یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت:نوشیدن چای داغ از عوامل مهم ابتلای افراد به سرطان مری است.

دکتر شکری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران افزود:باتوجه به اینکه افراد زیادی از جامعه به طور عادت چای داغ می نوشند ، تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد غذایی داغ باعث افزایش شش الی 10 برابری ابتلای افراد به سرطان مری خواهد شد.

وی زمان نوشیدن چای داغ را پنج تا10 قیقه پس از ریختن در استکان یا فنجان اعلام و توصیه کرد:درجه حرارت چای داخل استکان باید کمتر از 60 درجه سانتی گراد باشد تا از آسیب زدن به مری جلوگیری شود.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:همچنین افراد تا دو ساعت بعد از صرف غذا، چای ننوشند چرا که نوشیدن چای سبب تشدید برگشت ترشحات معده به مری و همچنین مانع جذب آهن و تعداد دیگری از املاح مفید موجود در غذا خواهد شد.

وی بازگشت ترشحات معده را شایع ترین بیماری مری معرفی کرد و افزود:ترش کردن و سوزش سر دل شایع ترین علائم این اختلال است که گاهی نیز با علائم خارج از مری همانند سرفه، تشدید آسم،گرفتگی صدا و تلخی دهان همراه می شود.

وی گفت:برای جلوگیری از علائم این بیماری بهتر است بین زمان خوردن غذا با خواب دو ساعت فاصله باشد و افراد سعی کنند اضافه وزن نداشته باشند و فعالیت ورزشی منظم را هم در برنامه زندگی خود قرار دهند.

دکتر شکری،آگاهی و اطلاع رسانی مناسب و بموقع را در کاهش ابتلا به بیمارهای گوارش تاثیرگذار دانست و افزود:باید رژیم غذایی نامناسب از سفره خانواده ها حذف شودو الگوی مصرف غذا تغییر یابد.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود:علت بالا بودن بروز سرطان در این بخش از جهان نامشخص است،ولی با مطالعات انجام شده تعدادی از عوامل احتمالی این بیماری اعم ازمصرف سیگار،مواد مخدر،مصرف غذا با حرارت بالا،خوردن مواد غذایی شور و دودی،مواد سرخ کردنی،عدم وجود سیستم تخلیه فاضلاب و نیز عدم دسترسی به آب شرب سالم مشخص شده است./ب

برچسب ها: چای ، سرطان ، ابتلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.