فوق تخصص بیماریهای گوارش کودکان با بیان اینکه یبوست از جمله مشکلات شایع در کودکان است گفت : 90 تا95 درصد یبوست علت ارگانیک ندارند بنابراين استفاده از فيبر در غذاي كودكان بالاي 2 سال فراموش نشود.

دکتر اسماعیلی فوق تخصص بیماریهای گوارش کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یبوست یک مشکل شایع در کودکان است گفت : وقتی علت ارگانیک برای آن نباشد یبوست فونکسیونل  اطلاق می شود که حدود 95 درصد یبوست را به خود اختصاص می دهد .

وی با اشاره به اینکه این نوع یبوست معمولا بر اساس شرح حال ، معاینه فیزیکی ... تشخیص داده می شوند افزود : در حدود 50 درصد موارد کودکان مبتلا برای ماهها و گاهی سالها به آن گرفتارند که در اغلب موارد بی اختياری مدفوع پیدا میکنند .

این فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد کودکان اظهار کرد : درمان یبوست بسته به درمان آن پیگیری می شود که در مواردی که علت ارگانیکی وجود داشته باشد می توان با رفع آن ، یبوست را درمان نمود ولی در درمان بیمارانی که علت ارگانیکی وجود ندارد ، برای درمان و توقف بی اختیاری مدفوع و پیشگیری از عود آن باید مراحل درمانی قدم به قدم پیگیری شود .

وی با بیان اینکه در شیرخواران و نوپایان که مقادیر زیاد شیر گاو یا فرمولهای حاوی آن را دریافت می کنند ، کاهش دریافت شیر و تغییر فرمول در روند درمان موثر خواهد بود یادآور شد : در سنین بالاتر نیز دریافت غذاهای غنی از فیبر کمک کننده خواهند بود به طوری که در کودکان بالای دو سال فیبر دریافتی در روز به میزان سن بیمار پیشنهاد می شود .

دکتر اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد : پیگیری بلند مدت درمان جهت پیشگیری از عود یبوست در کودکان بسیار مهم است که بعد از برقراری منظم اجابت مزاج ، ممکن است به تدریج دوز داروها کاهش یابند ./ز2
برچسب ها: فیبر ، کودک ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار