نتايج يك تحقيق در كشورمان نشان داد كه تعديل هزينه هاي درمان و كنترل افراد مبتلا تا آخرين روز درمان، راهكار مهم و مؤثر براي پيشگيري و مقابله با سل مقاوم به درمان است.

عليرضا نصيبي، متخصص بيماري هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عوارض و مشكلات ناشي از سل علاوه بر بيماران و خانواده آن ها، بر روي جامعه و سيستم بهداشتي و درماني نيز تأثير مي گذارد.

وي افزود: اين عوارض و مشكلات با بروز موارد سل فعال و مقاوم به دارو، در سال هاي اخير بيشتر نيز شده است.

نصيبي تأكيد كرد: متأسفانه در بسياري از موارد شاهد باسيل هايي هستيم كه در مقابل درمان هاي موجود از خود مقاومت نشان مي دهند و به اصطلاح درمان بيماري با شكست مواجه شده يا اثربخشي آن كاهش مي يابد.

وي با بيان اينكه پيگيري نكردن امور درمان يكي از مهمترين دلايل افزايش مشكلات ناشي از سل است، اظهار داشت: نتايج تحقيقات اخير نشان داده اند كه در صورتي كه فرد مبتلا به سل تا آخرين روز درمان خود تحت مراقبت و كنترل باشد، احتمال بروز مقاومت دارويي كاهش مي يابد.

نصيبي با اشاره به برخي از هزينه هاي بالاي درماني سل، تأكيد كرد: نتايج يك تحقيق در كشورمان نشان داد كه بسياري از مبتلايان به سل به دليل هزينه هاي درماني بيماري خود، از پيگيري امور درمان صرف نظر مي كنند.

وي گفت: نتايج اين تحقيق همچنين نشان داد كه تعديل هزينه هاي درمان و كنترل افراد مبتلا تا آخرين روز درمان، راهكار مهم و مؤثر براي پيشگيري و مقابله با سل مقاوم به درمان است.

نصيبي يادآور شد: در صورتيكه هزينه هاي درماني سل به ويژه براي افرادي كه نياز به پيگيري مداوم و طولاني مدت دارند، كاهش يابد و در واقع فرد بيمار و خانواده اش با آسودگي خاطر روند درماني خود را پيگيري كنند، در آن صورت نتايج درماني افزايش يافته و از بروز برخي از مشكلات نظير افزايش موارد سل مقاوم به درمان و دارو تا حد زيادي پيشگيري مي شود./ح

برچسب ها: سل ، ریه ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار