حسيني گفت:صاحبدل واقعی کسی است که وارسته باشد و دلبستگی به تعلقات دنیوی نداشته باشد و لذا باید زندگی و احوالات آنها نیز به عنوان ترجمان وحی مورد دقت فعالان تئاتر در عرصه تولید تئاتر دینی قرار گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،"سیدمحمد حسینی" با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه سومین جشنواره "تئاتر صاحبدلان" به اهمیت پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی به زبان نمایش اشاره کرد و گفت: براساس باور و اعتقاد دینی جاری در جامعه همه نمایش‌های تولید و اجرا شده ما نیز باید در چارچوب ضوابط و معیارهای دینی و انسانی باشند. 
وی گفت: ویژگی بارز این جشنواره عنایتی است که به گروه‌های شهرستانی دارد؛ گروه‌هایی که نشان داده‌اند دغدغه اصلی آنها پرداختن به موضوعات دینی است و چه بسیار که در برگزاری این جشنواره و همچنین رویدادهای مشابه شاهد هنرنمایی، بروز خلاقیت از سوی هنرمندان شهرستانی بوده‌ایم و زین پس نیز باید شاهد اعتلای و ارتقای هر چه بیشتر تولیدات نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی باشیم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر و هنر دینی را برگرفته از آموزه‌های قرآنی دانست و گفت: مضامین و موضوعات قرآنی جایگاه والایی در هدایت انسان به سوی فلاح و رستگاری دارند و باید گفت که علاوه بر این زندگی انبیاء الهی و همچنین ائمه اطهار(ع) که تجسم مسلم دستورات وحی هستند نیز باید دستمایه کار هنرمندان متعهد تئاتر در تولید نمایش‌های دینی قرار گیرد. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف صاحبدل واقعی اظهار داشت: انسان وارسته که هیچ وابستگی به تعلقات دنیوی ندارد، صاحبدل است و منظور از نامگذاری این جشنواره به نام «صاحبدلان» تحقیق و کندوکاو و پرداختن به شرح زندگی و احوالات اینگونه انسان‌هایی است که در زندگی خط و مشی غیر از رضایت و خشنودی ذات پروردگار را طالب نبودند که همانا سیره و زندگی آنها ترجمان وحی است. 
حسینی افزود: هنر نمایش در ایران سابقه طولانی دارد و ریشه‌های آن در آئین‌های دینی است که از نمونه بارز آن می‌توان به تعزیه و شبیه‌خوانی اشاره کرد؛ لذا باید با بهره‌گیری از تئاتر به عنوان تأثیرگذارترین هنر که ارتباط بصری و شنیداری پرقدرتی را با مخاطب برقرار می‌کند، عقل و منطق او را در کنار عواطف و احساسات به خدمت گرفت تا بیشترین تأثیر مثبت را از دیدن یک نمایش دینی بگیرد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلقی نادرست و تحریفاتی که اخیراً در زمینه‌های گوناگون در جهان اسلام شاهدش هستیم، گفت: منظور از ابلاغ و اشاعه دین اسلام از طریق هنر و به ویژه هنر تئاتر آن شکل از اسلام است که ما بدان اعتقاد داریم و آن همانا اسلام ناب محمدی است نه افراط و تفریط‌هایی که آگاهانه و ناآگاهانه در جامعه به اسم دین و به اسم مسلمانی می‌شود و بنا به اقتضائات سیاسی که در آن واحد با این امر مواجه می‌شویم که مصالح و مطامع گروهی خاص به دگرگونی آن منجر می‌شود. 
حسینی در خاتمه گفت: هنرمند متعهد باید با غور و تحقیق و پژوهش در نگرش و اندیشه‌های متنوع و متفاوتی که در زمینه مسائل دینی وجود دارد آن را که به صلاح و صواب نزدیک‌تر است به خدمت گرفته و با زبان هنر بیان کند که این نیازمند یک میزان و معیار است که بحمدالله در تاریخ معاصر از این معیارها و شاخص‌ها کم نداریم و نمونه بارز آن امام راحل عظیم‌الشأن بودند که در دوران معاصر به حق تعریف درستی از اسلام ناب محمدی ارائه کرده که اندیشه‌های این بزرگمرد می‌تواند دستمایه کار هنری قرار گیرد. 
مراسم اختتامیه سومین جشنواره «تئاتر صاحبدلان» 11 خرداد با حضور سیدمحمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی؛ معاون هنری ارشاد، مسئولان برگزاری جشنواره و گروهی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد. /ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار