جشن شیردوشان که از آن به عنوان احیای فرهنگ کهن دامداران و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها یاد می شود،هرساله در نیمه نخست خردادماه در روستاها و مناطق ییلاقی شهرستان آمل برگزار می‌شود.

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران این جشن سنتی که قدمتی حدود 300ساله دارد،باحضور دامداران و مردم روستای گنگرج کلا دهستان چلاو آمل برگزار شد.

نامگذاری شیردوشان به دلیل این بوده که در این روز، همه دامداران منطقه دام‌های خود را دست‌کم دو بار می‌دوشند تا تمامی شیر حاصل از دام‌ها به دست بیاید و پس از به دست آوردن شیر نسبت به پخش آن اقدام می‌کنند.

اما شیردوشان در روستای گنگرج کلا دهستان چلاو آمل با کمی تفاوت برگزار می شود وآن هم نذر شیرهای دوشیده شده دام ها برای امامزاده محل است.

دامداران محل از صبح دوشیدن شیر را در محلی به نام تلار سر آغاز و در مراسمی که به شیردوشان معروف هست،شیرهای جمع آوری شده را که نذر امامزاده سیف الدین محل کردند، به محل منتقل می کنند.

خانم های محل نیز پس از انتقال شیرهای جمع آوری شده،پخت شیر و آش نذری را آغاز می کنند و پس از پخت آن با حضور همه اهالی محل که در محل امامزاده جمع و در انتظار خوردن آش وشیربرنج نذری هستند، توزیع می کنند.

این جشن در سالهای اخیر به صورت منظم برگزار و پیش از انتقال دام ها به مناطق ییلاقی بالادست دهستان چلاو برگزار می شود.

هدف اصلی برگزاری این جشن سپاس و شکرگذاری دامداران منطقه برای برکت دام ها و سالی پررونق برای دامپروری است.

وی یادآورشد:امسال به علت بارندگیهای خوب اوایل فصل بهار،مراتع منطقه سرسبزتر از سالهای گذشته بوده و سال پر رونقی را می توان برای دامداران شاهد بود./س

برچسب ها: جشن ، شیردوشان ، آمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.