ادامه اعتراضات در ترکیه که در روز آرام است و شب اوضاع متشنج می شود باعث شده است حزب عدالت و توسعه در وضع بغرنجی قرار بگیرد و کشور را به مرحله بی ثباتی وارد کرده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ؛ درگیریها بین نیروههای پلیس و تظاهرکنندگان در شمار زیادی از شهرهای ترکیه ادامه دارد.خبر کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان بر اثر شدت جراحات وارده در تیراندازی در استان هاتای در جنوب این کشور اعلام شد .پیش از این نیز کشته شدن یک تظاهرکننده دیگر در استانبول اعلام شده بود .تظاهرکننده ای که در استانبول جان خود را از دست داد در حمله با خودرو به جمع تظاهرکنندگان کشته شد.

ورود هزاران نفر به میدان تقسیم در مرکز شهر استانبول دیروز نیز ادامه داشت و نیروهای پلیس مداخله کردند تا جلوی تظاهرات در نزدیکی دفتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را بگیرند .در آنکارا نیز نیروهای پلیس با خشونت وارد عمل شدند تا معترضان را که بیشترشان از دانشجویان بودند پراکنده کنند.اتحادیه کل کارگری در ترکیه اعلام کرده است در مخالفت با «تروریسم دولت» به اعتراضات ملحق خواهد شد . 

دهها هزار ترک دیشب در خیابانها سپری کردند و در مقابل نارنجکهای گازی و سرکوبگری نیروهای امنیتی عقب نشینی نکردند. نیروهای پلیس از همه شیوه ها برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند اما نتیجه نداشت .یکی از تظاهرکنندگان گفت :« دولت هنوز حقیقت آنچه را که رخ می دهد درک نکرده است ما را همچنان به راهزنی و تروریست بودن متهم می کند و ما را کوچک می شمارد اما امروز یا فردا رجب طیب اردوغان خواهد فهمید که این ملت به خیابانها آمده است تا دست به تحصن بزند و از تحصن نیز عقب نشینی نخواهد کرد ».

یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت :« دیشب بازداشت شدم و امروز اینجا هستیم و این حال و روز بسیاری از تظاهرکنندگان است . سرکوبگری و نارنجکهای گازی ما را نمی ترساند ».طهراوی گفت خیابانهای آنکارا پایتخت به صحنه درگیری های شدید بین نیروای امنیتی و تظاهرکنندگان تبدیل شده است.

آنها تلاش می کنند به مقر اردوغان برسند .اردوغان تظاهرکنندگان را به راهزنی توصیف کرده و برخی نیروهای خارجی و احزاب مخالف سکولار و چپگرا را به شعله ور کردن اوضاع در ترکیه متهم کرده است .اردوغان گفت :« ما در رفتار با تظاهرکنندگان بر خلاف قوانین عمل نکرده ایم. موضوع قطع درختان و ترمیم مجدد ( میدان تقسیم ) نیست بلکه موضوع به برخی نیروهای تندرو باز می گردد که با حزب خلق جمهوری خواه همکاری می کنند ».

طهراوی گفت احزاب مخالف در ترکیه دولت اردوغان را مسئول آنچه که رخ می دهد می دانند و درباره خارج شدن کنترل اوضاع در صورت ادامه کوچک شماری تظاهرکنندگان و خواسته های آنها هشدار می دهند به خصوص آنکه تظاهرات و اعتراضات گسترش یافته و بیشتر شهرهای ترکیه را فرا گرفته است .یک تظاهرکننده گفت :« این مردم به خیابانها آمده اند و دولت اردوغان را به چالش کشیده اند .آنها می گویند سرکوب و تک روی و اقدامات فاشیستی بس است ».

یک تظاهرکننده دیگر گفت :« ما اینجا هستیم تا با سیاستهای دولت اردوغان و اقدامات سرکوبگرانه وی و سیاست جنگ که با آن کشورهای منطقه را تهدید می کند مخالفت کنیم».اما شهر استانبول که شعله های اعتراضات از آن آغاز شد و هر از چند گاهی صحنه درگیری های شدید بین تظاهرکنندگان و تظاهرکنندگان است توسط تظاهرکنندگان با موانع و سنگرها احاطه شده است و تظاهرکنندگان نمی گذارند نیروهای امنیتی به محل تحصن وارد شوند . تظاهرکنندگان به تحصن خود ادامه می دهند .طهراوی در پایان گفت ادامه اعتراضات که در روز آرام است و شب اوضاع متشنج می شود باعث شده است حزب عدالت و توسعه در وضع بغرنجی قرار بگیرد و کشور را به مرحله بی ثباتی وارد کرده است .

                                          آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: ترکیه ، اعتراض ، ادامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار