عضو انجمن صیانت از حقوق شهروندان در سنندج گفت: سمن‌ها تربیون پایگاه اجتماعی مردم هستند، لذا باید برای ایجاد نشاط اجتماعی در برگزاری انتخابات، فضاهای اجتماعی استان را در اختیار داشته باشند، تا بتوانند در 24 خرداد امسال نیز حماسه دیگری خلق کنند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه کردستان، سامان احمدی در ششمین نشست از سلسله میزگردهای انتخاباتی ایسنا که با حضور فعالان سازمان‌های مردم نهاد، در استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: کردستان در بحث تأسیس سازمان‌های مردم نهاد در سطح کشور پیش قراول بوده و بر همین اساس نقش بسزایی را در شکل‌گیری این سازمان‌ها در سایر استان‌ها داشته است.

وی با تأکید بر اهمیت و نقش مؤثر سازمان‌های مردم نهاد در سطح جامعه، تصریح کرد: فعالیت‌های جدی این سازمان‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

احمدی در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه دهه حاضر دهه عدالت و پیشرفت نامیده می‌شود، بیان کرد: نهادینه شدن سیاست یکی از الگوهای مطرح این دهه است، که خود یک الگوی ایرانی اسلامی است.

وی با تأکید برنقش مؤثر سمن‌ها بر نهادینه کردن این الگو در سطح جامعه گفت: متأسفانه جایگاه این سازمان‌ها فقط در سندهای چشم‌انداز توسعه و به اصطلاح فقط روی کاغذ به زیبایی نوشته شده است.

وی با بیان اینکه تعداد سمن‌ها در حال حاضر از لحاظ کمی زیاد است، اما از لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار دارند، اظهار کرد: حل این مسئله مستلزم واگذاری امور تصدی‌گری از دولتی به بخش غیردولتی است.

رییس اداره امور فرهنگی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد در سه حوزه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سمن‌ها تا کنون نقش مؤثری را برای ارتقاء سلامت اجتماعی با حداقل هزینه‌ها و امکانات انجام داده‌اند و این در حالی است، که انجام همین فعالیت‌ها برای دولت می‌توانست هزینه زیادی داشته باشد.

احمدی افزود: انتظاری که از سمن‌ها برای توانایی نقش خود در خلق حماسه سیاسی و اقتصادی وجود دارد، به میزان توجه دستگاه‌های دولتی به آنها بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشور ما در مرحله گذار قرار دارد، گفت: لازمه حماسه اقتصادی، خلق حماسه سیاسی است و بستر این مهم نیز فرهنگ‌سازی در جامعه را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: انتخابات نماد حماسه و حاکمیت جمهوری اسلامی است، لذا باید شرایط تحقق آن را با حضور حداکثری و مشارکت مردمی فراهم کنیم.

احمدی با بیان این نکته که پوسته ظاهری این قضیه تبلیغات روانی است، که همیشه از سوی دشمنان در همه حوزه‌ها بویژه حوزه اقتصادی وجود داشته، افزود: در این راستا در مقابل این توطئه‌ها بها دادن به کارآفرینی و تولید، به‌عنوان راهکاری اصلی مطرح بوده اما متأسفانه بستر فرهنگی این مهم تاکنون فراهم نشده است.

این فعال اجتماعی با تأکید بر اینکه مسئولان نباید کلیت سمن‌ها را به دلیل خطاهای کوچک اشخاص حقیقی فعال در این سازمان‌ها زیر سئوال ببرند، اعلام کرد: در غیر این صورت فعالیت سمن‌ها که یک فعالیت اجتماعی است، با مشکل مواجه خواهد شد.

احمدی ادامه داد: اگر ما معتقدیم که سمن‌ها می‌توانند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند، باید به میزان عملکرد و کارایی خود در حوزه شعار و عمل توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما از محل کمک و مشارکت‌های مردمی می‌توانیم، حداقل هزینه‌هایی را که برای انجام فعالیت‌های اجتماعی نیاز داریم، تامین و جبران کنیم، افزود: متاسفانه تا کنون در این راستا به دلیل عملکرد اشتباه هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

احمدی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید از جایگاه مردمی فقط در افزایش آمارها استفاده کنیم، تصریح کرد: ما باید با دید و نگرش بازتری به این جایگاه بنگریم، بنابراین باید یک روح متعهد که در کالبد سمن‌ها وجود دارد در سطح جامعه دمیده شود.

وی تصریح کرد: تحقق این مهم نیز نیازمند آن است که دست‌اندرکاران انتخابات استان از همین امروز بستر را جهت فعالیت همه سمن‌های تخصصی، برای کاندیداهایی که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تایید شده‌اند، فراهم کنند.

احمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص انتخابات گفت: سمن‌ها می‌توانند منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این راستا اجرایی کنند.

احمدی نقش سمن‌ها را در بحث بصیرت افزایی مردم بسیار تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: مسئولان استان در این راستا می‌توانند با تشکیل کمیته‌ای منسجم و با یک حرکت اجتماعی و فرهنگی سمن‌ها را وارد عرصه کرده و شرایط فعالیت آن‌ها را بسترسازی کنند.

توجه به جایگاه سمن‌ها مشارکت حداکثری مردم را به دنبال دارد

رحیمی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان کردستان در هیات نظارت استانداری در ادامه این میزگرد، با اشاره به اینکه ما باید بسترسازی لازم برای حضور حداکثری در انتخابات را فراهم کنیم، گفت: در این راستای سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش مؤثری در خلق حماسه سیاسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جامعه به سه بخش دولت، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های کوچک تقسیم شده است، اظهار کرد: تأثیرگذاری انجمن‌های کوچک در سطح خرد و محلات مهم است در حالیکه سازمان‌های مردم نهاد در سطح میانی تأثیرگذار خواهند بود.

رحیمی افزود: سازمان‌های مردم نهاد ساختار یافته به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می‌توانند تأثیرگذاری زیادی در سطح جامعه داشته باشند.

وی با اعلام اینکه دیدگاه سلیقه‌ای بعضی از مدیران از تأثیرگذاری سمن‌ها کاسته است، اعلام کرد: نگاه ابزارگونه به سمن‌ها میزان تاثیرگذاری آن را در جامعه خدشه‌دار می‌کند بنابراین باید از سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بهره بیشتری برد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان کردستان در هیات نظارت استانداری با تأکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد باید به سمت تخصصی شدن گام بردارند، عنوان کرد: سمن‌هایی که به این امر توجه نکنند در طول مسیر حرکت خود محو خواهند شد.

وی با اعلام اینکه سمن‌ها نهادهای خودجوشی هستند، که به صورت مردمی فعالیت خود را انجام می‌دهند، بیان کرد: برای تأثیرگذاری بر مردم و حضور حداکثری در انتخابات باید از این نهادها که از جنس خود مردم هستند، استفاده بیشتری شود.

رحیمی با اشاره به تبلیغات رسانه‌های بیگانه بر علیه کشور و انتخابات پیش‌رو عنوان کرد: در این راستا وظیفه سازمان‌های مردم نهاد برای آگاهی و بصیرت‌افزایی مردم جهت حضور حداکثری در انتخابات سنگین‌تر می‌شود.

وی با اعلام اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند شاخص‌ها و معیارهای انتخاب اصلح را به مردم معرفی کنند، عنوان کرد: علیرغم نقش تاثیرگذار سمن‌ها در این بخش به جایگاه آن‌ها کمتر توجه شده است.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان کردستان در هیات نظارت استانداری با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به جامعه تشکیل شده‌اند، بیان کرد: ما با هدف‌های قانونی خود در راستای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فعالیت خواهیم کرد و نشان می‌دهیم که برای خدمت به جامعه با دلسوزی هر چه تمام‌تر آماده هستیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های روزافزون دشمنان به ویژه از طریق رسانه در راستای انتخابات عنوان کرد: برای مقابله با این توطئه‌ها و حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید فعالیتی جایگزین داشته باشیم که در این راستا سمن‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

پتانسیل سمن‌ها در استحکام پایه‌های نظام و حضور حداکثری استفاده شود

نصرت پور، مدیر مؤسسه فرهنگی اجتماعی ولایت نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کردستان را یک استان فرهنگی نامیدند، گفت: در این راستا به بحث فرهنگی بودن استان کردستان باید بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در راستای فعالیت‌های ارزشی و فرهنگی در استان اظهار کرد: این سمن‌ها پل مفقود بین مردم و حاکمیت را کامل می‌کنند.

نصرت‌پور با اشاره به نامگذاری سال جاری با دیدگاه موشکافانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی افزود: حماسه یعنی کار جهادی لذا این مهم را نیز می‌توان در سمن‌ها محقق کرد چرا که فعالیت آن‌ها جهادی و فی سبیل‌الله است.

وی با اشاره به اینکه باید از پتانسیل سمن‌ها در جهت استحکام پایه‌های نظام و حضور حداکثری استفاده شود، اعلام کرد: نقش فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در راستای تنویر افکار عمومی برای انتخاب اصلح مهم و تاثیرگذار است.

وی با تأکید برا اینکه قانون‌مداری و اخلاق‌مداری در انتخابات باید از طریق سمن‌ها نهادینه شود، عنوان کرد: این در حالی است که سمن‌های کردستان در انتخابات گذشته کمک زیادی در این زمینه به کاندیداهای شوراهای شهر و روستا کرده است اما متاسفانه هیچگونه بازخوردی برای سمن‌ها نداشته است.

وی با اشاره به اینکه مشروعیت نظام به ولایت فقیه و مردم است، عنوان کرد: در این راستا باید با بهره‌گیری از نهادهای مردم و خودجوش برای حضور حداکثری کمک گرفت.

نصرت پور لیاقت، شجاعت و سلامت را معیارهای فرد اصلح در انتخابات عنوان و اظهار کرد: معرفی کاندیداها، تشویق برای رأی دادن با بصیرت و برجسته‌سازی گفته‌های رهبری از جمله وظایف سازمان‌های مردم نهاد است./ش


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.