تولید فیلم‌های فاخر از انحصار فارابی خارج مي‌شود و همچون یک تهیه کننده فیلم های درخواستی سازمان سینمایی را مورد حمایت قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست کرسی های آزاداندیشی، پرويز فارسی جانی مدیر کل مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی معاونت آثار  ضمن بیان این مطلب گفت: نشست کرسی های آزاداندیشی سینمای ایران در راستای مجموعه اهداف و برنامه های سازمان سینمایی انجام خواهد شد.
وی افزود: این مأموریت از اداره کل مطالعات به ما محول شده و به تعبیری این اداره کل اتاق فکر سازمان سینمایی کشور است كه مأموریت اصلی آن امر پژوهش و آموزش است.
وی عنوان کرد: کلیه امور مربوط به این موضوع در سازمان توسط مجمع انجام می شود و اداره جدیدی به نام امور فیلمنامه به بررسی کلیه فیلمنامه هایی که توسط شورای ارزیابی مورد تأیید قرار گرفته مشاوره و کارشناسی ارائه می دهد.
فارسيجاني ادامه داد: از ابتدا تاکنون 10 فیلمنامه را مورد مشاوره قرار دادیم که بازخورد خوبی از جانب فیلمنامه نویس و کارگردان داشت.
وی تصریح کرد: سعی ما جلب اعتماد آنها برای ارتقای فیلمنامه هایی است که به سازمان سینمایی ارائه می شود و تأثیر این مشاوره ها را در تولیدات فیلم های سینمایی مشاهده خواهیم کرد.
یکی از ادارات مهم اداره فیلم‌نامه است که وظیفه نظارت به محتوا و کیفیت جشنواره‌های سینمایی از ماموریت‌های جدید این اداره کل است.
وی عنوان کرد: ما در راستای وظایف دیگر در شورای سازمان سینمایی حضور داریم و عضویت ما در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و نمایش خانگی برای انجام کارهای آن است.
"فارسیجانی‌" تصریح کرد: منشوری‌ تحت عنوان منشور سینما که حاوی اندیشه‌های مقام معظم رهبری است به زودی به چاپ می‌رشد و کلیه دیدگاه‌ها به صورت دسته‌بندی شده در این منشور وجود دارد.
وی ادامه داد: این منشور فصل‌الخطاب است و از هرگونه اعمال سلیقه‌ای جلوگیری خواهد شد و براساس آن مجموعه سایت ها و باید و نباید‌های سینمایی ایران مشهود و به عنوان دستورالعمل ما است.
"فارسیجانی‌" افزود: در مجموع این اداره کل فعالیت‌ جوی در زمینه موضوع سبک زندگی دارد و براساس فرمایشات مقام‌معظم رهبری اتاق فکر‌هایی متشکل از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و رشته های جامعه‌شناسی و روانشناسی و سینمایی است که به یک راه کار درست درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی در سینما برسیم.
"فارسیجانی‌" ادامه داد: در کنار این کارها چاپ کتابی با عنوان سبک زندگی ایرانی اسلامی است که از ابتدا تا به امروز به گونه‌ای قابل استفاده برای سینما گران و مدیران باشد.
3 نوع ویرایش متفاوت در خصوص موضوعات مختلف سبک زندگی انجام شده و در اختیار شورای ارزیابی فیلم پروانه ساخت و اکران و نمایش فیلم های خانگی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: اقدام دیگر ما تهیه‌ی اطلاعات لازم از احادیث قرآن کریم استخراج آنها و تبدیل آنها به عبارات گویا به طور کلی که برای اهالی سینما قابل درک باشد و در تولیدات خود مورد توجه قرار دهند و اقدام دیگر استخراج ایده‌ها و سوژه‌ها مرتبط با سبک زندگی ایرانی و اسلامی و نقد زندگی غربی است که در این زمینه پژوهش‌های کارشناسانه‌ای انجام داده‌ایم و به زودی ویرایش نهایی آن به پایان می رسد و نسخه مکتوب و مجازی آن برای تمامی فیلمسازان ارائه می شود.
وی افزود: در حوزه آموزشی در 2 سبک آماتوری و حرفه‌ای به مدت آموزش فیلم سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی به افراد تازه‌کار و در بخش دیگر تشریح کرسی‌های آزاداندیشی‌ تحت عنوان سینما و سبک زندگی ایرانی اسلامی انجام می شود.
"فارسیجانی‌" اظهار داشت: فیلم "درخت ‌زندگی" به عنوان اولین فیلم برای نمایش در این جلسات انتخاب کردین که در این نشست اساتید و کارشناسان در حوزه فیلم‌سازی و کارگردانی حضور خواهند داشت و این نشست در 5 جلسه در همین موضوع ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در صورت همکاری دوستان این نشست‌ها ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت ماهی 1 بار از ساعت 15 بعدازظهر شروع و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: این نشست‌ها در دانشگاه‌ةای سراسر کشور ادامه خواهد داشت که در اولین نشست آن در تهران اساتید شرکت کننده حجت‌السلام دکتر "سهرابی‌"، "دکتر کریمی‌" ، "مهدی سجاده‌چی" و با اجرا و کارشناسی "دکتر ندایی‌" و همچنین با حضور دکتر "عرفان‌منش" و بنده انجام خواهد شد.
از اقدامات دیگر نا نشریه الکترونیک سینما ارسال بسته‌های مکتوب به شکل کتاب‌های مختلف که به صورت رایگان از خرداد ماه برای برخی فیلمسازان است و آخرین کار ما فعالسازی‌ اداره کل مطالعات است.
وی ادامه داد: تعامل با سینماگران جهان جزء دستور کار ماست و فیلم‌سازان و کارگردانان و تهیه‌کنندگان حرفه‌ای دعوت خواهد شد.
وی ادامه داد: ملاک انتخاب فیلم "درخت زندگی " در اولین نشست علت حرفه‌ای بودن این کار است و در جلسات بعد از فیلم های ایرانی استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: مشاوره‌های ما برای برخی از فیلم نامه‌ها به صورت اختیاری و رایگان است و به صورت رسمی در همین جا اعلام می‌کنیم الو.یت‌های ما فیلم‌هایی است که در 5 موضوع انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس، بیداری اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و نقد زندگی غربی و فلسطین ساخته می شود.
سازمان سینمایی فیلم‌‌نامه‌هایی را که توسط شورای ارزیابی فیلم‌نامه موفق به اخذ مجوز شوند مورد حمایت قرارمی‌دهد و میزان این حمایت و بودجه‌ها بستگی به نظر خود فیلم‌سازان دارد .
وی ادامه داد: فارابی بودجه تولیدی فیلم‌ها را در نظر می‌گیرد و در صورتی که این فیلم‌ها از طریق سازمان سینمایی حمایت شود فارابی دیگر حق حمایت از این فیلم‌ها را ندارد به این ترتیب انحصار تولید فیلم‌های فاخر از اختیار فارابی خارج می‌شود و فارابی به عنوان یک تهیه‌کننده تنها فیلم‌های درخواستی سازمان سینمایی را حمایت می‌کند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار