همچنان شاهد اقدامات خشونت‌آمیز نژادپرستانه بودائیان علیه مسلمانان اين کشور هستیم، اين در حالي است که نیروهای دولتی میانمار به جای تامین امنیت مسلمانان و پاسداری از حقوق آنها، به جمع بودائیان افراطی پیوسته و جنایات متعددي را علیه مسلمانان مرتکب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با گذشت بيش از يك سال از آغاز بحران در ميانمار و كشتار بي‌رحمانه مسلمانان اين كشور،  همچنان شاهد اقدامات خشونت‌آمیز نژادپرستانه بودائیان علیه مسلمانان اين کشور هستیم، اين در حالي است که نیروهای دولتی میانمار به جای تامین امنیت مسلمانان و پاسداری از حقوق آنها، به جمع بودائیان افراطی پیوسته و جنایات متعددي را علیه مسلمانان مرتکب می‌شوند.

 اين گزارش به بازخوانی تاریخ این رویدادها و دلایل افزایش فشار بر مسلمانان اين کشور می‌پردازد.

*موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی ميانمار
 
میانمار، به عنوان بيست و چهارمین کشور پرجمعیت جهان در آسیای جنوب شرقی قرار گرفته  که  ۶۸ درصد از مردم آن  از تبار "برمه‌"  ۹ درصد "شان"، ۷ درصد "کارن" هستند، ۸۹ درصد مردم این کشور پیرو "آیین بودا"، ۴ درصد "مسیحی"، ۴ درصد "مسلمان"، یک درصد "هندوئیسم" و ۲ درصد باقي مانده آن به ساير اديان اعتقاد دارند.




تنوع قومی و دینی در ميانمار نقش بسيار مهمی در سیاست و تاریخ این کشور داشته، همچنين این کشور از زمان استقلال، شاهد درگیری‌های درازمدت میان اقوام بی‌شمار بوده که در این میان وضعیت مسلمانان گروهینگیا" که حدود 5 درصد از جمعیت 60 میلیون نفری میانمار را تشکیل می‌دهند،  بسیار اسفناک است.  
 
مسلمانان اين کشور از زمان استقلال در کشورشان يعني از سال 1948 تاکنون با اذیت و آزار، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند. مسلمانان روهینگیا  که در "ایالت راخین" سکونت دارند از سال‏‌ها پیش علیه دولت میانمار فعالیت‏‌های سیاسی داشته‌ که اين مهم موجب شد تا بهانه‌اي به دست دولت بیافتد تا فشار و شکنجه‌‌های غیرقانونی خود علیه مسلمانان را توجیه کنند.   
 
*داستان درگیری در میانمار از کجا آغاز شد؟

دولت میانمار بنابر ادعای غرب مبني بر اينکه " نقض حقوق بشر در رابطه با بودائیان "در اين کشور اتفاق مي‌افتد بیش از چند دهه مورد تحریم‌هاي گوناگوني از سوي اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است، اما در پی فشار بر دولت میانمار، "بان‌کی‌مون رئیس سازمان ملل متحد " طی سفرهاي پی در پی از دولت این کشور خواستار اصلاحاتی در زمینه رعایت حقوق بشر شد.
  
پس از مذاکرات انجام گرفته دولت میانمار با آمريکا، اين کشور متعهد شد که اصلاحاتی را در زمینه رعایت حقوق بشر انجام دهد و در آن زمان بود که قوانینی ضد مسلمانان به تصویب رسیده و کشتار مسلمانان توسط بودائیان افراطی آغاز شد.  
 
در ژوئن سال  2012  بار دیگر به بهانه واهي کشته شدن یکی از روحانیون و تجاوز به یک زن بودایی به دست مسلمانان، شکنجه و کشتار مسلمانان از سر گرفته شد که نتيجه آن بی‌خانماني عده زيادي از افراد و مهاجرت آنها به مرز بنگلادش شد اين در حالي است که هزاران تن از آنها در پی درگیری‌های میان مسلمانان و بودائیان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند که با گرسنگی و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
گفتنی است تا کنون آمار رسمی در مورد تعداد دقیق کشته‌شدگان مسلمان میانمار وجود ندارد اما بر اساس آمار غیر رسمی در حوادث اخیر 170 نفر کشته شده، 7 هزار نفر زخمی شده و 40 هزار فعال مسلمان دستگیر و روانه زندان شده‌اند، همچنين در اثر وقوع درگیری خونین میان مسلمانان و بودائیان در غرب میانمار، تاکنون بیش از ۱۶۰۰ خانه، مسجد و معبد طعمه حریق شده‌اند.

 


*همکاری دولت و بودائیان افراطی در جهت سرکوب مسلمانان  
 
دولت میانمار ازسال 1962 هیچگاه اقلیت مسلمان در روهينگيا را به رسمیت نشناخته و آنها را مهاجران غیرقانونی نامیده‌ است، دولت سرکوبگر اين کشور، مسلمانان را از پیوستن به شغل‌های دولتی ممنوع کرده به‌طوری‌ که افرادي که در ادارات دولتي فعالیت بودند، مجبور شدند نام‌های اسلامی خود را تغییر دهند.  

اخیرا دولت میانمار در قانونی جدید و عجیب، محدودیت داشتن 2 فرزند را برای خانواده‌های مسلمان این منطقه اعمال کرده‌ است، این کشور با اعمال این قانون تنها کشور در جهان است که چنین محدودیتی را علیه یک گروه مذهبی اعمال کرده، چراکه جمعیت اکثریت بودائیان را بر مسلمانان اقلیت این کشور ارجح دانسته و علیه مسلمانان تبعیض قائل شده؛ در حاليکه منشور هر دولتی، حفاظت از اقليت در برابر اکثريت را شامل مي‌شود.

علاوه بر جنایات دولت ميانمار، حملاتی نیز  توسط " ویراتو " راهب نژادپرست اين کشور علیه مسلمانان هدایت می‌شود به‌طوری که از طریق فیلم ویدیویی در" فیس‌بوک " به راهبان جدید آموزش‌هایی ارائه داده شده که آنها را به دشمنی علیه مسلمانان تشویق کرده تا به طور مداوم میان مسلمانان و بودائیان تنش‌های دینی و نژادی سختی ايجاد کنند.
 
بوداييان نژادپرست بر اين باورند که کساني که به دين مبين اسلام معتقدند به عنوان شهروند ميانماري محسوب نمي‌شوند و بايد کشته و  يا از اين کشور اخراج شوند.

دولت میانمار نیز با استفاده از این شرایط، همسو با این حرکت ضد انسانی وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زده است که مسلمانان ناگزیر از ترس قتل عام شدن میانمار را ترک کرده یا در اردوگاه‌های مرزی و زیر نظر سازمان ملل به‌سر برند.


 
 *سکوت قدرت‌هاي بزرگ در برابر فجايع ميانمار
 
وقایع مصیبت‌باری که بر مسلمانان میانمار تحميل شده تنها در راستاي درگیری‌های فرقه‌ای نيست بلکه پس از اجرای اصلاحات مدنظر دولت آمریکا توسط دولت میانمار، به خصوص پس از سفر کلینتون به این کشور فراهم شده است.

بازخوانی تاریخ این رویداد تلخ حاکی از آن است که برخورد‌های دوگانه و یا وقت‌کشی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر با این گونه رویدادهای غیرانسانی، زمان بی‌بازگشتی را برای گرفتن قربانیان بیشتر فراهم ساخته و سازمان‌های جهانی هیچ‌گاه اقدام قاطع و یا رویه محکمی علیه این‌گونه جنایات ضدانسانی نداشته‌اند، در حقیقت نوعی سکوت ناعادلانه غرب و دایه‌داران حقوق بشر در قبال این جنایات مخوف علیه مسلمانان میانمار وجود دارد.

 
کشورهایی نظیر قطر و عربستان که پول‌هاي باد آورده خود را از طريق فروش معادن نفتی، سخاوتمندانه در اختیار تروریست‌ها، گروه‌های سلفی تکفیری و شورشیان مسلح در سوریه و عراق و لبنان و ... قرار می‌دهند، حتی زحمت حمایت سیاسی و لفظی از مسلمانان میانمار را به خود نداده‌اند و مسلمانان مدت‌ها است که برای برگرداندن حقوق از دست رفته خود فریاد کمک خواهی سر می‌دهند اما هیچکس به فریادهای آنها توجهی نمی‌کند.

*به سازمان ملل امیدی نیست/ جامعه اسلامی فکری کند

سازمان ملل، مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی و خبری در سراسر جهان در قبال این جنگ جهانی با اسلام و روند نسل‌کشی بر ضد افرادی که در واقع هیچ‌کاری به کسی نداشته و تنها مسلمان هستند، سکوت اختیار کرده‌اند، آمریکا و اروپا حتی فراتر از این رفته‌اند و تحریم‌ها علیه دولت میانمار را برداشته‌اند.
 
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد چندین بار با تاکيد بر اينکه مقامات بين‌المللي در جهت حفظ و اجرای مفاد منشور ملل متحد و حمایت از حقوق اساسی مردم بايد اقدامات لازم را اعمال کنند خواستار شکست سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی درباره شرایط میانمار شده است، همچنين جای بسی تامل است که در بنیادی‌ترین اصول اخلاقی "آیین‌بودا" اصل عدم توسل به خشونت موج می‌زند با اين وجود شاهد کشتارهای بي‌رحمانه و ضد حقوق بشري در این کشور هستیم که می‌توان آن را "هولوکاست" واقعی مسلمانان نامید.




"محمد ساجدي" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به کشتار مسلمانان در میانمار و بی‌تفاوتی مدعیان حقوق بشر، گفت: کشورهايي که طراح اين جنايت در اين کشور هستند، در تلاش‌اند با استفاده از ناآرامي در بعضي مناطق همچون سوريه، مالي و کشورهاي خاورميانه، مسلمانان ميانمار را به دليل مقابله با قومي‌گرايي بودا از بين ببرند.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در نظام بين‌المللي، حمايت‌هايي در بعد سياسي و معنوي و در جهت محکوم کردن مخالفين و کساني که در کشتار مسلمانان نقش داشتند، به عمل آورده و همچنين کمک‌هاي اقتصادي به مردم مسلمان ميانمار داشته است.

اين کارشناس سياست خارجي با تاکيد بر اين که رژيم غاصب صهيونيستي و غرب نقش مهمي در کشتار مسلمانان در جهان ايفا مي‌کنند خاطر نشان کرد: مجامع بين‌المللي تحت تسلط غرب و لابي صهيونيستي در برابر اينگونه فجايع سکوت اختيار کرده‌اند و اين امر نشان‌دهنده ساختگي بودن قوانين حقوق بشر در جهان است.

گزارش از مرجان نظری‌فرد

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار