فرش شكارگاه از تار ابريشمي، پود نخی و پرز پشمی تشكيل شده است با گرة فارسی بافته شده است. ابعاد آن 7/5×6/3 متر مي‌باشد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران تنوع زياد فرش دست بافت ايراني توجه هر دوستار هنري را به خود جلب مي کند و حتي کپي برداري نقش هاي ايراني از سوي برخي کشورها را ناکام گذاشت و طرح اصيل فرش هاي ايراني ، ايراني باقي ماند.

در ميان نقش ونگارهاي اين هنر اصيل مي توان به موارد زير اشاره کرد که از گذشته هاي دور باقي مانده اند:

فرش گلداني: اين فرش كه با گره فارسی بافته شده است تار و پودش نخی و پرزش پشمی است ابعاد آن 69/2×74/1 متر مي‌باشد و هم‌اكنون در موزة لوگانو کشور سوئيس نگهداری مي‌شود.

فرش موج دريا : اين فرش از تار و پود نخی و پرز پشمی تشكيل شده است نوع گره آن تركی مي‌باشد و دارای ابعاد 77/6×72/3 متر مي‌باشد. علت نامگذاری آن اين است كه نقشة آن شبيه موج دريا مي‌باشد. نام ديگر آن فرش پرتغالی مي‌باشد چون كه اين فرش به سفارش پرتغال بافته شده است. محل بافت آن كرمان مي‌باشد و در عصر صفويه بافته شده است اين فرش در موزة وين نگهداری مي‌شود.

فرش شكارگاه 1: اين فرش كه از تار ابريشمي، پود نخی و پرز پشمی تشكيل شده است با گرة فارسی بافته شده است. ابعاد آن 7/5×6/3 متر مي‌باشد و در قرن دهم هجری توسط غياث‌الدين جامی بافته شده است.اين فرش درموزة پولدي‌پتزولی ميلان نگهداری می شود.

فرش شكارگاه 2: ابعاد آن 95/6×23/3 متر مي‌باشد و به خاطر استفاده از مفتول زربفت شده طلا و نقره جزء فرشهای زربفت محسوب مي‌شود. تار و پود و پرز آن از ابريشم مي‌باشد و با گره فارسی بافته شده است. زمان بافت اين فرش قرن دهم هجری مي‌باشد.اين فرش در موزه وين نگهداری می شود.

فرش ترنج و حيواندار: اين فرش كه در موزه ميلان نگهداری مي‌شود و در هر مترمربع آن 568800 گره دارد. تار و پود آن ابريشمی و پرز آن پشمی است. زمينه آن از ترنج و حيوانات تشكيل شده است و از اين نظر با فرش چلسی مشابهت دارد. اين فرش در موزه ميلان نگهداری مي‌شود.

فرش سجاده ای : اين فرش كه ابعاد آن 61/1×05/1 متر مي‌باشد. نوع گره آن فارسی است و در هر دسيمتر آن 10000 گره وجود دارد. تار آن از جنس پنبه قهوه‌ای رنگ و پود آن پشم طبيعی است و پرز آن پشم و زر و سيم مي‌باشد. در بالای اين فرش جمله بسيار زيبای «الله‌اكبر» نقش بسته است. اين فرش در موزه متروپوليتين نيويورك نگهداری مي‌شود.

فرش چلسي: اين فرش كه يكی از فرشهای زيبا و دلنشين و نفيس جهان است. تار و پود آن ابريشم و پرز آن پشمی است. ابعاد آن (540×360 سانتي‌متر) و گره آن از نوع متقارن است. طرح آن شامل دو ترنج كامل با كلاله‌های جانبی و دو نيم ترنج متصل به حاشيه‌ها مي‌باشد. در زمينه لاكی آن حيواناتی مثل آهو، گوزن، شير و پلنگ مشاهده مي‌شود. اين فرش هم اكنون در موزه ويكتورياآلبرت لندن جای دارد و چون توسط يكی از تجار خيابان كينگزرود در چلسی واقع در شهر لندن خريداری شده به اين نام معروف گشته است.

فرش اردبيل: فرش اردبيل (شيخ صفي)، يكی از نفيس‌ترين فرشهای موجود در جهان مي‌باشد. تار و پود آن ابريشمی و پرز آن پشمی است. 52/11 ‌متر طول و 534 ‌متر عرض دارد. در سال 946ه‍.ق بافته شده است و دارای تاريخ و امضاء مي‌باشد. نام بافنده آن همراه با يكی از ابيات شعر حافظ در قسمت بالای فرش مشاهده مي‌شود.

جز آستان توام در جهان پناهی نيست سر مرا به جز اين در، حواله‌گاهی نيست

اين قالی در زمان صفوی برای مقبره شيخ‌صفي‌الدين اردبيلی جد خاندان صفويه بافته شده است و توسط شركت انگليسی زيگلر از ايران خارج شده و به موزه ويكتورياآلبرت لندن فروخته شد. در هر متر مربع آن 517000 گره از نوع فارسی بكار رفته است. بافت آن 5/3 سال طول كشيده است، طرح آن بسيار زيباست. در وسط آن ترنج زيبايی به رنگ زر‌دطلايی قرار گرفته است كه شانزده كلاله دور آن را احاطه كرده است. زمينه فرش آبي‌سير است و تمامی آن با گلهای بسيار ظريف تزئين شده است و حاشيه توسط كتيبه‌ها و دايره های کوچک به صورت يك در ميان تزئين شده است.

فرش پازريك: يكی از قديمي‌ترين فرشها كه به وسيلة پرفسور رودنكو در سال 1949 ميلادی در منطقه پازيريك سيبری در نزديكی مرز مغولستان در ميان يخ‌ها كشف شد فرش پازريک می باشد. اين فرش كه ابعاد آن 83/1×2 متر مي‌باشد و 2 ميلي‌متر قطر دارد و در هر دسيمتر مربع 3600 گره دارد. در اين فرش از رنگ‌های قهوه‌ای مسي، سبز روشن و زرد استفاده شده است. طرح آن تركيبی از طرحهای آشوري، هخامنشی و سكائی مي‌باشد.

طرح زمينه آن شامل گلهای 4 پر آشوری مي‌باشد و پس از يك حاشيه كه از گلهای تقريباً 4 گوش تشكيل شده است، يك رديف از سواران ايرانی به چشم مي‌خورد . طرح سواران و كلاه مخصوص آن‌ها اصالت ايرانی آن را نشان مي‌دهد و نقوش آن با اشكال متداول در دوران هخامنشی و نقوش تخت جمشيد مشابهت دارد. در انتهای حواشی فرش، جانواران بالدار افسانه‌ای ديده مي‌شود. نوع گره آن تركی است و حدود 5 قرن قبل از ميلاد بافته شده است.

طرح و گره اين فرش نشان‌دهنده آن است كه اين فرش اولين تجربه بافندگان آن نبوده ودوران تجربه و كمال را پشت سر گذاشته است. اين فرش هم اكنون در موزه ارميتاژ سن‌پترزبورگ نگهداری مي‌شود.

برچسب ها: فرش ، اصیل ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار