طبق مطالعات موسسه تحقیقات جنگل و مراتع 21 گونه گیاهی در ایران در خطر انقراض قرار دارند.

مدیر گروه گیاهی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر 8 هزار گونه گیاهی در کشور داریم که با کل قاره اروپا برابری می کند

افتخاری در ادامه افزود: اگر چه از تنوع گیاهی بالایی برخورداریم اما این گونه ها نیز از خطر انقراض در امان نیستند و طبق مطالعات موسسه تحقیقات جنگل و مراتع 21 گونه گیاهی در معرض انقراض هستند.

وی اظهار داشت: انحصاری بودن بسیاری از گونه ها، برداشت بی رویه و همچنین دخالت شدید انسان در طبیعت از عوامل نابودی گیاهان است.

افتخاری سرخ دان، گون گچی و پونه بینالودی را از گونه های در حال انقراض برشمرد و افزود: مطالعات متعددی در رابطه با وضعیت گون گچی و چند گونه گیاهی که در معرض انقراض است داشته ایم و هم اکنون فعالیت کشت بافت به خوبی به پایان رسیده و به مرحله گل دانی رسیده و در مورد سایر گیاهان هم با همکاری گروه زیست فناوری در حال مطالعه هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در هر بار یوم گروه گیاهی نزدیک به 40 هزار نمونه گیاهی داریم که بعضی از نمونه ها قدمت 50 ساله دارد.

مدیر گروه گیاهی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در پایان با اشاره به فعالیت این گروه خاطر نشان کرد: این گروه بررسی و مطالعه و شناسایی سایر گیاهان تحت مدیریت سازمان و مناطقی که منحصر به فرد هستند، رویشگاه های حساس، گیاهان در معرض انقراض، تنوع گیاهان، وضعیت آن ها از نظر کمی و کیفی را در دستور کار دارد./ف

برچسب ها: گونگچی ، انقراض ، گیاهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار