درگذشت حجةالاسلام ابوترابی نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان، انتصاب آیت‌اللّه «هاشمی رفسنجانی» به جانشینی فرماندهی کل قوا، روز ملی ایتالیا، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 22 رجب 1434 هجری و 2 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت حجةالاسلام سید علی اکبر ابوترابی 1379 ش
سید علی‌اکبر ابوترابی، سال 1318 هجری شمسی در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم به تحصیل دروس دینی در مشهد پرداخت. سید علی‌اکبر ابو ترابی در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342 حضوری فعال داشت و در پی تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف، وی نیز به نجف رفت و مشغول تحصیل در محضر امام (ره) شد. پس از حدود شش سال تحصیل در نجف، در مرز خسروی بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کمیته مشترک و پس از آن به زندان اوین منتقل کرد. ابو ترابی پس از آزادی از زندان، به همراه شهید سید علی اندرزگو به ساز ماندهٔ جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفتند. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامی قزوین مشغول به فعالیت و پس از آن با رأی مردم، به عضویت شورای شهر قزوین انتخاب و رئیس شورا شد.

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، در کنار شهید دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم به ساز ماندهٔ نیروهای مردمی پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد. حجت‌الاسلام ابو ترابی در اردوگاه‌های عنبر، موصل 1، 3، 4 و رمادیه و تکریت 5، 17، 18 و نیز سلول‌های زندان‌های بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال 1369 به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان قرار گرفت. وی در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، به مجلس راه یافت. حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابو ترابی سرانجام در تاریخ دوازدهم خرداد 1379 در حالی که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.

رحلت آیت‌اللّه العظمی «سیدم حسن حکیم» زعیم حوزه علمیه نجف اشرف (1349 ش)
حضرت آیت‌اللَّه العظمی سیدم حسن طباطبایی حکیم در سال 1267 ش (1306 ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه، در 20 سالگی به درس خارج آیات عظام آخوند خراسانی، آقا ضیاء عراقی و میرزای نایی نی وارد شد و به اجتهاد رسید. آیت‌اللَّه حکیم پس از رحلت آیت‌اللَّه بروجردی به عنوان یکی از مراجع مطرح و برجسته مطرح گردید و بسیاری از مردم عراق و شیعیان مناطق اطراف از ایشان تقلید می‌کردند. ایشان با تمام جریاناتی که در جهت مخالفت با اسلام شکل می‌گرفت به مبارزه بر می‌خاست و از خود مسامحه‌ای نشان نمی‌داد. فتوای معروف ایشان درباره الحادی بودن کمونیسم، تحول بزرگی در عراق به وجود آورد. همچنین فتوای جهاد علیه اسرائیل و تقویت نیروهای مبارز ضد رژیم صهیونیستی از ایشان صادر گردید. ساخت و تأسیس کتابخانه‌ها، مدارس، حسینیه‌ها و مکان‌های فرهنگی و تألیف کتبی از قبیل مُستمسِک عروةالوثقی، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات این مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشیع است. سرانجام این عالم ربانی در حالی که اهانت‌های فراوان و آزارهای بسیاری از رژیم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربیع‌الاول 1390 قدر 92 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییعی با شکوه، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

تولد هسکل وکسلر 1922 مدیر فیلم برداری آمریکا
وکسلر در دهه 1960 از بهترین فیلم برداران سینمای جهان به شمار می‌آمد.

روز ملی «انگلستان»

کشور جزیره‌ای انگلستان با بیش از 244 هزار کیلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در میان اقیانوس اطلس، دریای مانْش، دریای شمال و دریای ایرلند واقع شده است. انگلستان جمعیتی کمتر از 60 میلیون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعیت در این کشور، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این کشور تا سال 2025 م نیز از 60 میلیون نفر تجاوز نکند. لندن پایتخت انگلستان و بیرمنگام، لیورپول و آکْسْفورد از شهرهای مهم آن می‌باشند. حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است و قدرت اجرایی در دست نخست‌وزیر می‌باشد. اکثریت مردم انگلستان پیرو آیین انگلیکان (شاخه‌ای از پروتستان) می‌باشند. زبان رسمی آنها انگلیسی و ملیت انگ لندی در این کشور اکثریت دارد. بریتانیا از اتحاد اسکاتلند، انگلند، وِلزْ و ایرلند شمالی به وجود آمده که واحدهای فوق در امور داخلی خویش، استقلال و خودمختاری نسبی دارند و هر یک به عنوان کشوری مستقل محسوب می‌گردند. انگلستان از جمله کشورهایی است که در چند قرن اخیر به عنوان کشوری استعمارگر در عرصه جهانی مطرح شده است. 2 ژوئن سال روز تولد ملکه به عنوان روز ملی انگلستان نام‌گذاری شده است.

انتصاب آیت‌اللّه «هاشمی رفسنجانی» به جانشینی فرماندهی کل قوا (1367 ش)

در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوری اسلامی ایران دست به اقداماتی زد که افزایش فعالیت‌های سیاسی برای جابجایی در بندهای قطعنامه 598 شورای امنیت و اعزام نیروهای بیشتر به جبهه‌های جنگ از آن جمله است. همچنین اقدام برجسته‌ای که ایران در این زمان انجام داد، انتصاب آیت‌اللَّه هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود.

زمینه‌های انتصاب آقای هاشمی به مسؤولیت جدید، اساساً پس از سقوط فاو ایجاد شد و بدین ترتیب بود که سپاه، ایشان را برای این عنوان به امام پیشنهاد کرد. از ای نرو، امام پس از سقوط شلمچه، طی حکمی، آقای هاشمی را به این سمت تعیین نموده و در آن حکم، به ایجاد ستاد فرماندهی کل، هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی سعی در استفاده هر چه بهتر از امکانات و نیروها و بهره‌برداری صحیح از کمک‌های مردمی اشاره کردند.

آغاز عملیات «روباه صحرا» توسط آلمان علیه انگلستان در شمال افریقا (1942 م)
در دوم ژوئن در جریان جنگ جهانی دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رو مل آلمانی معروف به روباه صحرا علیه نیروهای انگلیسی در شمال افریقا آغاز شد. قبل از این حمله، انگلیسی‌ها با تهاجم به لیبی، این منطقه را از ارتش آلمان نازی پس گرفته بودند؛ اما در جریان ضد حمله مارشال رو مل که نزدیک به یک ماه به طول انجامید، نیروهای تحت فرماندهی وی علاوه بر تصرف مجدّد لیبی تا نزدیکی بندر سوئز را از دست متفقین خارج ساختند. با این حال، در حمله متقابل انگلیسی‌ها در نوامبر 1942 م، رو مل شکست خورد و این نقشه آلمانی‌ها با شکست مواجه گردید.

درگذشت عالم بزرگ «ملاعلی نوری» حکیم و فقیه شیعه (1246 ق)
ملاعلی بن جمشید معروف به آخوند نوری از محضر اساتید بزرگی چون محمد بیدآبادی کسب فیض نمود. سپس به تدریس مشغول شد و حوزه بزرگی در فلسفه تا سیس کرد که از نظر کمّی بی‌نظیر بود. آخوند نوری علاوه بر تحصیل و تدریس به مقام شامخی نیز در حکمت متعالیه نا یل گشت تا بدان پایه که برخی از دانشمندان فلسفه، پایگاه او را از این جهت به مقام و موقعیت «صدرالمتألهین» نزدیک دانسته‌اند. از آثار متعددی که به وی نسبت می‌دهند حواشی اسفار و رساله‌ای در وحدت وجود است. مدفن این عالم طراز اول قرن 13، کفش کن حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف می‌باشد که به وصیت او بوده است.

ارتحال فقیه نامدار شیعه «شیخ الفقهاء شیخ جعفر کاشف الغطا» (1228 ق)
شیخ جعفر کاشف الغطاء در سال 1154 قدر نجف اشرف به دنیا آمد و از همان اوان کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت. در آغاز، مقدمات را نزد پدر آموخت و سپس از محضر بزرگانی نظیر شیخ محمدمهدی فتونی، محمدباقر وحید بهبهانی و سید مهدی بحرالعلوم کسب دانش کرد. شیخ جعفر سپس به تا لیف و تدریس پرداخت و شاگردان فراوانی تربیت نمود و کتب متعددی نگاشت. یکی از کارهای مهم وی، مقابله با اخباری گری بو دو تلاش مؤثری در از بین بردن این فتنه انجام داد. سرانجام این عالم سترگ پس از هفتاد و چهار سال عمر با برکت، دار فانی را وداع گفت و زندگی جاودان خود را آغاز کرد.

روز ملی و اعلام جمهوری در «ایتالیا» (1946 م)
کشور جمهوری ایتالیا با 301/323 کیلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال دریای مدیترانه و در همسایگی سوئیس، اتریش، فرانسه و... واقع شده است. جمعیت ایتالیا بیش از 57 میلیون نفر است که سفیدپوست و کاتولیک مذهبند. زبان رسمی ایتالیا، ایتالیایی و خط آن لاتین است. با توجه به صفر بودن نرخ رشد جمعیت در این کشور، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت ایتالیا تا سال 2025 م با شش میلیون نفر کاهش نسبت به سال 2000 م به بیش از 51 میلیون نفر خواهد رسید. حکومت ایتالیا تا پایان جنگ جهانی دوم پادشاهی بود ولی در سال 1945 م ویکتور امانوئل سوم پادشاه ایتالیا استعفا داد و اختیارات خود را به پسرش اومبرتوی دوم واگذار نمود.

در سال 1946 م پس از اجرای رفراندوم، حکومت کشور، جمهوری گردید. اولین یکشنبه در ماه ژوئن هر سال سال روز تأسیس جمهوری ایتالیا در سال 1946 روز ملی نام گرفته است. پایتخت ایتالیا شهر رم است. واحد پول این کشور لیره ایتالیا بود که بعد از رواج پول واحد اروپایی، یورو رایج گردید. از شهرهای مهم آن نیز، میلان، توری نو و ناپْلْ می‌باشد. ایتالیا مرکز یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است و امپراتوری روم قریب هزار سال قبل و بعد از میلاد مسیح (ع) و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین قدرت‌های زمان خود بوده است.

برخی از رخدادهای امروز

193: میلادی مارکوس دیدیوس امپراتور روم در شصت و ششمین روز زمامداریش در کاخ امپراتوری ترور شد.
1845: یک کبوتر نامه بر پس از 55 روز پرواز و طی 11 هزار کیلومتر مسافت خود را از آفریقای جنوب غربی (نامیبیای امروز) به لندن رسانید.
1949: نخستین مجله به صورت «مایکرو فیلم (مایکرو فرم)» انتشار یافت که ادامه این روش از زمان پیدایش اینترنت و مطالب «لا ین» ضرورت نداشته است.
1958: مردم فرانسه که از خودسری‌ها، گرانی‌ها، بیکاری‌ها و ... به جان آمده بودند شارل دوگل را از بازنشستگی خارج و رئیس دولت کردند تا به اوضاع سر و سامان دهد و او با این شرط که شش ماه کشور را با تصمیمات و بخشنامه های خود اداره کند با باز گشت به قدرت موافقت کرد.
1990: سران آمریکا و شوروی میان دو کشور یک قرارداد منع تولید سلاح‌های شیمیایی را امضاء کردند.
2009: یک هواپیمای ارفرانس در پرواز شماره 447 از ریو دو ژانی رو (برزیل) به پاریس به اقیانوس اطلس افتاد و 228 سرنشین آن کشته شدند. جعبه سیاه حاوی مکالمات خدمه و وضعیت پرواز این هواپیما در سال 2011 در کف اقیانوس به دست آمد و پس از بررسی، در ماه می 2011 اعلام شد که علت سقوط؛ نبودن خلبان در کابین خود در لحظه خطر بوده است! خلبان از کابین خارج شده و به سالن مسافران رفته بود تا قدم بزند و ...

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار