بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۲۲۴۲۲۷سوره شعرا
وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿۲۲۴﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ ﴿۲۲۵﴾ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ﴿۲۲۶﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾

و شاعران را گمراهان پیروی می‌کنند (۲۲۴) آیا ندیده‌ای که آنان در هر وادیی سرگردانند (۲۲۵) و آنانند که چیزهایی می‌گویند که انجام نمی‌دهند (۲۲۶) مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفته‌اند یاری خواسته‌اند و کسانی که ستم کرده‌اند به زودی خواهند دانست به کدام بازگشت گاه بر خواهند گشت (۲۲۷)

شاعران بزرگ جهان بهترین مفسران کلام وحی در هر دیانتی بوده اند. کمدی الهیِ دانته آکنده از داستانها و حکمتهای انجیل و
تورات است و کتاب بهشت گمشدۀ میلتون تفسیری بر تعلیمات کتب عهد عتیق و عهد جدید است.

در تفسیر مولانا و حافظ نیز مفسر باید هدف آنها را دنبال کند و بکوشد که سخنش دنبالۀ سخن ایشان باشد و سنگ ها را از پیش پای فهم ها بردارد.

شاعران بزرگ این خدمت را در تفسیر قرآن کرده اند که اولاً خطاب قرآن را به جمیع انسانها تعمیم داده اند تا بنابر حدیث پیامبر اکرم، «هر کس قرآن را چنان بخواند که گویی در شأن او نازل شده» است.



 ثانیاً حقایق قرآن را از پوستۀ تمثیلات و قصه های گذشتگان بدر آورده اند چنانکه هر کس آن عبرتی برای خود داند، بدین معنی که در تفسیر ادبیات قصۀ موسی و فرعون نقد حال ماست.

قوۀ ابراهیم و اسماعیل و ایوب اطوار زندگی ماست و کشتی نوح هر روز آماده است تا مؤمنان را سوار کند و غافلان را به طوفان سپارد.
اینک آن نوحی که لوحِ معرفت کشتیِّ اوست
هر که در کشتیش ناید غرقۀ طوفان کند
دیوان شمس

حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح        ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار