برخی از مدیران فرهنگی فداکارانه از هنرمندان تئاتر حمایت و بستری را برای آنها فراهم می کنند اما برخی دیگر سد راه تئاتر می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در اختتامیه ششمین دوره جشن های اردیبهشت تئاتر ایران که عصر دیروز در تالار وحدت با حضور "حمید شاه آبادی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "قادر آشنا" مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیران و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و شهرستان ها و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای مراسم "آشنا" مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: جشن اردیبهشت تئاتر سبب شده تا از کسانی که در طول این یکسال برای تئاتر زحمت کشیدند، تجلیل شود. هنرمندان و پیشکسوتانی که تلاش کردند چراغ تئاتر روشن بماند.
وی ادامه داد: 6 سال از برگزاری این جشن می گذرد و در 32 استان کشور شاهد برپایی جشن اردیبهشت بودیم که با شوق، شور و نشاط در استان ما برگزار شد.
"آشنا" افزود: اداره کل هنرهای نمایشی، کارشناسی دقیقی انجام داد چون برخی از مدیران کل درخواست هایی را داشتند و به عنوان اداره کل برتر 8 پارامتر را قرار دادیم که در وهله اول تئاترشهر استان ها بود که خرسندیم تا به الان 5 استان صاحب تئاترشهر شدند.
مدیر کل هنرهای نمایشی ادامه داد: تشکیل گروه های نمایشی، جشنواره های منطقه ای، جشنواره های بین المللی،‌ هماهنگی با امور دفاتر استان ها، ارائه گزارش از دیگر پارامترها بود.
"آشنا" تصریح کرد: تا به الان 5 تئاترشهر در استان ها افتتاح شده و امیدواریم که تا پایان دولت دهم، 10 تئاترشهر دیگر افتتاح کنیم که این رقم به 15 تا در استان برسد.
وی در ادامه گفت: استقرار گروه های نمایشی از کارهای ماندگاری بود که انجام شد، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر خیابانی، بصیرت و جشنواره های متعددی را برگزار کردیم با وجود اینکه مشکلات مالی داشتیم.
"آشنا" اظهار داشت: بیشتر موضوعات تئاتر در طول این یک سال اجتماعی بود، آموزش و نمایشنامه نویسی بحث جدی و از الویت های اداره کل هنرهای نمایشی بود و همچنین حمایت از اجراهای عمومی از دیگر فعالیت های این مرکز بود.
در ادامه از مدیران فرهنگی و هنری مراکز استان ها تقدیر به عمل آمد.

*برخی از مدیران فرهنگی سد راه تئاتر هستند
در ادامه مراسم اختتامیه جشن اردیبهشت تئاتر ایران "علی نصیریان" پیشکسوت بازیگری گفت: زمانی که ما گروه تئاتر داشتیم به طور مستمر تئاتر کار می کردیم، در آن زمان دغدغه بیشتر ما تئاتر شهرستان بود.
وی ادامه داد: به هر حال تئاتر را به شهرستان ها می بردیم و با جوانان صحبت می کردیم که همین ارتباطات و رفت و آمدها تبلیغ بود ولی بعد آنها خلاق شدند و با خلاقیت خود کارهای بسیار درخشانی انجام دادند و همین شهرستانی ها از هنرمندان درجه یک کشور بعد از انقلاب هستند.
"نصیریان" افزود: یک نکته خیلی مهم در تئاتر شهرستان ها، مدیر فرهنگی است که خیلی نقش اساسی دارد، بعضی از مدیران فرهنگی سد راه تئاتر هستند یعنی سلیقه ای بوده چون بعضی از آنها از هنر و تئاتر خوششان نمی آید و هنر را در خوشنویسی می بینند.
وی در ادامه گفت: برخی از مدیران فداکارانه از هنرمندان حمایت می کنند و بستری برای نقش آفرینی و خلاقیت آنها انجام می دهند، پس مدیر فرهنگی نقش بسیار ارزنده ای دارد.
آینده ما در دست جوانان است، جوانان باید از کار و انرژی و خلاقیت خود استفاده کنند.
این بازیگر پیشکسوت تصریح کرد: تئاتر بهترین محل و محفل تمرین دموکراسی است، چون در تئاتر بحث و گفتگو داریم و در مجموع کار تئاتر کار جمعی است و یک محور نیست.
"نصیریان" ادامه داد: مردمانی می توانند ادعای داشتن تئاتر را داشته باشند که از ادبیات دراماتیک بهره برند، تئاتر یک ملت، ادبیات دراماتیک است.
وی گفت: ما متون ادبیات بسیار غنی داریم و این همچون معادن دست نخورده و بکر است که از آنها بهره برداری نشده است. جوانان می توانند از این متون اقتباس کنند حتی از تاریخ ایران هم می توان استفاده کرد.
"نصیریان" افزود: کشورمان فرهنگ غنی دارد و بکر و دست نخورده است ولی این کافی نیست که به آنها بنازیم.
وی بیان کرد: هویت تئاتر یک کشور نه اجرا بلکه ادبیات دراماتیک است، البته اجراهای خوب نیز داریم، اما آنچه که می ماند و هویت ما را بیان می کند، فرهنگ خودمان است.
این بازیگر تأکید کرد: از مدیران فرهنگی درخواستی دارم که نمایشنامه فقط برای نوشتن و چاپ کردن نیست، باید اجرا شود و اگر اجرا نشود پیشرفتی نمی کند و در این خصوص مدیر فرهنگی نقش بسزایی دارد.
"نصیریان" اظهار داشت: تئاتر ایران نه به دولت بلکه به انسان ها متکی بوده است، اگر خواهان انجام کاری هستیم باید برای عوام و برای خواص باشد.
وی خاطر نشان کرد: مدیران اگر می خواهند در این زمینه حرکتی انجام شود باید بستر را فراهم کنند.
هنر همیشه متکی به انسان و مردم بوده است.
"نصیریان" در پایان افزود: شما جوانان منتظر سالن و کمک دولت نباشید این موارد همه بهانه است شما باید متکی به خلاقیت خودتان باشید.
در ادامه مراسم "حمید شاه آبادی" معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی گفت: عرصه تئاتر کشور متعلق به بزرگان و پیشکسوتان است که با حضور و مشارکت آنها در مجموعه برنامه های اردیبهشت تئاتر ایران که در تهران و شهرستان ها برگزار شد موجب قوام این برنامه ها شد.
وی ادامه داد: امسال ششمین سال این حرکت ماندگار و ارزشمند است.
"شاه آبادی" گفت: جامعه هنری منتظر هیچ گونه اقدامی از جانب دیگران نباشد و روی پای خود بایستد همانطور که استاد "نصیریان" به درستی تفهیم کرد باید جامعه هنری و هشدارها، رهنمودها و تأکید وی بر داشته های ارزشمند فرهنگ بومی کشور را به عنوان راهکار واقعی انجام دهد.
معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین شاخص کشور داشتن یک تعریف شفاف و روشن و تعریف از یک نقطه آرمانی است که تئاتر ما قرار است به کجا برسد؟ به بخش های مهم هنر که می نگریم در بسیاری از موضوعات فرهنگ و هنر تئاتر می تواند به عنوان هنر ما در نه تنها برای مخاطبان خاص خودش بلکه برای مخاطبان رشته های دیگر حلال مشکلات باشد. اگر تئاتر کشور به نقطه شأن خود و جایگاه حقیقی اش برسد، مطمئنا مجموعه مسایل ما در تأثیرگذاری عرصه سینما، تلویزیون و هنرهای دیگر جای خود را باز می کند.
"شاه آبادی" تصریح کرد: در کنار حلقه معین یعنی حلقه شناخت نیاز عرصه تئاتر کشور مسیری که باید این حوزه مدیریتی طی کند یکی از مهمترین کارها و اقدام ها، شناخت ظرفیت های بالفعل و بالقوه این عرصه است.
وی ادامه داد: اگر مدیری بنا است در عرصه هنر تئاتر کشور حرکتی به یادگار بگذارد، وظیفه آن این است که داشته های عرصه تئاتر را به درستی شناخته و در هدف اشتباه نکند.
وی افزود: تئاتر وسیله ای برای سرگرمی نیست بلکه تئاتر امروز به تئاتری نیاز دارد که بتواند بسیاری از مسایل و بحران های اجتماعی را حل کند.
"شاه آبادی" خاطر نشان کرد: اردیبهشت تئاتر فرصتی را به وجود آورده که جامعه تئاتر به یک همدلی، معنویت و هم افزایی ظرفیت های موجود برسد.
در ادامه مراسم اختتامیه از هنرمندان پیشکسوت عرصه هنر، "ژاله علو"، "علی نصیریان"، "جمشید مشایخی" و "داوود رشیدی" تقدیر و تجلیل شد.
همچنین در بخش های پژوهش، نشر، نقد حامیان تئاتر در تهران و شهرستان ها، گروه های منتخب نمایش خیابانی، حامیان تئاتر در بخش راه اندازی سالن های خصوصی تئاتر، بانیان راه اندازی آموزشگاه های تئاتر، گروه های فعالی در حوزه ملی و بین المللی، مدیران تلاشگر عرصه تئاتر، گروه های تئاتر دانشجویی، همکاران پشتیبانی تئاتر در سالن های نمایشی، مدیران و رابطه های خبری در تهران و شهرستان ها، فعالان حوزه رسانه در بخش تصویری، مکتوب، شنیداری و مجازی تقدیر شدند.
همچنین در این مراسم "ایرج راد"، "محمود عزیزی"، "رویا افشار"، "دانیال حکیمی"، "رضا فیاضی"، "داریوش مؤدبیان"، "قطب الدین صادقی"، "بهرام شاه محمدلو" و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر حضور داشتند.


بخش دیگری از مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران اختصاص به تقدیر از زهره غفاری رابط خبری اداره‌کل البرز، محمود رمضانی مدیر روابط عمومی اداره‌کل خراسان جنوبی، مرتضی صداقت‌پور تهیه‌کننده رادیو فرهنگ، بهنام احمدپور تهیه کننده رادیو جوان، فهیمه پناه‌آذر خبرنگار تهران امروز، طاهره یوسفی خبرنگار آرمان روابط عمومی، امین خرمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا، بابک احمدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا، داود ژین گزارشگر واحد مرکزی خبر، رحمان سیفی‌آزاد تهیه کننده و تولید تئاتر در رسانه‌های تصویری، نیما کرمی تهیه کننده و مجری تلویزیونی، مهدی سربازی گزارشگر باشگاه خبرنگاران جوان و صبا رادمان مسئول صفحه فرهنگی روزنامه مردم سالاری اختصاص داشت./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.