سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف گفت: معتقدم عارف بعد از سال 88 تنها شخصیت اصلاح طلب ایران است که از یک سو مورد وثوق جریان اصلاح طلبی و از طرفی دیگر مورد تایید نهادهای دولتی است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران "سید حسن رسولی" سخنگوی محمدرضا عارف در نشست خبری که در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار داشت: رویداد انتخابات پیش رو یکی از مهمترین رویدادهای کشور است و کشور ما از جمله کشورهایی است که تنوع و تکرار انتخابات را دارد.

رسولی گفت: در صحنه بین الملل انتخابات ایران بازتاب داشته به صورتی که در آخرین نشست نماینده ایران در آژانس بین المللی در یک اقدام غیر منتظره اعلام کردند که با نتیجه انتخابات خرداد ماه فعالیت‌ها را به تعویق در می‌آورند.

عضو بنیاد باران با بیان اینکه امیدواریم عارف بتواند سهم و نقشی در حماسه و نوسازی دولت داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور یا عدم حضور عارف در ادامه رقابت‌های انتخاباتی عنوان کرد: جریان اصلاح‌طلبی براین باور بود که صندوق‌های رای بهترین بستر و مسیر برای دخالت شهروندان در تعیین مسیرشان است.

رسولی در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان به پیجویی گام به گام و مسالمت آمیز مدنی بر ائتلای نظام کشور به خصوص از جنس انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک فرصتی مغتنم نگاه می‌کردند و ما مدعی هستیم که مطالبه عمومی برای حضور خاتمی در عرصه انتخابات شعاری فراتر از خواست اصلاح‌طلبان بود.

وی با بیان اینکه خاتمی نسبت به معقوله انتخابات فعالانه عمل کرده است، گفت: با توجه به کارنامه فعلی اصولگرایان اصلاح طلبان امیدوار بودند که در انتخابات حضور داشته باشند؛ خاتمی تا آخرین مراحل نگفت که نمی‌آیم و بیان کرد چنانچه آمدن من برای نظام و مردم هزینه نداشته باشد شانه از مسئولیت خالی نمی‌کنم اما در روزهای آخر تصمیم گیری اش بر نیامدن شد.

وی بیان کرد: با عدم حضور خاتمی به عنوان کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان علی رغم فضایی که ایجاد شده بود وی دچار بی عملی نشد و با رایزنی با نهادهای گوناگون به دنبال معرفی فردی فراجناحی مانند ناطق نوری و هاشمی با پرچم غیر اصلاح طلبانه که مورد استقبال اصلاح طلبان قرار گیرد، شد.

رسولی بیان کرد: دلیل این انتخاب این بود که اصلاح‌طلبان برای عبور از این شرایط مناسب است که از فرد دیگری حمایت کنند تا اینکه وي به عنوان ليدر اصلاحات به صحنه بیاید که ناطق نوری در همان ابتدا قبول نکرد اما هاشمی در 12 دقیقه پایانی وقت ثبت نام کاندیداها به صحنه آمد و با آمدن وی اصلاح طلبان به سطح دوم خواسته خود در انتخابات رسیدند و فکر می کردند آنچه که در بدنه اصلاح طلبان ایجاد شده بود موجب شد در مدت زمان بسیار کوتاهی امیدواری زیادی را در سطح کشور به دست آورد.

وی با اشاره به حضور عارف در انتخابات بیان کرد: عارف به عنوان نفر دوم دولت اصلاحات و برخواسته از جامعه علمی کشور که دارای قابلیت ویژه، متدین و جز جامعه علمی کشور است به صحنه آمد و معتقدم وی بعد از سال 88 تنها شخصیت اصلاح طلب ایران است که از یک سو مورد وثوق جریان اصلاح طلبی و از طرفی دیگر مورد تایید نهادهای دولتی است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف افزود: اگر در سال 84 تنوع کانديدا و آرا نبود و آن جمع جبري بر اصلاح‌طلبانو هاشمي سلطه نداشت،‌ هاشمي بي‌شک کانديدا پيروز بود.

رسولي با اشاره به جلسات مشورتي اصلاح‌طلبان براي به اجماع رسيدن اظهار داشت: معيارها، سازوکارهايي براي رسيدن به اجماع در اين جلسات تعيين شد تا اينکه هاشمي در انتخابات ثبت‌نام کرد و ما فکر نمي‌کرديم که هاشمي عدم احراز صلاحيت شود.

عضو بنیاد باران با اشاره به اجماع مجدد اصلاح‌طلبان گفت: اجماع اصلاح‌طلبان روند طبيعي‌اش را طي کرده و از 4 نفر دو نفر ثبت‌نام نکرده‌اند و شريعتمداري تاييد صلاحيت نشد و برحسب اسنادي که هم‌اکنون موجود است روند اجماع و شاخص‌هاي مورد قبول اصلاح‌طلبان عارف را گزينه نهايي خود دانستند و هيچ ترديدي از اين بابت در بين اصلاح‌طلبان، مشاوران خاتمي نبوده است.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف تاکيد کرد: در بين اصلاح‌طلبان بحث اجماع مجددي نيست و اگر هم صحبت‌هايي هم شده من از آن بي‌اطلاع‌ام.

وي در ارتباط با اينکه اصلاح‌طلبان در شرايط موجود چه بايد بکنند، اظهار داشت:‌ اصلاح‌طلبان بايد با تکيه بر اصول اصلاح‌طلبي از کمترين توسعه دموکراسي که در کشور فراهم شود متعالي‌ترين آن در انتخابات است بهره‌مند شوند و در صحنه‌ انتخابات حضور يابند لذا با ظرفيت بالقوه و موجي که ايجاد شده در صورت تحرک پرشتاب طي روزهاي آينده خواهيم توانست حول محور تنها کانديداي اصلاح‌طلبي حاضر در صحنه که پرچم اصلاحات را بر دوش مي‌کشد، شرايط کشور را تغيير دهيم.

رسولي بيان داشت: اگر هوشمندانه عمل کنيم مي‌توانيم در تغییر صحنه رقابتي موثر واقع شويم.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر وجود مشاوران خاتمي و هاشمي گفت: بعيد مي‌دانم چنين جمع مشترکي وجود داشته باشد که بخواهد براي اجماع مجدد اصلاح‌طلبان به بحث بنشيند.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف با اشاره به صحبت‌هايي مبني بر اجماع روحاني و عارف خاطرنشان کرد: روحاني به عنوان کانديداي فراجناحي پا به عرصه انتخابات گذاشته و جزء شخصيت‌هاي برجسته کشور است،‌با وجود اينکه نزديکي‌هاي گفتماني با کانديداي اصلاح‌طلب دارد اما معتقدم اگر بنا به اجماع باشد بايد در يک حوزه هم‌فکر و انديشه همگون اين اتفاق بيافتد.

رسولي در ادامه افزود: با توجه به صحنه و آرايش انتخابات پيش رو و ائتلاف‌هاي موجود بايد بگويم تقريبا عمر ائتلاف مجدد به پايان رسيده است.

رسولي همچنين بيان کرد: البته عارف با خاتمي و هاشمي رايزني‌هاي متناوبي در بحث انتخابات خرداد 92 دارد و بحث‌هاي کارشناسي برقرار است که اميدواريم با فضايي که در جامعه مهيا مي‌شود آنچه که خير و صلاح است پيش بيايد.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف در تشريح اينکه چرا روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانيد اظهار داشت:‌ از خود ايشان بايد پرسيد که اصلاح‌طلب است يا نه و تا وقتي که وي خود را اصلاح‌طلب نمي‌داند ما هم اين اجازه را نمي‌دهيم که وي را اصلاح‌طلب معرفي کنيم.

وي در ادامه اظهار داشت: اگر در روزهاي آينده روحاني اعلام کرد که اصلاح‌طلب است ما هم گفتمان خود را نسبت به جايگاه روحاني تغيير مي‌دهيم و تاکيد داريم روحاني اولين کسي است که بايد نسبت خود را با اصلاحات روشن کند.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف گفت:‌ تاکنون روحاني وابستگي و دلبستگي خود را به اصلاح طلبي تعريف نکرده لذا تمايل دارد از سرمايه‌هاي اجتماعي تجهيز شده توسط هاشمي و کمک‌هاي خاتمي استفاده مطلوب را بکند و آخرين نشانه مبني بر علاقه وي براي پيوستن به باشگاه اصلاح‌طلبي را مشاهده نکرديم.

رسولي با بيان اينکه در اجماع اصل بر تفکر اصلاح‌طلبي است، عنوان کرد: کانديدا گزيني در درجه دوم اهميت قرار دارد و روحاني تا زماني که به عنوان کانديداي فراجناحي تلقي مي‌شود براي ما به مانند غرضي که به صورت مستقل و فراجناحي وارد ميدان شده است، محسوب مي‌شود.

وي بيان کرد: احزاب، شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان، مشاوران خاتمي و ديگر مجموعه‌هاي اصلاح‌طلبي تاکنون حتي به صورت ايما و اشاره هم اجماع بين روحاني و عارف را مطرح نکرده‌اند.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف در تصريح چيدمان صحنه انتخاباتي پيش رو گفت:‌ تا قبل از پايان يافتن مرحله بررسي صلاحيت‌ها فکر مي‌کرديم صحنه انتخابات 92 رويارويي سه گفتمان اصولگرايي، اصلاح طلبي و دولت است اما آنچه که بعد از احراز صلاحيت‌ها براي‌مان روشن شد اين بود که اين سه‌گانه تحقق نيافت.

عضو بنياد باران اظهار داشت: آنچه در آرايش انتخاباتي موجود شاهد هستيم اين است که سه بلوک فکري در قالب 8 نامزد به عرصه انتخابات راه پيدا کردند.

وي با بيان اينکه با فرض بر اين مسئله که آرايش انتخاباتي به همين صورت باقي بماند، گفت:اصولگرايي با 5 کانديدا خواهان تداوم وضع موجود يا تغييرات بسيار جزئي پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته‌اند و گفتمان‌شان قائل به اين است که راه نجات کشور تداوم راه اصولگرايي است و آنچه امروز در نابساماني کشور مي‌بينيد محصول عملکرد جريان اصولگرايي است و همچنين حاصل فرار رو به جلو مسئولان است.

رسولي اظهار داشت: اصولگرايان با 5 نماينده خود بنا دارند در مقام دفاع از کارنامه غيرکارآمدشان در اين فرصت استفاده کنند و ما معتقديم اين جريان بايد پاسخگوي اين باشد که چه شخص‌هاي عملياتي را به مردم عرضه کرده است.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف با اشاره به بداخلاقي‌هاي موجود بيان کرد: آنهايي که نويد يکدستي سه قوه را مي‌دادند الان شاهد بداخلاقي‌هايي هستيم که در شأن مردم ايران نيست.

وي با اشاره به چينش اصولگرايان در صحنه انتخاباتي گفت:‌تفاوتي بين نگاه اين 5 نفر نيست و مردم بايد تصميم بگيرند که تداوم و حفظ شرايط موجود را مي‌خواهند يا خير.

رسولي با اشاره به کانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات تصريح کرد: بلوک سوم انتخابات را کانديداي تک‌نفره اصلاح‌طلبان تشکيل مي‌دهد که پس از تحولات ناگوار انتخاباتي عارف در صحنه رقابت‌ها باقي ماند و اجماع قبلي در حوزه اصلاح‌طلبي معطوف به حضور عارف در صحنه انتخابات بود.

سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف بيان کرد: با هيچ يک از دوستان صحبتي مبني بر ائتلاف در ستادهايشان نداشته‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا عارف تاکنون سفرهاي انتخاباتي‌اش را آغاز نکرده، اظهار داشت:‌ پس از ضبط برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني سفرهاي فشرده استاني عارف آغاز خواهد شد.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار