مؤتمن درباره نامه مدیر جشنواره کارلوویواری درباره فیلمش گفت: فیلم بسیار خوبی ساختی و خیلی خوب توانستی رمان قرن نوزده روسی را به فضای امروز تهران منتقل کنی. فیلمت را خیلی دوست داشتیم ولی انتخابش نمی‌کنیم!

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ مؤتمن درباره نامه مدیر جشنواره کارلوویواری درباره فیلمش گفت: فیلم بسیار خوبی ساختی و خیلی خوب توانستی رمان قرن نوزده روسی را به فضای امروز تهران منتقل کنی. فیلمت را خیلی دوست داشتیم ولی انتخابش نمی‌کنیم!
 

فرزاد موتمن کارگردان به همراه شفیع آقامحمدیان رییس مرکز گسترش مستند و تجربی در نشست نسبت سینمای ما با جشنواره های خارجی در خبرگزاری فارس شرکت کردند.

در این نشست موتمن درباره تجربه شخصی اش در نوع برخورد برخی جشنواره ها با فیلم های ایرانی گفت: "شب های روشن" را ابتدا در بازار جشنواره کن نشان دادند و بعد به جشنواره کارلو ویواری فرستاند. روزی بنیاد فارابی نامه ای به من داد که مدیر کمیته انتخاب جشنواره کارلو ویواری خطاب به من نوشته بود.

وی افزود: من سالها آن نامه را پنهان کردم تا تنشی ایجاد نشود و بعد از سالها آنرا در تلویزیون خواندم. خانمی که مدیر جشنواره بود این نامه را نوشته بود در ابتدا خیلی از فیلم "شب های روشن" تعریف کرد و گفت: "فیلم بسیار خوبی ساختی و خیلی خوب توانستی رمان قرن نوزده روسی را به فضای امروز تهران منتقل کنی. فیلمت را خیلی دوست داشتیم ولی انتخابش نمی کنیم!!"

موتمن درباره دلایل عدم انتخاب فیلمش گفت: دلایلی که برای انتخاب نکردن فیلم آورد خیلی برایم جالب بود. دلایل را اینگونه نوشت که "شب های روشن" فیلمی است در مورد شخصیت هایی که با خودشان در تناقض اند و مردم هم با آنان در تناقض اند، ما چنین چیزی را از فیلمی ایرانی نمی خواهیم! ما چنین نگاهی را در فرانسه و ایتالیا جست و جو میکنیم!

وی ادامه داد: ما دوست داریم فیلمی از ایران ببینیم در آن کاراکترها درگیر مبرم ترین نیازهای زندگیشان باشند! فیلمی که تماشاچی اروپایی بعد از دیدنش با خودش بگوید چه خوب که من در آن کشور زندگی نمیکنم و چقدر اوضاع زندگیم در اینجا مطلوب است!"

این کارگردان سینما ادامه داد: ببینید من نمی گویم این سیاست همه جشنواره ها و مدیران فستیوال هاست، اما به نظر می آید این گرایش در جشنواره های خارجی وجود دارد که از کشور ما اگزوتیسم میخواهند. عقب ماندگی میخواهند. اتفاقا اگر ما تلاش کنیم که اکران جهانی داشته باشیم این تصویر را می توانیم بشکنیم. تا وقتی جشنواره ها از ما اگزوتیسم بخواهند و ما هم نیازشان را برآورده کنیم، مطمئنا سینمای ایران قدمی رشد نخواهد کرد.

آقا محمدیان نیز در این نشست گفت: به نظر من خیر، مردم اروپا علاقه مندند تصویری واقعی از ایران ببینند و می فهمند تصویری که این روزها جشنواره های خارجی از ایران نشان میدهند حقیقی و صادقانه نیست. اگر ما اکران عمومی داشته باشیم میتوانیم با مردم سراسر دنیا ارتباط برقرار کنیم و حقیقت را بیش از همیشه بهشان نشان بدهیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.