آغاز انتشار روزنامه «صور اسرافیل»، فتح قلۀ «اورست»، تصرف بندر «قُسطَنطنیّه»توسط ترکان عثمانی، اختراع ماشین بخار، اختراع بالگرد، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 18 رجب 1434 هجری و 29 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز انتشار روزنامه «صور اسرافیل» در دوران مشروطه (1286 ش)
اولین شماره نامه هفتگی صوراسرافیل چند ماه پس از پذیرش مشروطیت ایران در هشتم (یازدهم) خرداد 1286 از چاپ خارج شد و به دست مردم رسید. این روزنامه با پیشنهاد و کوشش میرزا جهانگیرخان شیرازی معروف به صور اسرافیل و علی اکبر دهخدا اداره و منتشر می‌شد. جهانگیرخان این روزنامه را با هدف تکمیل معنی مشروطیت و حمایتِ مجلس شورای ملی و کمک به روستائیان، ضعفا، فقرا و مظلومین انتشار می‌داد. در آغاز، صوراسرافیل هفته‌ای یک بار منتشر می‌شد. تا آن وقت، ادبیات و انشاء ایرانی عموماً و روزنامه‌ها، خصوصاً به طرز نگارش قدیم، سراسر الفاظ مسجَّع، پرتکلف و بی‌حقیقت و بدون معنی و خالی از سود و اثر بود.

این روزنامه در تغییر نگارش تأثیر فراوانی داشت. روزنامه صوراسرافیل در طول انتشار خود دچار مشکلاتی شد. چندین بار نویسنده آن را تکفیر کردند و چند بار بساط روزنامه‌نویسی آن را در هم پیچیدند. این روزنامه سرانجام پس از 32 شماره انتشار و در پی به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار و پس از قتل میرزا جهانگیرخان، مدتی تعطیل شد تا این‌که دهخدا آن را چند شماره در اروپا منتشر کرد و پس از مدتی برای همیشه تعطیل شد.

تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران توسط مجلس شورای ملی (1313 ش)
به موجب قانون تأسیس دانشگاه، از مدارس عالی آن زمان از قبیل دارالمعلّمین عالی، مدرسه حقوق و علوم سیاسی و مدرسه عالی طبّ، دانشگاه تهران تشکیل شد و اجزاء مختلف آن به سرعت ایجاد گردید. تا قبل از آن، در نقاط مختلف کشور، مدارس قدیم‌های وجود داشت که در آنها، علوم اسلامی و بسیاری از مباحث مربوط به علوم عقلی و نقلی تدریس می‌شد. مجموعه این مدارس و ایجاد مدارس عالی دیگر نظیر دارالفنون و دارالمعلّمین و همچنین لزوم وحدت و تمرکز در اداره این مدرسه‌های عالی سبب شد که وزارت فرهنگ به روش جدید طرح دانشگاهی را تدوین نماید. این لایحه به مجلس شورای ملی ارسال و در هشتم خرداد 1313 به تصویب رسید. سرانجام در تاریخ پانزدهم بهمن 1313 ش، سنگ بنای دانشگاه تهران نیز گذاشته شد و پس از مدتی به پذیرش دانشجو اقدام نمود.

رحلت عالم امامی آیت‌اللّه «میر سید علی فانی اصفهانی» (1368 ش)
آیت‌اللَّه میر سید علی فانی اصفهانی در سال 1294 ش (1333 ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی از نه سالگی به تحصیل مقدمات علوم اسلامی روی آورد و پس از طی مقدمات و سطوح، در محضر حضرات آیات: سید محمد نجف آبادی و رسید علی نجف آبادی به درجات بالای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه فانی، پس از نیل به درجه اجتهاد، از اصفهان راهی نجف اشرف شد و در مدت اقامت سی ساله در آن شهر به تدریس فقه و اصول، تفسیر، کلام و اخلاق و... مشغول شد. ایشان در سال 1352 شبه ایران مراجعت نمود و در قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. آثار باقی مانده از آیت‌اللَّه فانی اصفهانی، متجاوز از هشتاد جلد کتاب می‌باشد که عموماً در علوم اسلامی همچون فقه، اصول، کلام، فلسفه و تفسیر نگاشته شده است. دستور حج و عمره، فواید رجالیه، اربعین حدیث و تفسیر سوره فاتحه و... از جمله آثار ایشان است. این عالم امامی و فقیه اصولی سرانجام در هشتم خرداد 1368 در 74 سالگی درگذشت.

تولد «حجت الاسلام اشرفی» فقیه مسلمان (1220 ق)
حاج ملامحمد معروف به حجت الاسلام اشرفی برای تکمیل تحصیلات خود به حوزهٔ نجف در عراق رفت و از محضر استادان بنام آن دیار کسب فیض نمود. وی پس از چندی در علوم حدیث، تفسیر قرآن و کلام، مهارت بسیار یافت و استادی برجسته شد. از وی مؤلفاتی سودمند بر جای مانده است که از آن جمله اسرار الشهاده می‌باشد. حجت الاسلام اشرفی سرانجام پس از 95 سال مجاهدت علمی و عملی در سال 1315 ق رحلت کرد.

درگذشت «سید علی کازرونی» استاد فلسفه و عرفان (1343 ق)
آقا سید علی مجتهد کازرونی شیرازی، فرزند مرحوم حاج سید عباس مجتهد کازرونی در سال 1278 ق متولد شد. در 1291 از کازرون به شیراز آمد و تا سال 1304 در شیراز به تحصیل معقول و منقول پرداخت. معقول را نزد شیخ احمد شیرازی نجفی - که شاگرد حکیم عباس دارابی بوده - و شیخ محمد حسین شانه ساز تحصیل کرد. احتمالاً اواخر دورهٔ تدریس حکیم عباس (متوفی 1300) را نیز درک نموده است.

از سال 1304 تا 1315 در نجف اقامت کرد و از حوزهٔ درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی بهره‌مند شد و به مقامات عالی نائل آمد. از سال 1319 تا پایان عمر در شیراز به تدریس، خصوصاً تدریس فلسفه و عرفان اشتغال داشت. بسیاری از مدرسین و فضلای شیرازی در معقول و منقول شاگردان او بوده‌اند. مرحوم آقا سید علی نمونه‌ای از سلف صالح بوده است. شاگردان او و سایر مردم شیراز داستان‌ها از صفای نفس و تقوای او دارند. این فیلسوف و عارف الهی سرانجام در 65 سالگی بدرود حیات گفت.

تصرف بندر «قُسطَنطنیّه» پایتخت امپراتوری روم شرقی توسط ترکان عثمانی (1453 م)
بندر قسطنطنیه در سال 330 متوسط قُسطَنطین اول یا کُنْسْتانْتین بر روی هفت تپه در کنار تنگه بس فر بنا شد و دژی تسخیرناپذیر بود که آثار تاریخی، ادبی و هنری ارزش‌مندی در آن وجود داشت. این بندر در جنگی که بین امپراتوری روم شرقی با ترکان عثمانی روی داد توسط نیروهای سلطان محمد فاتح، امپراتور عثمانی فتح شد. اولین فرمانی که سلطان محمد فاتح پس از تصرف قسطنطنیه صادر کرد تأمین امنیت و آزادی ساکنان این شهر بود. وی به آبادانی و ترمیم خرابی‌های قسطنطنیه همت گماشت و سپس مسجدی بنا کرد که تاکنون باقی است و به نام مسجد سلطان محمد مشهور است. قسطنطنیه پس از این که نام اسلام بول گرفت، در 1930 م به استانبول تغییر نام یافت. این شهر تنها قسمت اروپایی کشور ترکیه است و سه درصد کل کشور را تشکیل می‌دهد و نیز این شهر مهم‌ترین شهر ترکیه می‌باشد و در غرب این کشور واقع است.

اختراع ماشین بخار توسط «دنی پاپَن» فیزیک‌دان فرانسوی (1707 م)
دنی پاپن مخترع فرانسوی در 11 ژانویه 1647 م متولد گردید. وی از نوجوانی به امور صنعتی و فنی علاقه‌مند بود و اولین کسی بود که به فکر استفاده از قوه بخار افتاد. وی ابتدا در سال 1690 م ماشینی اختراع کرد که در آن بر اثر انبساط بخار، انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل و باعث حرکت وسیله می‌گردید. با این حال، این وسیله، دیگ بخار جداگانه‌ای نداشت. بعدها پاپن به آزمایش و تکمیل این ماشین بخار پرداخت و در 29 ماه مه 1707 م موفق به ساخت ماشین بخاری گردید که با انجام تغییرات و تعبیه دیگ بخار جداگانه، آن را عرضه نمود. اختراع پاپن و تجربیات وی باعث شد تا پس از او اتومبیل و کشتی بخار، ساخته شود. دنی پاپن که به او لقب «پدر بخار» داده‌اند بعد از 67 سال زندگی در 2 اوت 1714 م درگذشت.

تولد «آندره سِلِسیوس» منجم، فیزیک‌دان سوئدی (1701 م)
آندره سلسیوس، فیزیک‌دان و دانشمند سوئدی، در 29 مه 1701 م متولد گردید. وی از طبقه بزرگان و نجبا بود اما نه تنها در مسیر کسب قدرت و نظامی‌گری گام برنداشت بلکه به تحقیقات علمی روی آورد و تا مقام استادی دانشگاه پیش رفت. وی هم‌زمان با تدریس به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر نمود و از رصدخانه‌های بزرگ آن دیدن کرد. سلسیوس در سال 1733 م مجموعه‌ای از نتایج 316 رَصَد شفق شمالی را که توسط خود وی و یا دیگران انجام گرفته بود در آلمان منتشر ساخت و به عنوان عضو هیأت علمی فرانسه برای اندازه‌گیری طول قوس نصف‌النهار به منطقه لاپْلانْدْ در شمال اروپا سفر نمود. تحقیقات فراوان وی گرچه با ارزش بودند اما ناتمام باقی ماندند. با این حال اختراع میزان الحراره یا دماسنج معروف به سلسیوس از جمله نتایج تحقیقات اوست. وی این دماسنج صد درجه‌ای را در سال 1742 م اختراع نمود. آندره سلسیوس فیزیک‌دان و محقق برجسته سوئدی سرانجام در 8 اکتبر 1744 مدر سن 43 سالگی درگذشت.

فتح «اِوِرِسْتْ» مرتفع‌ترین قله جهان (1953 م)
در 29 مه 1953 م اورست، بلندترین قله جهان توسط ادموند هیلاری از انگلیس و نتسینگ نور کی از هند فتح شد. قبل از فتح این قله، گروه‌ها و افراد دیگری برای صعود به قله این کوه تلاش کرده بودند و حتی جان خود را بر سر این راه گذاشتند. در سال 1951 شیپتن، کوهنورد انگلیسی راهی از جنوب این کوه کشف نمود که صعود بر این قله را ممکن نمود. سال بعد از آن نیز هیأت کوهنوردان سوئیسی تا ارتفاع 8600 متری صعود کردند. این قله با 8848 متر ارتفاع، مرتفع‌ترین نقطه جهان است که در سلسله کوه‌های هیمالیا و در کشور نپال قرار دارد.

پس از فتح قله اورست در 29 مه 1953، گروه‌های کوهنورد دیگری از سایر کشورها نیز توانستند به قله کوه دست یابند و آن را فتح کردند. با این همه بلندترین قلّه سلسله کوه‌های هیمالیا به نام «جورج اِوِرِسْت» نقشه‌بردار انگلیسی که در سال 1866 م درگذشت نامیده شده است. وی در سال 1841 موفق به کشف قله این کوه شده بود، اما علی‌رغم 8 بار صعود به قلل هیمالیا، نتوانست به قله‌ای که خود کشف نموده بود، صعود نماید.

مرگ «همفری دِیوی» شیمی‌دان و مخترع انگلیسی و پدر الکتروشیمی (1829 م)
سِر همفری دِیوی شیمی‌دان معروف انگلیسی در سال 1778 م در انگلستان به دنیا آمد. همفری در نوجوانی برنامه خودآموزی شامل الهیات، جغرافیا، هفت زبان و تعدادی موضوع‌های علمی برای خود طرح‌ریزی کرد و به مطالعه فلسفه پرداخت. وی در هفده سالگی به دلیل آزمایش گاز نیترو اکسید معروف به گاز خنده، بر روی خود، به شهرت رسید و در 24 سالگی، با سمت استادی وارد انیستی توی پادشاهی انگلستان شد. وی هم‌چنین لامپ بی‌خطری را اختراع کرد که بر شهرتش افزود. دیوی از آن پس مطالعات عمیقی را در شیمی آغاز کرد و توانست آب را به عناصر تشکیل دهنده‌اش تجزیه کند.
این کار او باعث شد تا جایزه بزرگ آکادمی فرانسه، از آنِ وی شود. او هم‌چنین عناصر سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، باریم و استران سیم را در ضمن تحقیقاتش از دیگر عناصر جدا ساخت. این امر در آن زمان، در پیشرفت علم شیمی، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد. وی نظریه‌ای مطرح ساخت که بر اساس آن، هیدروژن، معرِّف و مشخِص اسیدهاست. در سال 1820 به ریاست انجمن سلطنتی انتخاب شد. دیوی به دلیل کشف شش عنصر مهم شیمیایی به پدر الکتروشیمی معروف است. همفری دیوی سرانجام در 29 مه 1829 مدر 51 سالگی درگذشت.

مرگ «اوا ریست گالوا» نابغه ریاضی فرانسه (1832 م)
اوا ریست گالوا، ریاضی‌دان شهیر فرانسوی در 26 اکتبر 1811 مدر شهری در نزدیکی پاریس به دنیا آمد. گالوا در 12 سالگی وارد کالج شد و در تمام مواد درسی خود، جایزه اول را به دست آورد. وی در ادامه، به مطالعه منظم درس‌های ریاضی پرداخت و در پانزده سالگی، شاه کارهای تحلیل جبریِ آن عهد را که در خور ریاضی‌دانان حرفه‌ای بود، به آسانی جذب می‌کرد. گالوا در 18 سالگی کتاب وقایع ریاضیات را به پایان رساند و پس از آن، سه اثر جدید درباره مسائل نوین ریاضی تنظیم کرد.
از دیگر آثار گالوا، می‌توان به اثری درباره تئوری عمومی حل معادلات که امروزه به تئوری گالوا مشهور است، اشاره کرد. هم‌چنین یکی از نخستین پیشرفت‌های جدید در نظریه گروه‌ها و نیز اصولِ جبری معادلات، مرهون اوا ریست گالوا می‌باشد. گالوا جمهوری خواه سرسختی بود و دو بار به دلیل ابراز عقاید سیاسی خود به زندان افتاد؛ با این حال در زندان هم دست از کارهای علمی نکشید و به تکمیل آثار خود پرداخت. اوا ریست گالوا سرانجام در 29 مه 1832 مدر 21 سالگی در جریان یک دوئل کشته شد. درباره گالوا گفته‌اند که اگر این غول ریاضی در سن جوانی کشته نمی‌شد، ریاضیات کنونی بشر به اندازه سی صد سال جلو بود.

حمله هواپیماهای جمهوری خواهان اسپانیا به ناو آلمانی (1937 م)
در 29 مه 1937 مدر جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا، هواپیماهای جمهوری خواهان که در حال جنگ با سلطنت‌طلبان بودند یک ناو آلمانی را مورد حمله قرار دادند. آلمان‌ها نیز متقابلاً با رزم‌ناو خود، مواضع جمهوری‌خواهان در بندر آلم ریا در جنوب اسپانیا را گلوله‌باران کردند. بمباران یک ناو آلمانی توسط هواپیماهای جمهوری خواهان اسپانیا، بهانه خوبی بود تا آلمان نازی به حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از سلطنت طلبان اسپانیا بپردازد. سرانجام در ماه مارس 1939 م، سلطنت طلبان به رهبری ژنرال فرانکو بر جمهوری خواهان پیروز شدند.

اختراع بالگرد توسط «سیکورِسکی» مبتکر لهستانی (1908 م)
29 مه 1908 م، هواپیمای جدیدی که سیکورِسْکی، مخترع لهستانی‌الاصلِ امریکایی اختراع کرده بود با موفقیت به پرواز درآمد و به این ترتیب فصل نوینی در تاریخ ارتباطات هوایی بشر به وجود آمد. این وسیله که «بالگرد» نامیده شد دارای ویژگی‌های متعددی بود از جمله این‌که هم به جلو و هم به عقب می‌رفت و هم به طور عمودی می‌نشست و برمی‌خاست.

هم‌چنین بالگرد می‌تواند در یک نقطه در فضا بی‌حرکت بماند. بالگرد برای پرواز در مسافت‌های دور به کار نمی‌رود ولی چون به راه انداختن آن آسان است و از پهنه کوچکی از زمین می‌تواند برخیزد و بر آن بنشیند، موارد استعمال فراوان پیدا کرده است.

برخی از رخدادهای امروز

1867: پادشاه اتریش عنوان امپراتور اتریش مجارستان به دست آورد زیرا که مجارستان به نوعی ضمیمه اتریش شده بود.
1940: در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمان تصرف بلژیک را تکمیل کردند و «لیل» را در فرانسه متصرف شدند.
1943: گوشت و پنیر در آمریکا (ایالات متحده) جیره بندی شد.
1985: در جریان زد و خورد بر سر بازی فوتبال در استادیوم ورزشی هیزل در شهر بروکسل 39 تن کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار