حاکم مي‌شود چگونه شکل بگيرد حتي در اقتصاد تا بتوانيم مسائل را به خوبي حل کنيم.
 
جليلي خاطرنشان کرد: ما بايداز عنصر فرهنگ به خوبي وبه موقع استفاده کنيم به خصوص در مقوله اقتصاد که از نظر آقاي رضايي اهميت داشت و از نظر مردم نيز حائز اهميت است.
 
وي اظهار داشت: اگر ما بتوانيم با يک فرهنگ اقتصادي گفتمان حاکم بر جامعه کنيم اين فرهنگ مي‌تواند به رفع مشکلات اقتصادي کمک کند.

علاوه بر توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم

"جلیلی" در پاسخ به اظهارات "روحانی" اظهار داشت: نگاه فرهنگی از دو زاویه تهدیدمحور و فرصت محور است ما علی رغم توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم.نباید با نگاه گزینشی و سیاسی به فرهنگ نگاه کنیم در زمانی فرهنگ اشرافی‌گری در کشور اوج گرفته بود و دوری از ساده زیستی، اسراف و تبعیض رواج داده می‌شد که نباید فراموش کنیم اگر آسیب‌ها فراگیر شود تأثیرات مخرب می‌گذارد.

وی افزود: ما باید مانع اشرفی‌گری، فساد و اسراف باشیم چرا که این موضوع تأثیرات خوبی بر فرهنگ می‌گذارد.

حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است

جليلي درباره اظهارات عارف گفت: به نظر من حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است، ما به فرهنگ بايد با نگاه فرصت بنگريم تا از ظرفيت هاي آن استفاده کنيم.

وي ادامه داد: ويژگي فرهنگ در همان پاکي ها و مقدساتي است که موجب قوام و قدرت ما در عرصه هاي مختلف شده است که اگر ما اين را به بهانه برخي موضوعات ديگر راضي شويم که حوزه هاي ديگر در آن قاطي شود و آن را از خاصيت بيندازد، به ضد خود تبديل مي شود.

 «پهناي باند فرهنگ» را با مصاديقي چون «پهناي باند اينترنت» کوچک کنيم


جليلي نيز در نقد سخنان ولايتي گفت: من نظرات آقاي ولايتي که در مورد ظرفيت‌هاي بالاي فرهنگ اسلامي و ملي را تاييد مي‌کنم اما مسئله‌اي که اينجا وجود دارد اين است که نبايد «پهناي باند فرهنگ» را با طرح مسائلي مثل «پهناي باند اينترنت» کوچک کنيم؛ ما مسائل ظرفيت‌هاي فرهنگي را در مصاديق کوچک مطرح مي‌کنيم و اين يکي از مشکلاتي است که در کشور داريم، اينکه فرهنگ را به يک سليقه خاص کوچک مي‌کنيم.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: ما ظرفيت‌هاي خوبي در مسائل فرهنگي از جمله در دفاع مقدس و .... داريم ، شعرا و رمان نويسان خوبي در انقلاب داريم که اين ظرفيت‌ها بايد آزاد شود.

پس از آنکه سخنان ولايتي توسط هفت کانديدا نقد شد، ولايتي به مدت 3 دقيقه به نقدها پاسخ داد.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: مطالبي که پيرامون مسئله فرهنگ مطرح شد را قبول دارم و نکاتي نيز به سخنان من اضافه شد.

وي تاکيد کرد: فرهنگ ما بايد اخلاق محور باشد و در عمل مردم را به فرهنگ ايراني و اسلامي دعوت کند.

وي با اشاره به حديثي از امام صادق (ع) گفت: ما نبايد تنها از فرهنگ ائمه، اسلام و فرهنگ ايراني حرف بزنيم بلکه بايد رفتار ما با عنوان مسئولين نماد عمل کردن به فرهنگ ايراني اسلامي باشد، اين بشترين اثر را بر روي مردم خواهد داشت.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه فرهنگ نيز مانند اقتصاد بايد مقاومتي شود گفت: اين در صورتي محقق مي‌شود که مردم متصدي شوند. در مورد بودجه‌ها اگر دولت براي فرهنگ اولويت قائل شود  کاري که در گذشته به غلط انجام شد يعني سازمان برنامه و بودجه منحل شد احيا شود و با احياي دوباره اين سازمان يک جايگاه رفيع براي مسئله فرهنگ در نظر گرفته مي‌شود و بايد کار فرهنگ را به اهلش واگذار کند، فرهنگ را سياسي نکند، ورزش را ورزشيان اداره کنند و فرهنگ را فرهنگيان و مسائل مربوط به ادبيات و ساير شئون فرهنگي را به اهلش واگذار کنند.

اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم از اصل موضوع غافل می مانیم

سعید جلیلی در نقد اظهارات غرضی گفت: در بحث فرهنگ که جناب غرضی گفت ما اگر به موانع فرهنگی توجهی نداشته باشیم مطمئنا دچار خطا می شویم در سال 80 مقام معظم رهبری بحث کرسی های آزاداندیشی و تشکل های دانشجویی را مطرح کردند اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم به موضوعاتی اهمیت می دهیم که از اصل موضوع غافل می مانیم.

همچنين در پاسخ به اظهارات حدادعادل نسبت به مقوله فرهنگ گفت: بنده درباره اظهارات آقاي حداد صحبتي ندارم،اما نکته اي را نسبت به اظهارات آقاي روحاني دارم.

وي افزود: در بحثي که ايشان فرمودند کارهاي متعددي را در حيطه فرهنگ انجام دادند و گفتند که اساتيد هم بازنشسته نشده بودند و براي دانشجويان هم تمهيداتي را قائل بودند، پس چرا اين فضاي فرهنگي در شکل صحيح اش براي کرسي ها و مناظره هاي آزاد انديشي شکل نگرفت؟

جليلي تصريح کرد: عرض بنده اين است که در اين مورد دچار اشتباه هستيم.

 فرهنگ يک فضاي تنفسي است

جليلي ضمن گراميداشت همزماني برگزاري اين مناظره همزمان با 15 خرداد درباره حوزه فرهنگ گفت: آنچه مزيت نسبي ما است فرهنگ است و حضرت امام(ره) نيز با تکيه بر قدرت فرهنگي اين حرکت بزرگ را شروع کردند؛اگر براي ما توليد قدرت،عزت و پيشرفت شده است مبتني بر فرهنگي است که مبناي حرکت‌هاي ما بود.

وي ادامه داد:حضرت امام(ره) نه جنگ افزار داشتند نه حزب داشتند؛بلکه با ظرفيت فرهنگي توانستند اين همه پيشرفت را ايجاد کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: فرهنگ يک موضوع در کنار ساير مقولات نيست بلکه يک فضاي تنفسي است در کنار ساير حوزه‌ها مثل اقتصاد و سياست که اگر ما بتوانيم به خوبي از اين ظرفيت استفاده کنيم قدرتي که اين ظرفيت ايجاد مي‌کند بسيار بيشتر از قدرتي است که قانون ايجاد کرده است.

جليلي اظهارداشت:مثلا در فضاي راهنمايي و رانندگي گاهي مي‌خواهيم با قوانين به اهداف برسيم و گاهي با فرهنگسازي که قدرت فرهنگسازي بسيار قوي‌‌تر از قانون است و از اين امر مي‌توان در موضوعات ديگر استفاده کرد.

وي ادامه داد:‌در طول تاريخ نيز استفاده از فرهنگ اين را ثابت کرده است مثلا اين قدرت فرهنگ بودکه توانست مغولان را شکست دهد.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جنگ تحميلي قدرت فرهنگ ما و تفکر بسيجي است که توانست پيروزي‌ها را براي ما رقم بزند در مسئله هسته‌اي نيز فرهنگ استقلال طلبي و استکبار ستيزي پيشرفت‌هايي را براي ما ايجادکرد.

جليلي افزود: ما اگر مي‌خواهيم از اين ظرفيت به خوبي استفاده کنيم بايد آن را به خوبي بشناسيم و با شناخت صحيح دچار خطا نشويم تا مسير را اشتباه برويم.

وي اظهار داشت:دولت به خصوص رئيس جمهور بايد فهم صحيح را داشته باشد و با توجه به ويژگي رجال مذهبي سياسي رئيس جمهور بايد اين فرد از عنصر فرهنگي به خوبي استفاده کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اين بحث که فرهنگ از سياست جدا است بازي‌هايي است که درمي‌آورند تا از عنصر فرهنگ به خوبي استفاده نشود.

وي ادامه داد:امسال در آمريکا سه فيلم نام‌هاي آرگو، نيمه شب، ولينکون ساخته شده که کاملا در جهت سياست‌هاي آمريکا است.

جليلي گفت:اينکه مثلا بگوييم فرهنگ براي فرهنگ و هنر براي هنر بحث غلطي است لذا رئيس جمهور بايد بر اين موضوع تکيه و از ظرفيت فرهنگ در زمينه‌هاي مختلف استفاده کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: اگر ما اين عنصر را مهم مي‌دانيم بايد شوراي عالي فرهنگي را مهمتر از شوراي عالي امنيت ملي دانيم لذا مهمترين کار اين است که اين ظرفيت‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري موجود در اين زمينه را به خوبي شناخته و آن را آزاد کند و نه تنها به عنوان يک حق بلکه فرصت از آنها استفاده کند.

جليلي تصريح کرد:عدالت فرهنگي بايد مورد توجه باشد تا از ظرفيت تمام آحاد جامعه استفاده شود و مسئله بعدي اقتصاد فرهنگي است که بايد توجه کنيم در جاهايي مثل مدرسه و مساجد به خوبي سرمايه گذاري کنيم.


انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب بود

در ادامه این مناظره جلیلی به جمع بندی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کاندیداها درباره اظهارات خود پرداخت و گفت: یکی از بحث‌های اساسی
که کار ویژه دولت این است که نگاهمان (یکی از کار ویژه های نظام اسلامی) این است که فشارها و زنجیرهایی که بسته می‌شود باز شود تا ظرفیت‌ها بتواند آزاد شود.  

وی در ادامه در پاسخ به سوال "سیدمحمد غرضی" گفت اتفاقا انقلاب اسلامی خودش هجوم به فرهنگ غرب بود و این نشان می‌دهد که ما در موضع فعال هستیم و نه در موضع انفعال و اینکه امروزه آنها سد شود که فارسی زبان ماهواره‌ای درست می‌کنند در حقیقت می‌خواهند پاسخ این قدرت ما را بدهند که به اعتقاد بنده نیز نتوانستند نتیجه بگیرند.

جلیلی ادامه داد: آثار صد شبکه فارسی زبان به میزان هزینه‌هایی که کرده‌اند چه بوده؟ این نشانگر قوت فرهنگی‌ماست، به شرطی که ما بتوانیم این قوت فرهنگی را بخوبی استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات "سیدحسن روحانی" گفت: امروز عده‌ای در حوزه فرهنگ انحصار ایجاد می کنند آمده‌اند اشرافیت در حوزه فرهنگ درست کرده‌اند و می‌گویند تنها ما باید حرف بزنیم و هر کسی خلاف آنها در این 4 سال اخیر صحبت کرد را در یک خفقان به آنها برخورد شدید کردند البته با ابزار فرهنگی نه با ابزار پلیسی، این انحصار است که مانع بروز ظرفیت‌ها می‌شود ما مطرح می کنیم دو روزنامه بسته شد اما از طرف دیگر بیان نمی‌کنیم چه میزان از ظرفیت های جامعه وجود دارد، الآن در شهرستان های ما و در نقاط مختلف ما اصلا امکان چنین ظرفیت‌هایی را به دلایل اقتصادی و بحث های مختلف ندارند ما باید این ظرفیت ها را ایجاد کنیم که همه بتوانند استفاده کنند.

وی ادامه داد:چرا وقتی بحث از آزادی و عدالت می‌کنیم آن روی دیگر آن را توجه نمی‌کنیم، چند درصد از این رسانه ها در اختیار چه ظرفیتی از جامعه است،بخش عمده‌ای از این ظرفیت محروم هستند؛چرا ما فقط یک نگاه تنگ سیاسی داریم، به نظر بنده اینجا تنگ نظری بد است که نگاه کنیم فقط فلان جریان سیاسی بگوید آزادی هست، اگر نبود هیچ چی. ما باید از ظرفیت تمام جامعه استفاده کنیم تا ظرفیت‌ها شکوفا شود.

جلیلی در ادامه اظهار داشت:قبل از مذاکرات آلماتی 2 یک جوان 25 ساله بوشهری فیلمی به نام تنهای تنها درست کرده بود و وی بسیار بهتر از بنده از موضوع هسته‌ای در این فیلم دفاع کرده بود، بنابراین این ظرفیت باید آزاد شود و ما ده ها ظرفیت داریم که اگر به موقع ایجاد کنیم آن ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

جلیلی ادامه داد:اینها کافی نیست اگر ما می‌گوییم مزیت نسبی ما فرهنگ است باید برنامه داشته باشیم، پیام انقلاب اسلامی رفته، تولید محصولات فرهنگی را باید بها بدهیم ظرفیت ایجاد کنیم تا این پیام برود.

وی ادامه داد:در این مورد مثالی می‌زنم،در بسیاری از عرصه‌های هنری مثل فیلم "حضرت یوسف"،"حضرت مریم(س)، و "مختارنامه" راه خود را باز کرده‌اند،ما هر قدر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم بها بدهیم به فرهنگ در عرصه این موضوعات این راه خود را باز می‌کند.

من در دوران اصلاحات نديدم که خود آقايان براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي تلاش کنند

جليلي در وقت جمع‌بندي به مطالب اجتماعي خود اظهار داشت: اکنون که ما وارد مرحله جديدي مي‌شويم بايد براي برنامه ما بخش عمده آن در کنار سخت‌آفزار بحث روح و فرهنگ را در نظر بگيريم که اکنون مسئله سبک زندگي بهترين الگوي جامعه براي معرفي تمدن اسلامي به جهان است.

وي افزود:براي اين امر بايد ابتدا فرهنگ را ساماندهي کنيم و بين بخش‌هاي فرهنگي کشور يک هماهنگي ايجاد کرده تا همه آنها در يک راستا به سمت هدف حرکت کنند و سپس آموزش عالي سياست واحدي را دنبال کرده ،چرا که اگر اکنون در بعضي موادر هزينه کنيم موجب مي‌شود که از هزينه‌هاي ا ضافي در موادر ديگر جلوگيري کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه ما بايد از ظرفيت مادر،‌معلم و مسجد به صورت تمام وقت استفاده کنيم اظهار داشت:‌اگر از ظرفيت مسجد به صورت تمام وقت استفاده شود،‌مانند 1100 سال پيش که کتابخانه‌هايي وجود داشت که شبانه‌روزي بود و نان و غذا و کاغذ رايگان در اختيار مراجعه‌کنندگان قرار مي‌دادند ما نيز بايد از ظرفيت کنوني مساجد به خوبي استفاده کنيم.

جليلي تصريح کرد: اگر از ظرفيت مواردي که اشاره کردم به خوبي استفاده شود، هرگز با آسيب‌هاي اجتماعي روبرو نخواهيم شد که در آينده بخواهيم با موضوعات بزرگ فساد برخورد کنيم و فرهنگ ما قطعا ظرفيت آن را دارد که نشاط فرهنگي را در بخش‌هاي مختلف کشور ايجاد کند.

وي افزود:فرهنگ را تنها استاد دانشگاه دارا نيست و ما مظاهر فرهنگ را حتي در يک راننده کاميوني که در کنار جاده نماز مي‌خواند نيز مشاهده مي‌کنيم؛ در اين صورت است که حيات طيبه مي‌توان شکل بگيرد و هر چقدر اين زندگي گوارا و دلنشين محقق شود رسيدن به هدف متعالي فرهنگ آسان‌تر مي‌شود و دولت نيز در اين زمينه راهگشا خواهد بود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه اگر در الگوي مصرف خوب عمل کند،‌مردم نيز خوب عمل خواهند کرد، بيان داشت: بايد ديد که دولت چه فرهنگي را به مردم تزريق مي‌کند،‌ ساده‌زيستي يا اشرافي‌گري؟ عدالت يا تبعيض؟

جليلي با تاکيد بر اينکه ما ظرفيت‌هاي خوبي در فرهنگ ايراني و اسلامي داريم گفت:‌ اين ظرفيت در هيات‌هاي مذهبي کاملا مشهود است مثلا اينکه چند نفر به هيات آقاي کريمي مي‌روند و نشاط ايجاد مي‌کنند و ما بايد از اين امر يک الگو داشته باشيم تا بتوانيم هر چقدر که از مواهب طبيعي امکان استفاده وجود داشته باشد،‌فرهنگ خود را رواج دهيم.

وي تصريح کرد: غناي ما در فرهنگ شهره است که بايد با استفاده از اين ظرفيت فرهنگ را به ديگر جوامع منتقل کرده و بازارهاي جهاني را تسخير کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به بخشي از سخنان عارف در بحث آموزش عاملي گفت:بحث "عارف" در رابطه با آموزش عالي دقيق نبود و من ديشب در دانشگاه زاهدان بودم که با انتقاد شديدي از سوي دانشجويان مواجه شدم و مي‌گويم که کرسي‌هاي آزادانديشي اجرا مي‌شود ولي من نديدم که در سال 80 تا 84 خود آقايان اصلاحات براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي و مناظره تلاش کرده باشند.

جليلي تاکيد کرد: ما بايد به ظرفيت‌ها بها دهيم و از کارهاي زردي که مي‌خواهد در آينده صورت بگيرد جلوگيري کنيم.

مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي در کشورمان حائز اهميت است

روحاني در پاسخ به اين سوال که موثرترين اقدام شما در تقويت صنعت گردشگري در دولت آينده‌تان چه خواهد بود گفت: مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، تبيين فرهنگ انقلاب اسلامي و اشتغال مهم است.

وي افزود:مجموعه محاسبات نشان مي‌دهد اگر ما بتوانيم در طول يکسال 10 ميليون گردشگر وارد کشور کنيم 13.6 ميليارد درآمد خواهيم داشت و اين مجموعه گردشگر 4 ميليون اشتغال براي ما درست مي‌کند، يعني الان با توجه به اينکه ما 3.5 ميليون بيکار داريم در واقع اگر ما 10 ميليون گردشگر وارد کنيم، مشکل اشتغال را کاملا حل خواهيم کرد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:کشورهاي همسايه ما مانند ترکيه رقم گردشگري آنها در سال 2012 بالاي 30 ميليون گردشگر بوده است و اين نشان مي‌دهد که ما ظرفيت بسيار بالايي در اين امر داريم.

روحاني با بيان اينکه ما چهارمين کشور از لحاظ دارا بودن ظرفيت‌هاي گردشگري در جهان هستيم اظهار داشت: کاري که بايد صورت گيرد اين است که ما بايد در صنعت توريسم زيربناها مانند هتل، فرودگاه و بحث حمل و نقل را درست کنيم.

وي با اشاره به اينکه بحث زيرساخت‌ها در مقوله گردشگري به راحتي قابل حل است،‌خاطرنشان کرد:حتي اگر سرمايه‌گذار داخلي هم نداشته باشيم که قطعا داريم سرمايه گذار خارجي در زمينه گردشگري کاملا آماده‌اند که هتل را براي ما بسازند و از پول خود آن هتل در زمينه گردشگري فعاليت کنند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:‌فرودگاه‌ها قابل توسعه هستند اما در حال حاضر مهمترين مشکلي که ما داريم بحث مالي و بانکي است که به خاطر تحريم‌‌هاي گريبان‌گير کشور است لذا دولت آينده بايد در اين راستا برنامه‌ عملي قابل قبولي را ارائه دهد تا پول لازم را براي گردشگران مهيا کند.

عدم توجه به نقش مادر بزرگترين تهديد جامعه است

جليلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مهمترين آسيب فرهنگي و اجتماعي که خانواده‌ها را تهديد مي‌کند چه بوده و راه حل شما چيست؟ تصريح کرد:نگاهي که به زن و خانواده داريم، بايد مبتني بر فرهنگ و دين اسلام باشد چرا که اگر دچار التقاط شديم آسيب بزرگي به نهاد خانواده وارد خواهد شد.

وي ادامه داد:مثلا در غرب به زن به عنوان يک نيروي کار و اشتغال که گرداننده چرخ سرمايه‌ است نگاه مي‌کنند،در حالي که در کشور ما خانواده اصول و بنيان جامعه است و ما مي‌گوييم که اگر همه مناسبات خانواده را بنيان جامعه درنظر بگيريم همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

جليلي با اشاره به اينکه عدم توجه به نقش مادر بزرگترين تهديد جامعه است،تصريح کرد:ما بايد به نقش مادري بها داده چرا که در اين صورت بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي حل خواهد شد و بايد براي تحقق اين موضوع توجه جدي به الزامات اسلامي شده و براساس برنامه‌هاي خود و نه برنامه‌هاي ديگران جايگاه زن را مشخص کنيم.

بايد بتوانيم از ظرفيت فرهنگي در ساير عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنيم

جليلي در ادامه مناظره بيان داشت:اگر اعتقاد به فرهنگ بر مبناي آموزه‌هاي گفتمان انقلاب اسلامي به عنوان عاملي براي پيشرفت مطرح باشد يک فرصت براي ما خواهد بود و بايد به طور جدي در برنامه دولت آن را پيگيري کنيم و رئيس‌جمهور آينده بايد باور داشته باشد و موانع موجود را در اين راستا برطرف کند.

وي افزود:بايد بتوانيم از ظرفيت فرهنگي در ساير عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنيم و هر موضوعي که با فرهنگ انجام گيرد بهتر است از اجراي آن با قانون و اينکه ساختار دولت بايد سازوکاري ايجاد کند که بر مبناي گفتمان انقلاب اسلامي باشد و توليدات خود را بروز دهد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: کساني که در خط مقدم در عرصه فرهنگي هستند را بايد پشتيباني کرد و ستادهاي مختلف در وزارتخانه‌ها را محدود کنيم تا ظرفيت‌‌هاي مختلف در جامعه بتواند به شکوفايي بزرگ در اين عرصه برسند.


انتهاي پيام/
برچسب ها: جلیلی ، شکل ، گیری ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار