کاشتن اولین بذر توتون سیگار در رشت، انحلال حزب جمهوری اسلامی، تصویب اساسنامه فرهنگستان ایران، روز جهانی کودک و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 21 رجب 1434 هجری و 1 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

کاشت اولین بذر توتون سیگار توسط «حکیم فانوس» در رشت (1266 ش)
دکتر استپان هاراتونیان که در گیلان معروف به حکیم فانوس بود، از پزشکان ارامنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار فلاحت توتون نیز مشغول بود، اول کسی بود که بذر توتون سیگار را در سال ۱۲۵۳ش از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت.

او بود که بذر توتون سیگار را به تنباکو کاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت به وجود آمد.

درگذشت استاد «سید حسین میر خانی» خوشنویس برجسته (1361 ش)
سید حسین میر خانی برادر بزرگ‌تر استاد سید حسن میر خانی در سال‌های پایانی عمر معروف به سِراجُ الکُتَّاب، در سال 1284 در تهران به دنیا آمد. تعلیم خط را از پدر که از خوشنویسان و شاگردان میرزا رضا کلهر بود فرا گرفت و طولی نکشید که به جرگه خوشنویسان به ویژه در تحریر خط نستعلیق درآمد. میر خانی مدرس خط کلاس عمومی خوشنویسی اداره هنرهای زیبا بود و مجال کمتری برای کتابت آثار می‌یافت. از آثار مهم کتابت استاد میر خانی، دو مجلد قرآن کریم است که قرآن اول با ترجمه فارسی و قرآن دوم، بدون ترجمه به چاپ رسیدند.
سید حسن میر خانی موفق به دریافت نشان درجه یک هنر و نشان درجه سه خدمت شد و تقدیرنامه‌ای از دانشگاه الزهرا به مناسبت نوشتن اولین قرآن اخذ کرد. از خدمات مهم وی در جهت گسترش هنر خوشنویسی، پایه‌گذاری انجمن خوشنویسان ایران می‌باشد که هم اکنون نیز این انجمن در راستای این هنر فعالیت می‌کند. این استاد گرا نمایه سرانجام در یازدهم خرداد 1361 ش در 77 سالگی درگذشت.

انحلال حزب جمهوری اسلامی به پیشنهاد اعضای آن (1366 ش)
حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از پیروزی انقلاب از سوی حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی خامنه‌ای، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی و دکتر محمد جواد باهنر با هدف ایجاد تشکیلاتی نیرومند و سامان دادن به نیروهای فعال و ایجاد انسجام و انضباط، اعلام موجودیت کرد و به عضوگیری پرداخت. این حزب، در طول حیات خود، ضمن شرکت فعال تشکیلاتی در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور، به لحاظ حضور رهبران حزب در سطوح بالای تصمیم‌گیری، نقش تعیین کننده‌ای در سمت‌گیری مسائل و موضع‌گیری‌های کشور ایفا نمود.
فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا سال 1363، همچون گذشته ادامه یافت ولی از آن سال به بعد، به تدریج دامنه و گستردگی آن کاهش یافت تا آن که در یازدهم خرداد 1366، به دنبال پیشنهاد آیت‌اللَّه خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به امام خمینی، مبنی بر توقف فعالیت‌های حزب و موافقت ایشان، حزب جمهوری اسلامی، فعالیت‌های خود را متوقف نمود. در نامه رهبران حزب در دلایل انحلال آن آمده بود: «احساس می‌شود که وجود حزب، دیگر آن منافع و فوائد آغاز کار را نداشته و به عکس ممکن است تخرّب در شرایط کنونی، بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف و دو دستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد. شورای مرکزی حزب، با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که حزب جمهوری اسلامی تعطیل و فعالیت‌های آن به کلی متوقف گردد».


تصویب اساسنامه فرهنگستان ایران در هیئت وزیران (1314 ش)
برای حفظ و توسعه و ترقی زبان فارسی، اساسنامه تشکیل فرهنگستان زبان و ادب پارسی در یازدهم خرداد 1314 ش در هیئت وزیران به تصویب رسید و اولین جلسه آن با حضور 24 تن از ادیبان کشور فردای آن روز، در دوازدهم خرداد 1314 برگزار شد. اهمّ وظایف فرهنگستان عبارتند از: اختیار الفاظ و اصطلاحات در هر رشته از رشته‌های زندگانی با سعی در این که الا مکان، فارسی باشند؛ پیراستن زبان فارسی از الفاظ نامناسب؛ تهیه دستور زبان و استخراج و تعیین قواعد برای وضع لغات فارسی و اخذ یا ردّ لغات بیگانه و خارجی.

 جمع آوری لغات، اصطلاحات، اشعار، امثال و نوادر محلی؛ تشویق شعرا و نویسندگان در ایجاد شاهکارهای ادبی؛ تشویق دانشمندان به تألیف و ترجمه کتب سودمند به فارسی فصیح و مأنوس و مطالعه در اصلاح خط فارسی. فرهنگستان پس از شهریور 1320 به تدریج ضعیف و سپس تعطیل گردید. پس از آن، کوشش‌هایی برای افتتاح مجدد آن به عمل آمد که ثمری نبخشید تا این که سرانجام، فرهنگستان زبان ایران، در آبان ماه 1349 ش بنیان نهاده شد.

درگذشت استاد، دکتر «مهدی روشن ضمیر» ادیب و زبان شناس معاصر (1378 ش)

استاد دکتر مهدی روشن ضمیر در سال 1298 ش در تبریز به دنیا آمد و پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه، برای ادامه تحصیل، در سال 1316 راهی تهران شد. وی از آن پس به تدریس و نیز ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1336 دکترای خود را از فرانسه اخذ کرد. استاد روشن ضمیر از آن پس به مدت 27 سال در دانشگاه تبریز تدریس نمود و به تألیف و نگارش نیز پرداخت. مشکلات زبان فرانسه در 3 جلد، دیار خوبان، برگزیده‌های ادبی در 2 جلد و مجله‌های فرانسه و نیز ترجمه فردوسی و حماسه ملی و معتقدات و آداب ملی از جمله آثار وی می‌باشند. استاد روشن ضمیر سرانجام پس از عمری تلاش و خدمت در 80 سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةُ الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

گشایش موزه آموزش و پرورش اصفهان
برای حراست از مفاخر گذشته و ادامه و تکامل فرهنگ این سرزمین، سازمان آموزش و پرورش، ایجاد موزه آموزش و پرورش را به عنوان کانون فرهنگ و هنر جامعه در سرلوحهٔ اهداف خود قرار داد. محل این موزه منزل مسکونی شادروان عطاءالملک دهش از شخصیت های اجتماعی اواخر دوره قاجار است که دارای مجموعه ای از هنر ایرانی و اروپایی است. این ساختمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه تبدیل شد که پس از بازسازی در سال ۱۳۷۸ به عنوان جایگاه موزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت. موزه با ایجاد زمینه های مناسب برای استفاده از تجارب گذشتگان، فراهم آوردن شرایطی برای مقایسه وضعیت آموزشی گذشته و حال، تجلیل از پیشکسوتان و طلایه‌داران نظام تعلیم و تربیت، حفظ یاد و نامشان همت گماشته است.

ثبت غار سهولان (آذربایجان غربی) در فهرست آثار طبیعی ملی ایران

غار «سهولان» (کردی: Sehollan) در روستای «سهو لان» ۴۲ کیلومتری شمال شرق مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درج‌ها ست. سهو لان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کو نه کو تر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نا مگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

درگذشت بازیگر پیشکسوت پروین سلیمانی

شروع فعالیت در تئاتر با بازی در نمایش «شهرزاد قصه گو» در سال 1323 نام اصلی: بتول نام خانوادگی اصلی: سلیمانی خو تاریخ تولد: 1301 محل تولد: تهران ملیت: ایران مدرک تحصیلی: سیکل بیوگرافی شروع فعالیت در تئاتر با بازی در نمایش «شهرزاد قصه گو» در سال 1323. فعالیت در زمینه صدا، دکلمه، گویندگی رادیو.

شروع فعالیت سینمایی در سال 1331. تقدیر شده در دهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «دی گه چه خبر؟» (تهمینه میلانی) در سال 1370. جوایز و انتخاب‌ها با تقدیر از بهترین بازیگر نقش مکمل زن (دی گه چه خبر؟!) این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران ساعت 20،11 خرداد ماه 1388 پس از تحمل یک دوره بیماری سخت درگذشت.

شهادت سردار خادمی
جبهه‌های غرب و شمال غرب حماسه‌های حضور این سردار سرافراز سپاه اسلام که در دوران دفاع مقدس از نیروهای مؤثر قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) بود را فراموش نخواهد کرد. بعد از دفاع مقدس نیز حضور در معاونت طرح و برنامه نیرو هوایی سپاه پاسداران، فعالیت‌های علمی تحقیقاتی در دوران حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک و عضویت در شورای دایرة‌المعارف دفاع مقدس از جمله فعالیت‌ها و خدمات وی بود. آخرین مأموریت مرحوم خادمی حضور در مراسم رونمایی از کتاب «عکس الوند» بود که با وجود وخامت وضعیت جسمانی، شوق خدمت و حضور در میان ایثارگران را به استراحت ترجیح داد.

وقوع زلزله وحشتناک و پر تلفات در شهر «توکیو» در ژاپن (1923 م)

در اول ژوئن 1923 م زلزله پر تلفات توکیو در دو نوبت و به فاصله زمانی کوتاهی از یک دیگر رخ داد و در جریان آن نیمی از شهر بزرگ توکیو پایتخت ژاپن ویران شد. این زلزله، حریق بزرگی را به دنبال داشت و در جریان آن بیش از 150 هزار نفر از مردم توکیو جان خود را از دست دادند.

اعدام «آدُلْفْ آیش من» جنایت‌کار نازی در بیت المقدس توسط صهیونیست‌ها (1961 م)

آدُلْفْ آیش من که صهیونیست‌ها از او به عنوان دشمن شماره دو یهودیان جهان یاد می‌کنند، طراح کوره‌های آدم سوزی در دوره حکومت هیتلر بود. هنگامی که لهستان به دست قوای آلمان هیتلری سقوط کرد، به دستور آیش من، کوره‌های بزرگی ساخته شد و نازی‌ها، اجساد اسرای بازداشت شده در لهستان را در این کوره‌ها می‌انداختند و آن‌ها را در کم‌ترین زمان خاکستر می‌کردند. آیش من پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، موفق شد با لباس مبدل از کشور فرار کند چرا که صهیونیست‌ها معتقد بودند وی عامل قتل تعداد زیادی از یهودیان بوده است. ولی آیش من پس از 15 سال اختفا در 23 مه سال 1960 مدر آرژانتین شناسایی شد.
صهیونیست‌ها پس از ربودن وی، او را بی هوش کردند و به وسیله صندوقی که از مصونیت‌های سیاسی برخوردار بود، وی را به طور مخفیانه به اسرائیل منتقل کردند. سرانجام آدولف آیش من پس از یک محاکمه طولانی، در اول ژوئن 1961 م به دار آویخته شد و سپس جسدش را سوزاندند و خاکسترش را به دریا ریختند. مقامات صهیونیست می‌گفتند که او نیز باید هم چون هزاران یهودی که در اروپا به دستور آیش من سوزانده می‌شدند و از خاکسترشان اثری بر جای نمی‌ماند، سوزانده و خاکسترش به باد داده شود. نقل است که آیش من قبل از اعدام خواسته بود که یهودی شود و وقتی علت آن را پرسیدند گفت: مایلم یهودی بشوم تا وقتی کشته شدم، باز هم یک یهودی کشته شده باشد.

روز جهانی کودک
در یکی از روزهای سال 1986 مدو تن از دانش‌آموزان دبستانی اهل نیویورک طی نامه‌ای از کودکان سراسر جهان خواستند که همگی، روزی را به صلح اختصاص دهند. به همین مناسبت از آن تاریخ به بعد، اولین روزِ ماه ژوئن به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری شد و همه ساله مراسم ویژه‌ای بدین مناسبت در سراسر جهان برگزار شود. کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری، صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء تغذیه و جنگ و درگیری می‌میرند.

در جهان امروز، هر هفته بیش از دویست و پنجاه هزار کودک به کام مرگ می‌روند و همین تعداد هم به صورت فلج، ناقص یا با عقب‌ماندگی‌های فیزیکی و ذهنی به حیات ادامه می‌دهند. صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف اعلام داشته که تنها با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می‌توان جان نود درصد از کودکانی را که سالانه می‌میرند نجات داد و برای بهبود چشم‌گیر زندگی کودکان جهان سوم کافی است که فقط مبلغ بودجه شش هفته تسلیحاتی جهان هزینه شود. (لازم به ذکر است که روز جهانی کودک، در اصل، برابر با اول ژوئن مصادف با یازدهم خرداد می‌باشد که به دلیل تقارن این روز با ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در ایران، روز شانزدهم مهرماه به این عنوان نام‌گذاری شده است.)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار