معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: صیانت از عرصه های منابع طبیعی با مدیریت فرابخشی محقق می شود.

پرویز گرشاسبی در سمینار آموزشی طرح مشارکتی غنی سازی جنگل های بازفت استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: هم اکنون در زمینه منابع طبیعی در کشور مدیریت بخشی نگرانه حاکم است و هر دستگاه طبق اهداف و برنامه ریزی خود فعالیت و مردم نیز اهداف محلی خود را دنبال می کنند.
وی تصریح کرد: نگاه به مدیریت منابع طبیعی در کشور در زمینه بهره برداری های زیستی و کشاورزی باید به سوی مدیریت فرابخشی حرکت کرد.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در برنامه ریزی و اجرای طرح های عمرانی باید نظرات مردم و حوزه های ذیربط را مدنظر قرار داد و افق و برنامه ریزی بلندمدت دستگاه های اجرایی باید با پرهیز از موازی کاری صورت گیرد.
گرشاسبی در خصوص طرح مشارکتی غنی سازی جنگل و مرتع که باهمکاری ایران و ژاپن در حوزه آبخیز رود کارون در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ در حال اجراست، گفت: در این طرح احیای حوزه آبخیز، توانمند سازی مردم محلی و بهره برداران عرصه های طبیعی با هدف مدیریت فرابخشی اجرا می شود.
وی افزود: اجرای این طرح باید الگویی مناسب برای استان های همجوار حوزه کارون باشد که طبق برنامه ریزی های بلندمدت این طرح در دیگر استان ها نیز اجرا می شود.
گرشاسبی افزود: برای کاهش بهره برداری سنتی و عشایری از منابع طبیعی باید مشارکت محلی در احیای حوزه آبخیز، ایجاد مشاغل و تامین معیشت از راه های جدید، جایگزین شیوه های سنتی شود.
سمینار آموزشی یک روزه اجرای طرح مشارکتی غنی سازی جنگل های بازفت استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشاور ارشد شرکت جایکا ژاپن، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های اصفهان، خوزستان، فارس، لرستان، گهکیلویه و بویراحمد، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در شهرکردبرگزار شد.
طرح مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری با همکاری ایران و ژاپن در 50  هزار هکتار از منابع طبیعی از سال 2010 در این منطقه آغاز شده و طبق پیش بینی، این طرح تا سال 2015 اجرا خواهد شد.
منطقه بازفت در فاصله 85 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.