محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف و علی‌اکبر ولایتی در پنجمین شب پخش تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم در رسانه ملی با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف در برنامه دوربین که از شبکه اول سیما در پخش شد اظهار داشت:‌ همیشه حرف زدن برای من سخت بوده چون من اینگونه تربیت شدم که بیشتر عمل کنم تا حرف بزنم شاید برای برخی حرف زدن و برای برخی کار کردن راحت باشد.  
 
وی ادامه داد: ملت عزیز هر امکانی که در اختیار دارید تصویر و صدای من را ضبط کنید زیرا حرف‌های امروز من به عنوان میثاق‌نامه نزد شماست؛‌ من و شما با هم کار داریم شما بعدها خواهید گفت این سخنان تو است و بعد آن را از من مطالبه می‌کنید. من در طول خدمتم بسیار با مردم حرف زدم اما نوع آن متفاوت بوده است.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: شاید جوانان امروز یادشان نباشد اما در گذشته بنده توفیق خدمت به عنوان رئیس پلیس کشور را داشتم، آن روز وضعیت پلیس و سازمان پلیس خوب نبود و مشکلاتی داشت؛ مردم ما نیز نگاه آنچنانی به آن نداشتند، در آن روزهای سخت بنده توفیق خدمت پیدا کردم در اولین روزها خواستم حرف بزنم.
 
قالیباف با بیان اینکه طبق عادت سراغ بزرگان و نخبگان و متخصصان برای مشورت رفتم، گفت: بنده در اولین روزهای خدمت در پلیس کشور به سراغ بزرگان و نخبگان رفتم چرا که آن‌ها تاثیرگذار و سرمایه کشور محسوب می‌شوند؛ پس از دعوت کردن از آن‌ها در دفتر کارم احساس کردم آن‌ها دوست ندارند در محیط پلیس با من ارتباط داشته باشند لذا من به سمت دفاتر آن‌ها رفتم ولی مجدداً حس کردم آن‌ها به این امر نیز تمایلی ندارند، نتیجه آن شد که به جایی رفتیم که آن محیط نه متعلق به پلیس بود نه آن‌ها و در آنجا با هم حرف زدیم،بنده با مردم نیز صحبت کردم.  
 
شهردار تهران با بیان اینکه پلیس 110 نوع سخن گفتن من با مردم بوده است، تصریح کرد: در آن موقع وقتی وارد کلانتری می‌شدید می‌گفتند پول بنزین و ناهار را بده اما بعد از 2 سال یک پیرزن، یک شهری، نخبه و حتی کارگر دسترسی واحدی به پلیس پیدا کردند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بنده بر این باورم که امروز رئیس‌جمهور نیازمند شعار دادن و حرف زدن و تنها نظریه‌دادن نیست؛ امروز توقع شما از یک مدیر و رئیس قوه مجریه این است که با کار و خدمت با شما مردم عزیز سخن بگوید که این امر حق شما عزیزان است.  
 
وی ادامه داد: من وظیفه دارم به عنوان یک شهروند از زحمات رؤسای جمهور قبلی به نوبه خود تشکر کنم اما واقعیت این است که هرچند این  اقدامات انجام شد ولی بضاعت کسانی که در دولت بودند نتوانست منزلت دولت را آن گونه که باید نشان دهند.
 
قالیباف گفت: زندگی من همواره با کار گره خورده است؛ در دوران بچگی آن دو روزی که به روستا و بر سر کلاس سوم حاضر شدم بین زنگ تفریح‌ها با فروش شیرینی برای خود ایجاد درآمد می‌کردم و همچنین پس از انقلاب و با آغاز جنگ در میدان نبرد حضور پیدا کردم.

قالیباف با بیان اینکه امروز اختلاف طبقاتی به گونه‌ای شده که حتی در تهران که وضعیت اقتصادی خوب است افرادی هستند که گرسنه می‌خوابند،‌ اظهار داشت: در تهران شب‌هایی را داریم که بالغ بر 2500 نفر جایی برای خواب ندارند و شما شاهدید که چند سال پیش افراد در کوچه و خیابان می‌مردند اما اکنون برخی شب‌ها مثل زمستان گذشته بیش از 3 هزار نفر را اسکان دادیم.  
 
وی افزود:‌ وقتی بیکاری، فقر،‌ اعتیاد،‌ طلاق، نبود ثبات اقتصادی، شرمندگی یک پدر در مقابل حداقل حقوق فرزندش و عدم قدرت خرید جهیزیه برای دختران را می‌بینیم چطور می‌توانیم از آن‌ها توقع یک همبستگی را داشته باشیم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: احساس می‌کنم برای حرکت به سوی همبستگی آینده‌ای پیش رو نیست و حرکت در این مسیر کدر شده است مثلاً مردم می‌دانند که نفتی که 20 دلار فروخته می‌شود، وضعیت آن روشن است اما وقتی هر بشکه‌ای 120 دلار به فروش می‌رسد در هر بشکه 100 دلار اضافه می‌شود اما با این وجود وضعیت اقتصادی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم می‌شود، مخصوصاً قشر تحصیل‌کرده و نخبگان که این وعده‌ها را می‌بینند سپس عدم تحقق آنرا می‌بینند هرگز همبستگی با نظام نخواهند داشت.  
 
شهردار تهران با طرح این سوال که این چرایی‌ها را چگونه باید پاسخ داد، گفت: مردم می‌بینند که مسئولین از خود تعریف می‌کنند و کارهای آن‌ها به روی زمین مانده و وقتی ناگزیر از انجام کار هستند به تبانی روی می‌آورند لذا مقصر را در این مشکلات پیدا نمی‌کنیم و هیچ وقت کسی حاضر به عذرخواهی نمی‌شود.  
 
قالیباف افزود: عذرخواهی در فرهنگ ما بیگانه است به طوری که هر کسی از زیر بار مشکلات شانه خالی کرده به طوری که انگار اتفاقی نیفتاده است.
 
وی ادامه داد: اکنون که من نامزد شده‌ام باید ببینیم که شرایط کشور به گونه‌ای است که حق آزمون و خطا ندارم، حق تک‌روی و خودرأیی ندارم،‌حق قهرمان بازی ندارم، حق ماجراجویی ندارم، حق ندارم به حاشیه‌ها بروم بلکه باید متکی به خرد جمعی باشم و مسائل مهم کشور را به فراموشی نسپارم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ملت ما نباید این جملات را از من بشنوند به همین خاطر صدای مرا ضبط کنید، گفت: بعد از اینکه رئیس دولت شدم نباید مردم از من بشنوند که این را بگویم اجازه نمی‌دهند کار کنم؛ هر روز چوب لای چرخ دولت می‌کنند و نمی‌گذارند دولت کارش را بکند و حق ندارم بگویم قانون اساسی ظرفیت لازم را برای کار ندارد و قانون اساسی را سلیقه‌ای اجرا کنم.

قالیباف تصریح کرد: رئیس‌جمهور دولت آینده نباید بندهای مهم قانون اساسی را به فراموشی بسپارد و یکی از همین بندهای مهم در قانون اساسی این است که کسی حق ندارد آبروی محکوم را ببرد اما امروز در جامعه بداخلاقی و حرمت‌شکنی نه تنها برای زندانیان بلکه برای بسیاری از شهروندان و مسئولین نیز اتفاق می‌افتد.  
 
وی اظهار داشت: بنده امروز در شهرداری تهران مشغول کارم و اعضای شورای شهر از گرایش‌های مختلفی بوده و من سؤالم از مردم تهران و کشور این است که در طول 8 سال خدمتم آیا اختلافی را بین من و اعضای شورای شهر دیده‌اند؟ آیا دیده‌اند که لایحه بودجه با تأخیر به مجلس برود؟
 
شهردار تهران افزود: ما 100 درصد کارها را اجرا کردیم و  دغدغه‌ای جز دغدغه مردم را نداشتیم و نباید اکنون اجازه دهیم که سیاست‌بازی شود چرا که این‌ها واقعیت‌هایی شدنی است که تنها با حل دغدغه مردم انجام می‌شود و اگر دغدغه ما باندبازی باشد این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.  
 
وی با بیان اینکه دولت آینده باید بداند که نیازمند یک برنامه مدون و تنظیم شده است، بیان داشت: من به کمک نخبگان و متخصصان و البته دردمندان جامعه در راستای سند چشم‌انداز برنامه‌ای را برای دولت آینده تنظیم کرده‌ام.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دولت آینده همه اقوام باید خود را در درون دولت خود را احساس کنند و در واقع دولتی برخاسته از همه اقشار جامعه باشد نه مختص افراد خاص.
 
قالیباف با تاکید بر اینکه رئیس دولت آینده باید کارنامه مشخصی از خود داشته باشد، تصریح کرد: اکنون که 35 سال از انقلاب می‌گذرد رئیس دولت باید کسی باشد که کارنامه‌اش ضمانت اجرای برنامه‌هایش باشد چرا که برنامه به تنهایی پاسخگو نیست.
 
شهردار تهران تاکید کرد: رئیس‌جمهور آینده باید از دانش و سلامت و توان جسمی لازم برای تحرک برخوردار باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه دولت آینده باید بتواند یک ثبات اقتصادی و آرامش روحی و روانی را در جامعه ایجاد کند، اظهار داشت: براساس باور و عادت کاری که دارم قول می‌دهم ظرف مدت 2 سال این ثبات و آرامش را در اقتصاد به جامعه برگردانم و دیگر افراد جامعه نگران بیکاری و تورم نباشند و البته جزئیات این برنامه را بعداً اعلام خواهم کرد و برای همین گفتم که صدا مرا ضبط کنید تا مانند پروژه‌های تهران این مسئله را هم ظرف مدت 2 سال انجام دهم.  
 
قالیباف تصریح کرد: رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی باید به دنبال این باشد که منافع کشور را تأمین کرده و از آرمان‌های ما دفاع کند اما مطمئن باشید که اگر ما یک انسجام درونی نداشته باشیم یک دولت قوی به وجود نخواهد آمد.
 
وی افزود: در سیاست خارجی چه بخواهیم مقابله، مقاومت و یا مذاکره کنیم، در اول نیازمند یک انسجام ملی و همدلی هستیم.
 
شهردار تهران با اشاره به اینکه امروزه می‌شنویم برخی به خاطر سختی‌هایی که به وجود آمده است تصور می‌کنند تحریم‌ها منشأ همه مشکلات است، اذعان داشت: برخی فکر می‌کنند اگر تحریم در سیاست خارجی حل شود، همه مشکلات حل می‌شود اما این یک نگاه 100 درصد درست نیست و من فکر می‌کنم که امروز سوءتدبیر، ضعف مدیریت،  عدم کنترل در کارها، طبق برنامه عمل نکردن و نخبگان را از مسائل کشور بیرون کردن به کشور آسیب  بیشتری رسانده است و البته من نمی‌گویم که تحریم‌ها آسیبی نرسانده اما نقش آن به مراتب کمتر از سوءتدبیر است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم ما و آن‌هایی که باور اسلامی دارند همیشه عزت خود را حفظ کرده و در مقابل دشمنان خارجی ایستادگی کرده‌اند، اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که عزتمان را بفروشیم تا اقتصاد را حل کنیم و این در حالی است که تجربه نشان داده دشمنان اگر عزت ملتی را گرفتند اقتصادشان را هم می‌گیرند بدون اینکه مشکلی از مشکلات آنان را حل کنند.  
 
قالیباف با بیان اینکه ما باید به دور از شعار، سیاست‌زدگی، تاکید بر فضل الهی و امید به آینده مشکلات را حل کنیم تصریح کرد: ما نباید بگذاریم که برق امیدی که اکنون در چشمان مردم دیده می‌شود مثل چشمان مردم زمان دفاع مقدس، چشمان کارکنان ناجا، چشمان رفتگران و مهندسان و به طور کلی این برق را در چشم یکایک شما می‌بینم و به امید همین برق امید و برای اینکه بتوانم این آرزو را محقق کنم تمام زندگی خود را برای سربلندی این ملت صرف کرده و به میدان آمده‌ام.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه امروز سربلندی ملت ایران تغییر دز زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: سربلندی ملت ایران جز با استعانت از خداوند، مقدور نیست و امید من بیش از هر کس به شما جوانان است و باید برای تحقق این امر به روند محدود و خسته مدیریت در کشور یک روح جدید به جامعه تزریق کنیم.


در بخش دوم از تبلیغات تلویزیونی کاندیداها، محمدرضا عارف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ضمن عرض سلام به همه اقوام ایرانی و ایرانیان خارج از کشور گفت:‌ خوشحالم از این بابت که به برکت انتخابات و سال حماسه سیاسی یکی از اعضای دولت اصلاحات توانسته با حضور در این برنامه در خدمت مردم باشد.
 
وی درباره علت حضورش در این عرصه گفت: حقیقتا احساس خطر و نگرانی کردم، آمده‌ام چون نگران آرمان‌هایی هستم که برایش انقلاب کردیم و امروز نمی‌توانم در مقابل سوال‌های دانشجویان و فرزندم پاسخگو باشم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگران یکپارچگی کشور و گسست و شکاف بین نسل اول و سوم انقلاب و همین‌طور نگران پیشرفت کشور هستم.
 
معاون اول دولت اصلاحات اظهار داشت: انقلاب ما مردمی‌ترین انقلاب دنیا و رهبری از جایگاه بالای معنوی برخوردار بود و نگاه این رهبر به مردم به گونه‌ای بود که در اولین نطق خود در سال 57 در بهشت زهرا فرمودند؛ من به نمایندگی از مردم دولت تشکیل می‌‌دهم و جایگاه مردم‌سالاری را در کشور نشان دادند.  
 
عارف ادامه داد: انقلاب ایران با مشارکت جدی ایرانیان به پیروزی رسید و اطمینان امام  به مردم طوری بود که در کمتر از 2 ماه نوع حکومت به رفراندوم گذاشته شد که در هیچ کشور و انقلابی نمی‌توان چنین وضعی را سراغ داشت و این امر افتخار انحصاری انقلاب اسلامی ایران است و مردم به جمهوری اسلامی ایران رای دادند و از طرف دیگر اسلامیت نظام به عنوان یک اصل مطرح است و رهبری جایگاه معنوی و بالایی دارد.
 
وی تصریح کرد: انقلاب ما به پیروزی رسید و بلافاصله انتخابات برقرار شد و به طور متوسط در طول سی و چند سال گذشته هر سال انتخابات داشتیم که عموما نیز پرشور و با مشارکت حداکثری همراه بودند، هر چند اشکالاتی نیز وجود داشت که طبیعی بود.
 
عارف افزود: ما باید تلاش کنیم انتخابات با حداقل نقص و ایراد برگزار شود و شبهه‌های موجود رفع شود و نگرانی از تخلف و تقلب بحث‌هایی است که متاسفانه در انتخابات ما مطرح است لذا همه باید تلاش کنیم تا انتخاباتی پرشور و با اعتماد کامل برگزار شود.  
 
معاون اول دولت اصلاحات اظهار داشت: ما انتخابات را تجلی واقعی مرم‌سالاری دینی می‌دانیم و من به عنوان یک اصلاح‌طلب همیشه این نگاه را به انتخابات داشتم.
 
وی ادامه داد: وضعیتی که با آن روبرو هستیم ناشی از حاکمیت یکپارچه و کامل جریان اصولگرایی در کشور است و واقعیتی است که باید آنرا بپذیریم و این واقعیت را هم ما قبول داریم و هم خود جریان اصولگرایی.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اتفاقات سال‌های اخیر گفت: بنای ما بر این بود سیاست ما اخلاقی شود اما اخلاق را سیاست‌زده کردیم، بنا بر این بود که اخلاق و عقلانیت بر همه امور حاکم شود اما اقدامات سلیقه‌ای و غیرکارشناسی بر همه امور حاکم شد.  
 
عارف افزود: انتخاباتی که باید تبدیل به یک جشن ملی شود متاسفانه به یک بازی باخت باخت تبدیل شده است.  
 
وی بیان داشت: جناح پیروز به جای اینکه از حضور حماسی مردم قدردانی کند و حتی به جناح رقیب به خاطر حضورشان تبریک بگوید برخی از مردم را خس و خاشاک تلقی کردند.
 
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد: فضای امنیتی متاسفانه در بخش‌های مختلف جامعه حاکم شده است که در اینجا من فقط دانشگاه را مثال می‌زنم.
 
عارف ادامه داد: من فقط به عنوان یک ناظر و یک منصف اعلام می‌کنم که فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته امنیتی بود که نه با روح حاکم بر قانون، نه با منویات امام و رهبری و نه با روح حاکم بر انقلاب سازگاری نداشت.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگاه ما این است که دانشجو باید سیاسی باشد، نگاه امام این است که دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است اما چه اتفاقی در دانشگاه‌ها افتاده است که دانشجو را به خاطر حضور در انتخابات و پرسشگری ستاره‌دار و استاد را بازنشسته و بازخرید کردیم.  
 
وی گفت: بسیاری از انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های صنفی دانشجویان منحل شده‌اند و متاسفانه در بخش‌های دیگر جامعه نیز همین نگاه وجود دارد؛ مثلا در بخش فرهنگ نگاه امنیتی حاکم شده است.
 
معاون اول دولت اصلاحات عنوان کرد: نگاه ما این است که انقلاب ما فرهنگی‌ترین انقلاب است و فقط فرهنگ باید بر بخش‌های فرهنگی حاکم باشد چرا که ما با یک فرهنگ غنی اسلامی روبرو هستیم و هیچ ترسی در مقابل فرهنگ‌های الحادی نداریم و پاسخگوی‌های آنها خواهیم بود اما ما با فرهنگ چه می‌کنیم؟
 
وی اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر اتفاقاتی افتاد که زمینه‌ساز مشکلات و بداخلاقی‌ها شد و فضای دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته، فضای بی‌روح، کسل‌کننده و بی‌نشاطی بود.  
 
عارف ادامه داد: من از اوایل سال 91 برای اینکه تکلیف شرعی و اخلاقی خود را نسبت به جوانان، مردم و کشورم انجام دهم، تصمیم گرفتم در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنم تا یخ موجود در این فضا را بشکنم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: من به دانشگاه‌های مختلفی رفتم و دانشجویان پرسش‌های جدی در مورد یاران امام داشتند که من نمی‌توانستم به طور جد جواب دهم.  
 
معاون اول دولت اصلاحات اظهار داشت:‌بنای ما بر این بود که در انقلاب الگوسازی کنیم و الگوهایی را معرفی کنیم چرا که نظام اسلامی ما همین بود و ما براساس همین الگوها نظام را ساماندهی می‌کنیم؛ شما ببینید  امام حسین الگوی مسلمانان جهان می‌شود و امام علی (ع) الگوی جوانمردی، اما متاسفانه ما در سال‌های گذشته الگوسوزی کردیم و این فضا به هیچ وجه نه با شئونات و نه با جهت‌گیری‌های انقلاب و نه با سند چشم‌انداز ما مطابقت ندارد.  
 
وی گفت: در حوادث سال‌های گذشته همه ما مقصریم و نمی‌خواهم برخورد جناحی بکنم و نمی‌توانیم پاسخگوی نسل سوم انقلاب که سازندگان کشور هستند، باشیم.  
 
عارف اظهار داشت: ما نسل‌ اولی‌ها که آخرین روزها و ماه‌های مدیریت‌مان را سپری می‌کنیم مدیون نسل سوم هستیم و من نمی‌توانم به فرزندم پاسخگو باشم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: متاسفانه در هر خانه‌ای که بحث سیاسی مطرح است بین نسل اول و سوم انقلاب بلافاصله دعوا می شود که مقصر آن ما نسل‌ اولیها هستیم.
 
وی افزود: باید تلاش بیشتری کنیم که انشاءالله نسل اول را با جدیت در میدان قرار دهیم تا بتواند نسل سوم را به مسیر واقعی و صحیح انقلاب برگرداند.  
 
عارف تصریح کرد: در دهه چهارم انقلاب دهه عدالت و پیشرفت قرار داریم چرا بسیاری از مدیران شایسته و توانمند کشور باید کنار گذاشته شوند و از توانایی‌های آنها استفاده نشود.  
 
معاون اول دولت  اصلاحات گفت: اصولگرایان به صورت یکپارچه هشت سال کشور را اداره کردند و فکر می‌کنم به این نتیجه رسیده باشند که بدون حضور اصلاح‌طلبان نمی‌توانند کشور را اداره کنند و این واقعیتی است که باید بپذیریم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من آمده‌ام تا اخلاق و تدبیر را در کشورداری پیاده کنم، آمده‌ام تا اخلاق را بر همه شئون کشور حاکم کنم و عقلانیت را به کشورداری برگردانم. آمده‌ام تا کشور را در ریل صحیح پیشرفت و توسعه قرار دهم، آمده‌ام تا با نفت بشکه‌ای صد دلار دیگر پدری شرمنده فرزندش و پدربزرگی شرمنده‌ نوه‌اش نباشد، آمده‌ام تا دیگر دانشجو ستاره‌دار نشود و یا استادی به خاطر اختلاف سلیقه از دانشگاه اخراج نشود.  
 
وی افزود: آمده‌ام تا با توکل بر خداوند و در چارچوب سند ارزشمند چشم‌انداز و با کمک هموطنان عزیز کشور را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهم، آمده‌ام و تا آخر خواهم ماند تا به مطالبات به حق هموطنان عزیزم پاسخگو باشم،‌آمده‌ام تا 30 سال تجربه مدیریت کلان در بخش‌های مختلف و 8 سال تجربه عضویت در کابینه اصلاحات و کابینه خاتمی را در اختیار کشور قرار دهم.  
 
عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی خبرها مبنی بر اینکه روی شما فشارهایی است برای کناره‌گیری یا ائتلاف، گفت: این خبرها بیشتر از اردوگاه مخالفین من است و فکر می‌کنم شما از تنها کاندیدایی که این سوال را کردید، من بودم، حتی بنا بر این بود از بین کاندیداهای اصولگرا و ائتلاف 1+2 یک نفر بماند اما شما این سوال را از آنها نکردید.
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: این اظهارات بیانگر ترفند جریان‌های مخالف من است که در سایت‌ها به راه انداخته‌اند اما من تا آخر خواهم ماند تا بتوانم خواسته‌های به حق مردم کشورم را بیان و انشاءالله که می‌مانم.  
 
وی اظهار داشت: معیشت، منزلت و عقلانیت شعارهای من نیست بلکه ایده و گفتمان من برای کشورداری است و من مبتنی بر این گفتمان برنامه‌هایم را در 150 صفحه آماده کرده‌ام که در سایت شخصی‌ام برای استفاده از علاقمندان قرار داده شده است.  
 
عارف بیان داشت: در حوزه معیشت من 5 مورد را با توجه به اولویت مطرح کردم که مهمترین مسئله ما گرانی است که امیدواریم با سازوکارهایی که در برنامه‌ام قرار داده‌ام آنرا کنترل و مهار کنیم که اولین کارمان کنترل دولت و کنار گذاشتن بی‌انضباطی‌های مالی دولت و جلوگیری از استقراض از بانک مرکزی است.  
 
کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری گفت: شما می‌دانید نقدینگی 65 هزار میلیارد تومانی سال 83 به 450 هزار میلیارد تومان رسیده است که ما بنا داریم براساس تجربه موفقی که در دوره اصلاحات داشته‌ایم تورم را یک رقمی کنیم.  
 
وی اظهار داشت: اولویت دوم من اشتغال است چرا که نرخ بیکاری وضعیت غیرقابل قبولی دارد بویژه اینکه بیشتر این بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و ما بنا داریم هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم.  
 
عارف عنوان کرد: در بخش مسکن ما طرح مسکن ماندگار را دنبال می‌کنیم؛‌ مسکن مهر امروز با اشکالات و نارضایتی‌هایی روبرو است که انشاءالله مسکن ماندگار با اولویت جوانان از برنامه‌های جدی من است.  
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: من برای رشد اقتصادی 8 درصد برنامه‌ریزی کردیم و تک‌‌‌نرخی کردن ارز را به جد دنبال می‌کنیم چرا که در این زمینه تجربه موفق داشتیم و برای چندین سال نرخ ارز تقریبا در کشور ما ثابت ماند همانطور که مستحضر هستید از سال‌های 81-82 تا 86-87 این نرخ ثابت بود.
 
وی ادامه داد: ما سیاست‌های کلی اصل 44 را نجات اقتصاد کشور می‌دانیم و خصوصی‌سازی به معنی واقعی را دنبال می‌کنیم.
 
عارف اظهار داشت: منزلت آرزو و دیرینه همیشگی تفکر اصلاح‌طلبی است؛ اصلاح‌طلبی یعنی منزلت، منزلت یعنی آبرو و کرامت، کرامت و شرافت همه ایرانیان.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌رعایت کامل حقوق همه ایرانیان از اولویت‌های ماست به ویژه توجه به حقوق اقوام و اقلیت‌ها با توجه به قانون اساسی.
 
وی ادامه داد: پیشنهادی به من شد و من نیز از آن استقبال کردم که معاونت اقوام را در ریاست جمهوری تشکیل خواهم داد تا مطالبات به حق همه عزیزان ایرانی را پیگیری کنم.  
 
عارف تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت اخلاقی نامناسب است و به راحتی به مسئولین توهین می‌شود من جلو توهین به شهروندان و مسئولین ارشد را خواهم گرفت.
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: من جلو توهین به ریاست جمهور، نخست‌وزیرهای گذشته، آقای خاتمی، موسوی و احمدی‌نژاد را خواهم گرفت اما اگر به من توهین شود هیچ حرفی نخواهم زد اما اجازه توهین به دیگران را نخواهم داد.

عارف با بیان اینکه جهت‌گیری از سوی من کاهش هزینه‌های ملی است ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات کارهایی انجام می دهیم که از آیندگان هزینه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: بنده عقلانیت را به عنوان یکی از محورهای شعارم انتخاب کرده ام عقلانیت به معنای استفاده از نظر کارشناسان و مدیران با تجربه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چگونه وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد؟ اظهار داشت: ما تجربه موفقی در دولت اصلحات داشتیم متولدین دهه 58 در دولت خاتمی به سن کار رسیده بودند در سال 77 ما نفت را بشکه زیر 10 دلار می فروختیم و به طور متوسط در دولت اصلاحات سالانه 700 هزار شغل را ایجاد کردیم بنده با استفاده از این تجربه و نظر کارشناسان و متخصصان خارج از کشور هدفگذاری کرده ام که یک میلیون شغل ایجاد کنم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ بیکاری را به عدد 1 رقمی می‌رسانیم ادامه داد: نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی بالا است و جهت گیری اصلی ما ثبات اقتصادی و احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی با تأکید براینکه بهبود فضای کسب و کار را به صورت جد دنبال می‌کند ادامه داد: ما در 84 در این زمینه رتبه 113 را داشتیم که رتبه خوبی نبود هماکنون نیز به رتبه 145 رسیده‌ایم خوشبختانه مجلس شورای اسلامی قانون خوبی را در این زمینه تصویب کرده است که باید اجرایی شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فعال کردن بخش صنعت نیز یکی از برنامه‌های جدی بنده است؛ فکر می‌کنم درسال 90 به دلیل برخی کارخانجات نرخ اشتغال ما منفی بود و باید در این زمینه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

عارف گفت: جذب سرمایه‌گذار را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و باید به رمایه گذار اطمینان بدهیم بخشی از سرمایه کشور وار بازار و سکه شده است که باید این بخش به تولید باز گردد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای سامان دادن بازار اشتغال 4 طرح داریم گفت: طرح اول توسعه صنعت گردشگری است ما به این بخش یک نگاه فرهنگی و اشتغالزایی داریم و پیش بینی کرده ایم که از این طریق سالانه 200 هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

وی توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را دومین طرحش برای ساماندهی بازار اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: برای این بخش به صورت جدی برنامه ریزی کرده ام؛ توسعه بخش انرزی باید حدالامکان در داخل کشور صورت گیرد و نباید نفت را به صورت خام بفروشیم.

عارف گفت: طرح سوم در زمینه ساماندهی اشتغال استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور است پرواز هواپیماها برفراز کشورمان می تواند حداقل 500 میلیون دلار برای ما درآمد داشته باشد.

وی تأکید کرد: امیدوارم به اشتغال حداقل یک میلیونی درسال برسیم من سی سال خدمتگذار مردم بوده ام و فکر می کنم که همه کسانی که با بنده کار کرده اند می دانند که من وعده نمی دهم و اگر هم بدهم به آن عمل می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما چندی پیش در صحبت هایتان گفته بودید که نمی توانید کشور را با آزمون و خطا پیش ببریم برنامه عملی ان برای این مسئله چیست اظهار داشت: ما براساس سند چشم انداز باید به جایگاه اول برسیم و باید عنان کشور به دست کسی داده ود که سابقه اجرایی اش توانایی اداره کشور را نشان بدهد.

عارف ادامه داد: نظام و کشور برای من نوعی بسیار هزینه کرده است و آیا می توانیم همان اشتباهات و مسیر اولیه که دردهه اول رفتیم باز هم برویم بنابراین کشور را نمی توان با آزمون و خطا اداره کرد.

عارف تأکید کرد: بنده براساس تجربه‌ام می‌توانم کشور را اداره کنم و عملا مجری برنامه سوم توسعه بودم که بعنوان موفق ترین برنامه در کشور می‌توان از آن نام برد.

وی تصریح کرد: هنگامی که در سازمان مدیریت بودم خاتمی چند بار نگرانی خود را از نرخ ارز بیان کرد چرا که بالا بودن نرخ ارز به معنای فساد است.

وی ادامه داد: بنده با یکی از مدیران این مسئله را مطرح کردم و به وی گفتم آیا این خواسته بحق خاتمی را می‌توانیم اجرایی کنیم یا خیر؟؛ وی بعد از چند روز بررسی به من گفت این کار را می توانیم انجام بدهیم اما باید دولت شش میلیارد دلار هزینه کند بنده هم جمع بندی ها را به خاتمی ارائه کردم و وی هم استقبال کرد و دو سال این مسئله در بودجه لحاظ کردیم و 6 میلیارد دلار هم هزینه شد و در نهایت به ارز تک نرخی رسیدیم و فکر می کنم که این مورد بیانگر توانایی و ظرفیت کشور است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: همه دنیا می دانند که پرونده هسته‌ای ما سیاسی است ما براساس سند چشم‌انداز باید از همه فناوری های پیشرفته دنیا استفاده کنیم که یکی از آن فناوری هسته‌ای است.

عارف گفت: ما از این حق خودمان به هیچ وجه کوتاه نخوهیم آمد این پرونده سیاسی شده و باید برای آن راه حل سیاسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید روابط خارجی کشور را ارتقا بدهیم تصریح کرد: ما دستگاه دیپلماسی را تقویت می کنیم و وزارت امور خارجه باید پل ارتباطی ایران با کشورها باشد.

معاون اول دولت اصلاحات ادامه داد: باید از سفرای برجسته در کشورهای مختلف استفاده کنیم و در کنار دیپلماسی فعال سایر اهرم‌ها را به کار بگیریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از پتانسیل فرهنگی رسانه‌ای و ورزشی در این زمینه استفاده کنیم ادامه داد: مهمترین ما حدود 4 میلیون سفیر فرهنگی در خارج از کشور داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر در یک اتوبان یک طرفه نخبگان ما از کشور خارج می‌شوند اظهار داشت: باید این اتوبان دو طرفه شود؛ باید رفت و آمد خارجی ها را به داخل کشور تسهیل کنیم و برای اینکار یارانه بدهیم و نباید اگر یک استادی به داخل کشور می آید فکر می کنیم برای جاسوسی آمده است البته باید نظارت هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رفسنجانی یکی از استوانه‌های انقلاب است و روابط خوبی با کشورهای خارجی دارد ادامه داد: خاتمی مبتکر گفتگو تمدنها است که یکی از افتخارات کشورمان محسوب می‌شود چرا از این عزیزان به عنوان سفرای عالی رتبه برای تقویت روابطتمان استفاده نمی کنیم؟

عارف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما عدم سعه صدر مسئولان را بعنوان یکی از دغداغه هایتان مطرح کرده اید، آیا در صورتی که دولت تشکیل بدهید انتقاد پذیرخواهید بود یا خیر؟ گفت: اجازه بدهید برای پاسخ به این سوال دو مثال بزنم زمانی که بنده رئیس دانشگاه تهران بودم رئیس دانشگاه حقوق را عوض کردم و در جلسه معارفه تعداد ی از دانشجویان به در لگد زدند و وارد جلسه شدند و فحاشی می کردند بنده هیچ برخوردی با آنان نکردم.

وی ادامه داد: فردی می خواست در دانشگاه تهران استخدام بشود و من هم مجوز استخدامش را دادم بعدا احساس کردم که وی خطا کرده و مجوز را لغو کردم حدود 30 دانشجو پشت در اتاق من اعتصاب کرده بوند و فحاشی می کردند من از آنان خواهش کردم که به کلاسشان بروند و در ساعات بیکاری به اینجا بیایند؛ شما فکر می کنید بنده چه برخوردی با آنها کردم حتی یک نفرشان را به کمیته انضباطی معرفی نکردم چرا که معتقدم رئیس دانشگاه شدن سعه صدر می خواهد و احساس می‌کنم که اصلاح طلبی هم یعنی سعه صدر داشتن .

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در برابر تندترین انتقادها سکوت عادلانه می کنم و اگر احساس کنم که منافع ملی ایجاب می کند مدتها سکوت می کنم و انتقاد پذیرهم هستم.

عارف گفت: در کنار تشکیل شورای مشاورین عالی یک شواری منتقدین تشکیل می دهم و به افرادی که منتقد برنامه های من هستند امکانات و حقوق می دهم که انتقاد کنند و مطمئنا به نفع کشور است.

معاون دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای مبارزه با کانون های قدرت و ثروت چیست گفت: یکی از مهمترین برنامه های من مقابله با فساد است و در این رابطه شعار هم نمی دهم بلکه در مسئله مبارزه با فساد جهت گیری ام پیش گیری است نه مچ گیری .

عارف تأکید کرد: اگر مدیری مسیر خطایی را برود تذکر می دهم تا به مسیرش بازگردد و مقابله با فساد را از نزدیکانم یقه سفیدها و به اصطلاح امروز از آقازاده ها شروع می‌کنم.

وی تأکید کرد: مطبوعات را بعنوان یک رکن در مقابله با فساد می دانم و اگر لازم باشد یک شورا یا مرکزی برای مقابله با فساد در کشور تشکیل می‌دهم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا چه اندازه قانونگرا هستید و از میان قانونگرایی و یا نزدیکانتان کدام یک را انتخاب می کنید؟ گفت: برای پاسخ به سوال شما من چند مثال می زنم؛ پس از انقلاب بورسیه دانشگاه شدم بعد از انقلاب معاون و قائم مقام وزیر علوم بودم و چون به دانشگاه صنعتی اصفهان متعهد بودم از پست اجرایی ام استفاده نکردم و همسرم و بچه دوساله ام را در تهران گذاشتم و برای انجام تعهداتم به دانشگاه اصفهان رفتم.

وی در این زمینه مثال دیگری زد و ادامه داد: ما آیین نامه انتقال دانشجو را تصویب کردیم و چون در اوایل انقلاب درخواست ها برای انتقال زیاد بود در آیین نامه آوردیم هر دانشجو بیشتر از یک بار اجازه انتقالی گرفتن را نداشت همسرم دانشجوی دانشگاه شیراز بود وبعد انتقالی گرفت و به تهران آمد و هنگامی که من به اصفهان رفتم از هیچ رانتی استفاده نکردم تا انتقالی همسرم را بگیرم، بنده به هیچ وجه از اجرای قانون کوتاه نمی آیم و برای منافع ملی از حق قانونی خودم می‌گذرم.
 
علی‌اکبر ولایتی نیز با حضور در برنامه انتخاب ایرانی که از شبکه جام جم پخش شد در پاسخ به سوال ایرانیان خارج از کشور درباره هدفش از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده با هدف شعار خدمت و پیشرفت و با اتکا به یک نیت خاص در انتخابات پیش رو حضور پیدا کردم و امیدوارم بتوانم در راستای تحقق مطالبات مردم در داخل و خارج از کشور مثمرثمر واقع شوم.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌هایش در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: اعتقاد دارم که توسعه روابط ما با کشورهای جهان باید بر اساس سه اصل عزت، مصلحت و حکمت و حقوق برابر ملت‌ها صورت گیرد.  
 
وی خاطرنشان کرد: ما باید این موضوع را صراحتا عرض کنیم که برقراری رابطه جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نیست اما ما با بقیه کشورهای جهان مشکلی نداریم.  
 
ولایتی خاطرنشان کرد: کشوری مانند آمریکا اگر از موضع استکباری خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران کنار نیاید به طور حتم ما با تاکید بر مواضع خود نمی‌توانیم با آنها کنار بیاییم اما اگر این کشور حقوق متقابل ما را قبول کند به طور حتم می‌توانیم روابط متقابلی با هم داشته باشیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیشبرد روند هسته‌ای ایران در دولت‌ آینده‌اش اظهار داشت: یکی از مسائل و مولفه‌های اساسی ما در حوزه سیاست خارجی موضوع استفاده صلح‌آمیز از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب NPT است.  
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با اتکا به قوانین NPT مسیر خود را در به دست آوردن انرژی هسته‌ای ادامه داده است تصریح کرد: کشورمان می‌تواند از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به خوبی استفاده کند به خصوص در مقوله جوش هسته‌ای ما می‌توانیم در راستای از بین بردن آلودگی محیط زیستی از این انرژی استفاده کنیم.  
 
ولایتی با بیان اینکه استفاده از انرژی هسته‌ای حق همه ملت‌ها است اظهار داشت: در زمان تصدی بر وزارت خارجه مشکلات متعددی وجود داشت اما ما توانستیم با اتخاذ یک دیپلماسی مناسب در موضوعات متعددی به موفقیت دست پیدا کنیم به طوری که در قرارداد 1975 میان ایران و عراق ما توانستیم اروندرود را از عراق گرفته و کشور عراق را به عنوان یک متجاوز به جهان معرفی کنیم، لذا به طور حتم با توجه به شرایطی که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی اثبات کرده است از این به بعد نیز می‌توانیم با پشتوانه قدرت در جهان و منطقه مثمرثمر باشیم.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در منطقه و جهان به عنوان یک قدرت مطرح است، تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه از بین برود، لذا باید به پشتوانه امام و رهبری و با یک دیپلماسی فعال بسیاری از مشکلات را حل کنیم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بحث تورم چه برنامه‌های جدی را دارد؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم برنامه اقتصادی دولت آینده را در چند کلمه خلاصه کنیم باید صراحتا بگویم که اقتصاد دولت یازدهم باید تولیدمحور باشد و ما باید تولید را مردمی کنیم.  
 
ولایتی بیان کرد: مردمی کردن تولید زمانی اتفاق می افتد که براساس اصل 44 که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی آنرا ابلاغ کردند تمامی کارها به جز بعضی از آنها که در اختیار دولت است از طرف مردم انجام شود.
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و به عنوان یک پیشنهاد به مقام معظم رهبری فرستاده شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری پس از بررسی اصل 44 نظرات خود را ارائه و سیاست‌های کلی آنرا ابلاغ کردند و این طرح در اصل در مجلس تصویب شد اما متاسفانه شاهد بودیم که دولت نتوانست به خوبی از پس اجرای آن برآید.  
 
وی خاطرنشان کرد: دولت باید از تصدی‌گری دست بردارد و اقتصاد کشورمان در شرایط فعلی باید از حالت توزیعی به تولیدی تغییر پیدا کند و ما بتوانیم اقتصاد بدون نفت را ایجاد کنیم.  
 
ولایتی اظهار داشت: هر چه سریعتر باید در راستای تحقق مطالبات اقتصادی مردم توسعه صادرات را گسترش داده تا بتوانیم به سند چشم‌انداز توسعه و برنامه پنجساله نزدیک‌تر شویم در این صورت تورم یک رقمی‌ خواهد شد و بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد.
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: درباره هدفمند کردن یارانه‌ها باید بگویم که این قانون، قانون جامع و کلی بود که در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت اما متاسفانه به صورت دقیق انجام نشد.  
 
وی خاطرنشان کرد: در این قانون 50 درصد از سهم یارانه‌ها برای مردمی که درآمد آنها کافی نبود، 30 درصد برای تولید‌کنندگان صنعت و حاملان انرژی و 10 درصد برای سلامت و امور مربوط به بیمه سلامت و 10 درصد برای سازمان‌های دولتی در نظر گرفته شد اما متاسفانه ما شاهد بودیم که این قانون در هیچکدام از این مولفه‌ها به خوبی اجرا نشد.
 
ولایتی با بیان اینکه فضای اعتمادسازی در کشورمان باید رونق بگیرد، اظهار داشت: ایرانیان عزیز خارج از کشور نیز باید بدانند اگر دلار و ارزی را در دولت آینده در کشور سرمایه‌گذاری کنند به طور حتم پول آنها محفوظ است و سود آن را به آنها خواهیم داد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به طور حتم تمامی ایرانیان خارج از کشور دوست دارند در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند و ما نیز از این موضوع در دولت آینده استقبال خواهیم کرد.  
 
وی درباره ایجاد شغل در دولتش گفت: اعتقاد دارم اگر تولید در کشور تقویت شود و کسانی که در امر تولید حضور دارند حمایت شوند به طور حتم ما می‌توانیم در زمینه ایجاد اشتغال برنامه‌های خوبی ارائه دهیم.
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کنترل واردات و عدم اجازه ورود کالاهای نامناسب در کشور از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند بازار رقابتی میان کالاهایی که بدون حساب و کتاب وارد کشور می شوند را با تولیدات داخلی از بین ببرند.
 
ولایتی خاطرنشان کرد:‌ به طور حتم اگر وضعیت تولید بهبود پیدا کند زمینه‌های اشتغال نیز فراهم می‌شود زیرا اعتقاد دارم یکی از مشکلات اساسی در کشور ما بیکاری است؛ وقتی جوانی بیکار می‌شود ممکن است به اعتیاد رو آورد در این صورت مشکلات بسیاری را به وجود آورد.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌توسعه مواد مخدر در محیطی رخ می‌دهد که بیکاری وجود دارد و این بیکاری سبب می‌شود ازدواج صورت نگیرد، لذا دولت باید بیشترین همت را در راستای مردمی کردن تولید اتخاذ کند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جنابعالی توسعه سیاسی را بر توسعه اقتصادی اولویت خواهید داد، گفت: اعتقاددارم هر کدام از این دو مقوله دارای جایگاه خود هستند.  
 
ولایتی افزود:‌ توسعه سیاسی به معنای این است که دستگاه‌ها باید آماده نقدپذیر باشند، مطبوعات آزاد بوده و نظارت کامل باشد اما اینگونه موارد نمی‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر ما توسعه سیاسی داشته باشیم ولی به فکر معیشت مردم نباشیم به طور حتم به مشکل برمی‌خوریم.  
 
وی خاطرنشان کرد: اگر مردم به لحاظ سیاسی پیشرفت‌های لازم را در جامعه به دست بیاورند اما در حوزه اقتصاد با مشکلات متعددی روبرو باشند به طور حتم نمی‌توانند به مطالبات‌شان دست یابند و در انتخاب مراحل مختلف زندگی خود موفق عمل کنند.  
 
ولایتی درباره برنامه‌های خود در راستای توسعه کشور در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و هم‌مسیری این برنامه‌ها در چارچوب سند چشم‌انداز توسعه 1404 اظهار داشت: اعتقاد دارم هر دولتی که بر سر کار می‌آید باید براساس چشم انداز 1404 و برنامه پنجساله که از سوی مجلس تصویب شده است مسیر خود را در پیش بگیرد.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: به طور حتم دولت آینده نمی‌تواند سند چشم‌انداز 1404 را نادیده بگیرد لذا اعتقاد دارم ما باید در سیاست داخلی و خارجی خود یک بازسازی چندجانبه را داشته باشیم.
 
وی افزود: ما باید در حوزه اقتصاد داخلی با ثبات در تصمیم‌گیری وارد عمل شویم، به گونه‌ای که ثبات به معنای سکون نباشد بلکه پویایی در عین تحکیم تصمیمات در چارچوب این معنا گنجانده شود.  
 
ولایتی تصریح کرد: دولت باید با دقت تمام برنامه‌های خود را انجام دهد زیرا مردم نسبت به دولتی که برنامه‌های خود را به طور مکرر عوض می‌کنند اقبالی نخواهند داشت.  
 
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما شاهد هستیم تناقضات و نقض‌های مکرر در بخشنامه‌های دولت ارائه می‌شود اظهار داشت:‌ متاسفانه مردم ما در حوزه اقتصاد دچار سردرگمی هستند به طوری که ما شاهد بودیم سال گذشته قیمت دلار 1300 تومان بود اما در حال حاضر چند برابر شده است.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ ما شاهدیم که به دلیل  عدم ثبات و نظارت دقیق بانک مرکزی مشکلات بسیاری در کشور بوجود آمده است لذا دولت آینده باید از روزمرگی در اتخاذ تصمیم‌‌ها پرهیز کند.  
 
ولایتی گفت: یکی از مهمترین کارهایی که دولت آینده باید انجام دهد این است که اگر به مردم قولی می‌دهد آن را اجرا کند زیرا سبب ثبات در روابط بین مردم و دولت می‌‌شود. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویت‌های حوزه اقتصادی کشور بازسازی اعتماد بین دولت و مردم است به طوری که اگر دولت قولی می‌دهد و یا بانکی بخشنامه‌ای صادر می‌کند و به مردم ابلاغ می‌کنند مردم از اجرای آنها مطمئن باشند.  
 
وی افزود: اگر چنین اطمینانی که الان سست شده اعاده شود در روابط اقتصادی ثباتی به وجود خواهد آمد و اعتماد متقابل بازسازی خواهد شد که همین امر در خارج از کشور هم منعکس خواهد شد؛ مثلا ایرانیانی که خارج از کشور هستند باید بدانند که ارزی که برای دانشجویان اختصاص یافته است آیا قیمت‌اش بر همان اساسی است که روز اول تصمیم گرفتند فرزندان خودشان را به خارج از کشور اعزام کنند؟
 
ولایتی گفت: همین مسئله در رابطه با ایرانیان خارج از کشور نیز منعکس شده و باعث کاهش اعتماد به ما در صحنه بین‌المللی می‌شود لذا بازسازی این اعتماد امر مهمی است و موجب پیشرفت اقتصادی و آینده‌ای بهتر برای وضعیت کشور خواهد شد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی نقدینگی به صورت افسارگسیخته‌ای افزایش نیابد مشکلات اقتصادی تا حدود زیادی حل و فصل خواهند شد؛ بین سال‌های 65 تا 92 نقدینگی ما از 90 هزار میلیارد تومان به حدود 500 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است لذا این افزایش نقدینگی از یک سو و کمبود کالا از سوی دیگر به علاوه عدم نظارت دولت در تنظیم بازار بر مشکلات اقتصادی افزوده است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: سند چشم‌انداز 20ساله ما برنامه بلندمدتی است که با زمینه‌سازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از ابلاغ آن بعد از تعدیل و اصلاح از سوی مقام معظم رهبری و تصویب قوانین مربوط به آن در مجلس طی برنامه‌هایی پنجساله زمینه اجرایی شدن این سند چشم‌انداز فراهم شده است که هر برنامه پنجساله با 5 بودجه تنظیم خواهد شد، لذا باید طوری عمل کرد که در جهت چشم‌انداز 20 ساله باشد و بتوانیم در سال 1404 در تمامی حوزه‌ها قدرت اول منطقه در آسیای جنوب غربی باشیم.
 
وی تصریح کرد: یکی از وظایف دولت تنظیم بودجه برای چشم‌انداز 20 ساله است، لذا دولت این بودجه را باید طوری تنظیم کند که منابع آن صرف هزینه‌های جاری نشده و از سهم هزینه‌های عمرانی کم نشود و کشور به سوی سازندگی و پیشرفت حرکت کند.
 
ولایتی گفت: حرکت دولت به سمت پیشرفت قواعد و ضوابطی دارد که کاهش اتکا به نفت، حرکت به سمت تک‌رقمی کردن نرخ تورم و بیکاری و رشد 8 درصدی اقتصاد از جمله موارد مهم است که در تنظیم بودجه نیز باید مورد توجه دولت‌ها باشد و اگر این دولت تولیدمحور و خود تولید مردم‌محور باشد به سمت تحقق اهداف چشم‌انداز حرکت خواهیم کرد.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره عزت روزافزون ایران بیان داشت: در این مدت سی و چند ساله ملت ما در سایه رهنمودهای رهبری چه در زمان بنیانگذار انقلاب و چه در زمان مقام معظم رهبری دچار وادادگی نشده و بعد از این نیز نخواهیم شد.
 
وی ادامه داد: مردم و دولت‌ها باید به راهگشایی‌های رهبر انقلاب پاسخ مثبت دهند و دولت نباید از هیچ یک از اهداف راهبردی عقب‌نشینی کند که یکی از مهمترین آنها مسئله هسته‌ای است.
 
ولایتی ادامه داد: همه تلاش دولت‌ها باید در راستای افزایش عزت ایران باشد و حفظ نفوذ سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی و تاثیرگذاری ایران در صحنه بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر یک قدم از مواضع خود عب‌نشینی کنیم موجب طمع آنها شده و ما را چند قدم دیگر عقب خواهند نشاند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این دیپلماسی به معنای خشکی و خشونت در روابط خارجی نیست بلکه باید راه‌های دقیق و ظریف توسعه روابط با کشورهای دیگر و ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای را به دست آورد.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در زمان حضور من در وزارت خارجه گروه D8 تشکیل شده و سازمان همکاری‌های منطقه‌ای با حضور 10 کشور شکل گرفت اما از این ظرفیت‌ها استفاده‌های مناسب و حداکثری صورت نگرفته است، لذا افزایش همکاری‌های اقتصادی باید یکی از اهداف ما باشد تا در سایه همکار‌ی‌های اقتصادی در منطقه در حوزه بین‌المللی نیز توسعه پیدا کنیم و گروه‌هایی مانند D8 و سازمان همکاری منطقه‌ای باید فعال شوند.  
 
وی گفت:‌ توسعه روابط با دیگر کشورها جزء برنامه‌های اصلی دولت من خواهد بود و تجربه 16 سال حضورم در وزارت خارجه نشان می‌دهد که می‌توانم این کار را انجام دهم.
 
ولایتی ادامه داد: ما در صحنه بین‌المللی پیروزی‌های ارزشمندی داشته‌ایم که اجرای قطعنامه 598 و تثبیت قرارداد 1975 و پیروزی در کمیسیون حقوق بشر علی‌رغم تلاش‌های امریکا و متحدانش از مهمترین آنها است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه بین‌الملل باید با زبان بین‌المللی سخن گفت و این به معنای زیر بار تحمیل‌ها رفتن است و اگر کسی با الفبای بین‌الملل آشنایی نداشته باشد قطعا نمی‌تواند در توسعه روابط با دیگران موفق باشد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنای ما بر بازسازی سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است تا بتوانیم تحریم‌ها را تخفیف داده و یا برداریم که با دیپلماسی فعال این کار را خواهیم کرد و به اعتقاد من شدنی است.  
 
وی اظهار داشت: اگر همه مشکلات کشور را به پای تحریم‌ها بنویسیم از خودمان سلب مسئولیت کرده‌ایم بلکه باید برای مقابله با تحریم‌ها تدبیر به کار برده و آنها را دور بزنیم چرا که ما در دوران جنگ تحریم‌هایی سخت‌تر از اینها داشتیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره دموکراسی گفت:‌دموکراسی حکومت مردم بر مردم است و در کشور ما در مقایسه با کشورهای جهان سوم و برخی از کشورهای اسلامی و اروپای شرقی در سطح کیفی بالایی قرار دارد، به طوری که مردم رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، شوراها و خبرگان را خود انتخاب می‌کنند.  
 
ولایتی ادامه داد: دموکراسی در ایران مردم‌سالاری است و در چارچوب ارزش‌های اسلامی قرار دارد و مردم با تکیه بر این ارزش‌ها رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند.  
 
وی درباره آزادی‌های سیاسی در ایران اظهار داشت: در کشور ما عدد رسانه‌ها، روزنامه و سایت‌ها بسیار زیادند و منتقدین هر آنچه را که می‌خواهند می‌توانند بنویسند مگر اینکه خلاف قانون باشد و آزادی که روزنامه‌ها، رسانه‌ها،‌احزاب و افراد در کشور ما برای ابراز عقیده دارند کمتر از آزادی رسانه‌های غربی نیست.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عزت ایرانیان خارج از کشور گفت: از دید بنده ایرانی در داخل و خارج کشور هیچ فرقی ندارد و همه شهروندان درجه یک ایران هستند و من احساس نگرانی آنها را به خاطر تضعیف عزت درک می‌کنم.
 
ولایتی ادامه داد:‌گذرنامه ایرانی باید ارزش و عزت خود را داشته باشد که این امر فقط در سایه حفظ روابط عزتمند با کشورهای دیگر میسر خواهد شد.  
 
 
وی تصریح کرد:‌دولت موظف است از حقوق و عزت ایرانیان خارج از کشور دفاع کرده و هر جا که با مشکلی برخوردند از آنها حمایت کند به طوری که اگر در یک کشوری یک ایرانی مورد اهانت قرار گیرد کل رابطه با آن کشور تحت تاثیر باشد تا عذرخواهی کنند.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره دانشجویان خارج از کشور گفت: دانشجویان ایرانی داخل و خارج از کشور هیچ تفاوتی ندارند و حتی اگر فرصتی برای تحصیل در خارج فراهم شد باید آنها را تشویق کنیم قبل از برگشت برای آنها شغلی در نظر بگیریم.
 
 
ولایتی اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور طوری باید زندگی کنند که احساس سرشکستگی نکنند چرا که این احساس برای ما نیز خواهد بود و چون خواهان عزت ایران و ایرانی هستیم باید روابط خود را با قوت اصلاح کرده و با کشورهایی که ممکن است لغو روادید انجام دهیم تا رفت و آمد و اقامت دانشجویان با راحتی صورت گیرد.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من نیز در خارج از کشور دانشجو بودم صحبت‌هایم در این زمینه پاسخ ذهنی نیست بلکه مبتنی بر تجربیات است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
ولایتی ترین مرد جهان، دکتر ولایتی...
Germany
محمد
۱۲:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
بسیارعالی بود باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح طلب
۱۲:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
از میان همه نامزدها آقای جلیلی تاکنون رکورد کلی گویی، پراکنده گویی، و تکرار در کلمات را دراختیار دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
فقط عارف
Iran (Islamic Republic of)
نادر فریبا
۱۱:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
صحبتهای عارف فوق العاده بود اصلا تصور همچین صحبتایی رو از ایشون نداشتم من قطعا به ایشان رای میدم . صحبتای این مرد درد دل بیش از 70 در صد از مردم ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
در نهایت رای ما برادر مجاهد محسن رضایی است
آخرین اخبار