آمار بیکاری در کشور فاجعه انگیز است به طوری که بدون نیاز به آمار رسمی هم معضل بیکاری در کشور و استان کردستان بیداد می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، آمار بیکاری علی رغم اظهارنظرهای دولتی ها حاکی از وضعیت بد اشتغال در کشور است وضعیتی که همچون آوار بر سر جوانان خراب شده است. ممکن است در برخی استان‌ها این نرخ کاهش یافته باشد،‌اما واقعیت این است که در مجموع با جمع‌بندی آمار استان‌های مختلف رشد بیکاری بیشتر از ایجاد اشتغال بوده است. تنها با استناد به آمار مرکز ایران می‌توان به مواردی دست یافت که تاسف بار است. به گزارش مرکز آمار در سال ۸۴ نزدیک به ۱۱.۵درصد جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند، اما تا پایان سال ۹۱، با وجود ادعای مسئولان مبنی بر ایجاد بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال، اکنون نرخ بیکاری با افزایش ۰.۷ درصدی نسبت به 8 سال پیش به ۱۲.۲درصد افزایش یافته است. طبق آمار ارائه شده نیز 8.9 درصد از جمعیت کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال نیز بیانگر آن است که 26.9 درصد از جمعیت فعال در این گروه سنی بیکار بوده‌اند. با همین جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ بیکاری طی سال های ۸۴ تا۹۱ به ترتیب بین ۱۱/۵،۱۱/۳، ۱۰/۵، ۱۰/۴، ۱۱/۹، ۱۳/۵، ۱۲/۳و ۱۲درصد در نوسان بوده است. براساس آمار ارائه شده، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یعنی نرخ فعالیت حاکی از آن است که در سال ۸۴ نزدیک به ۴۱ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند، این در حالی است که این میزان در سال‌های بعد روندی نزولی در پیش می‌گیرد. براین‌اساس نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های ۸۴ تا ۹۱ به ترتیب۴۱، ۴۰/۴،۳۹/۸، ۳۸، ۳۸/۹، ۳۸/۳، ۳۶/۹ و ۳۷/۸ بوده است که در سال ۹۱ این نرخ به ۳۷/۷ رسیده که کاهش ۳.۳ درصدی را نسبت به سال۸۴ نشان می دهد.
استان لرستان با ۲۰/۶ درصد، دارای بالاترین نرخ بیکاری در میان سایر استان‌های کشور است. طبق آماری که پاییز سال ۹۱ از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، استان‌های کرمانشاه با ۱۸/۸ و استان ایلام با ۱۷/۳ ، پس از استان لرستان در مرتبه دوم و سوم به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری قرار دارند. این در حالی است که این استان‌ها بیشترین سهم را در حفظ نقاط مرزی کشور در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن داشته‌اند و همچنین ظرفیت‌های بالایی را در موقعیت جغرافیایی و منابع دارند. بر همین اساس فارس با ۸/۱۶درصد و کردستان با ۱۵/۶ درصد در رتبه بعدی بیکاران کشور قرار دارند. در سال ۹۱ نزدیک به ۵/۱درصد بر مشارکت اقتصادی کرمانشاهی‌ها افزوده شده که بیشترین تغییر در بین استان‌های کشور از لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی است به طوری که این آمار از ۳۳/۲ درصد در سال ۹۰ به ۳۸/۳ درصد در سال ۹۱ افزایش یافت.
صِرف دادن آمار و حرف از بیکاری در ایران و کردستان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باید مسؤولان کشوری و استانی برای اشتغال جوانان برنامه های زودبازده ای را تدوین نمایند./س
برچسب ها: آمار ، بیکاری ، فاجعه ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.