معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با وجود لابراتوارهاي فعال در افغانستان، سالانه 400 تن هروئين در آن كشور توليد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سردار بهرام نوروزي تصريح كرد: ميانگين توليد ترياك در افغانستان به ازاي هر هكتار زمين زير كشت در سال 2011 ميلادي به 44 كيلوگرم رسيده كه در مقايسه با سال قبل 52 درصد افزايش يافته، چرا كه در سال 2010 از هر هكتار زمين زير كشت خشخاش، 29 كيلوگرم ترياك برداشته شده است.

نوروزي ادامه داد: به عبارت ديگر علاوه بر افزايش سطح زير كشت، بازده محصول ترياك نيز بالا رفته و به نظر مي‌رسد كشاورزان از روش‌هاي نويني در توليد مواد مخدر بهره گرفته و كارائي خود را ارتقاء‌ داده‌اند.
 
وي اظهار داشت: همچنين ميانگين ترياك توليد شده در ساير نقاط دنيا از جمله ميانمار و لائوس به ازاي هر هكتار حدود 16 كيلوگرم ترياك مي‌باشد و اين امر به خوبي علت كشت خشخاش در افغانستان و ركوردداري اين كشور در توليد 83 درصدي ترياك جهان را نشان مي‌دهد.
 
نوروزي با بيان اينكه افغانستان علاوه بر ترياك، مركز توليد هروئين دنيا نيز به شمار مي‌رود، گفت: اين كشور با داشتن حدود 300الي500 لابراتوار فعال، سالانه به‌طور تقريبي 400 تن هروئين توليد مي‌كند و اين لابراتوارها نيز عمدتاً در مناطق هم‌مرز با پاكستان كه حاكميت در آن ضعيف است، استقرار دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار