معاون نظارت و پايش اداره‌ كل محيط زيست كردستان گفت: جزيره‌اي بودن زيستگاه‌ها به عبارتي عدم وجود يكپارچگي در زيستگاه‌ها از عوامل تخريب محيط زيست و در نتيجه كاهش تنوع ‌زيستي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ طيب محمودي معاون نظارت و پايش اداره‌ كل محيط زيست استان ظهر امروز به مناسبت سوم خردادماه روز جهاني تنوع زيستي در نشستي با خبرنگاران استان در سنندج شعار امسال را آب و تنوع زيستي دانست و اظهار كرد: تنوع زيستي در كل به معناي تغييرپذيري در موجودات زنده است.
وي به مزيت‌هاي تنوع زيستي اشاره كرد و افزود: حفظ تركيب گازهاي اتمسفر، تعديل آب و هوا، ارتقاي حاصلخيزي خاك، از بين بردن بقايا و ضايعاتي همچون لاشه حيوانات از جمله مزاياي تنوع زيستي است.
اين مسئول مهم‌ترين و اساسي‌ترين مزيت تنوع زيستي را تامين غذاي انسان ذكر كرد و ادامه داد: تنوع ‌زيستي مهم‌ترين منبع تامين‌ كننده غذاي تمامي موجودات زنده روي كره زمين به شمار مي‌آيد.
معاون نظارت و پايش اداره ‌كل محيط زيست كردستان با بيان اينكه انقراض گونه‌ها از زمان‌هاي قديم هم بوده است و ديدگاه‌هاي متفاوتي در اين رابطه وجود دارد، خاطرنشان كرد: عوامل ايجاد انقراض گونه‌ها اعم از گياهي و جانوري در زمان قديم با حال حاضر متفاوت است.
محمودي ادامه داد: شرايط اقليمي در زمان‌هاي گذشته بيشتر عامل انقراض گونه‌ها بوده است ولي اكنون انسان به دليل استفاده نادرست از طبيعت و محيط موجب انقراض گونه‌هاي گياهي و جانوري مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: رشد جمعيت خود به‌ خود موجب ايجاد آلودگي و در نتيجه تخريب محيط زيست و منابع‌ طبيعي مي‌شود كه اين امر زمينه‌اي براي انقراض گونه‌هاست.
اين مسئول با بيان اينكه با افزايش جميعت سرانه مصرف روند روبه رشدي پيدا خواهد كرد، اضافه كرد: تهيه مواد اوليه برمي‌گردد به تنوع زيستي كه با افزايش جمعيت و در نتيجه سرانه مصرف تنوع زيستي را دچار تهديد مي‌كند.
معاون نظارت و پايش اداره ‌كل محيط زيست كردستان به عوامل تخريب كننده محيط‌ زيست اشاره كرد و گفت: جزيره‌اي بودن زيستگاه‌ها و به عبارتي عدم وجود يكپارچگي در زيستگاه‌ها از عوامل تخريب محيط زيست و در نتيجه كاهش تنوع‌ زيستي است.
محمودي اضافه كرد: زماني‌ كه زيستگاهي به صورت جزيره‌اي شود جانواران قادر به استفاده صحيح از زيستگاه زمستاني و تابستاني نخواهند بود.
وي شكار بي‌رويه را از ديگر عوامل تهديد گونه‌هاي جانوري خواند و تصريح كرد: حضور حيوانات اهلي در زيستگاه حيات‌ وحش نيز از ديگر عوامل تهديد تنوع جانوري و گياهي است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: خشكسالي‌هاي متوالي كه موجب كاهش تنوع زيستي و در نتيجه منجر به از بين رفتن گونه‌هاي جانوري كه از گياهان تغذيه مي‌كنند، مي‌شود از ديگر عوامل تهديد كننده تنوع زيستي به شمار مي‌رود.
معاون نظارت و پايش اداره‌ كل محيط زيست كردستان تصريح كرد: عدم پراكنش صحيح منابع آبي نيز اثرات منفي بر روي تنوع زيستي ايجاد مي‌كند.
محمودي خاطرنشان كرد: فقر حاكم بر جوامع روستايي كه باعث استفاده بيش از حد روستاييان از منابع موجود در زيستگاه‌هاي جانوري و گياهي شده از ديگر عوامل مهم كاهش تنوع زيستي است.
وي با تاكيد بر اينكه پايه و اساس حفاظت وجود نيروهاي حفاظت كننده است، اظهار كرد: از ديگر دلايل تخريب تنوع زيستي نبود امكانات و تجهيزات براي حفظ تنوع‌ زيستي است.
محمودي افزود: در كردستان با ارتقاي مناطق و زيستگاه‌هاي استان به مناطق حفاظت شده و شكار ممنوع قدم اساسي در حفظ گونه‌ها برداشته شده است.
معاون نظارت و پايش اداره ‌كل محيط زيست كردستان ادامه داد: در سفر دوم هيئت دولت به استان ساخت 12 پاسگاه محيط‌باني براي كردستان مصوب شد كه 7 پاسگاه هم‌اكنون آماده بهره‌برداري است.
محمودي اضافه كرد: با بهره‌برداري از 12 پاسگاه ذكر شده تعداد پاسگاه‌هاي محيط‌باني استان به 16 پاسگاه ارتقا مي‌يابد.
وي يادآورشد: علاوه بر تعداد پاسگاه‌هاي موجود در استان 3 كانكس در شهرستان‌هاي بيجار و قروه براي حفاظت و حراست از محيط زيست در كنار پاسگاه‌ها ارائه خدمت مي‌كنند./ل
برچسب ها: جانور ، زیستگاه ، نظارت ، موجود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار