استان سمنان ميزبان گونه هاي جانوري متنوعي از رده پستانداران – خزندگان – پرندگان - آبزيان و دوزيستان با تنوع و فراواني منحصر به فردي مي باشد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ظهرابي مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان به مناسبت فرارسيدن اول خرداد، روز جهاني تنوع زيستي گفت : تنوع زيستي ميراث ارزشمندي است كه آن را از نسل هاي قبل به امانت گرفته ايم و به نسل هاي بعد خواهيم سپرد بنابراين تك تك افراد جامعه مي توانند هر فعاليتي را هرچند بسيار كوچك، براي كمك به محيط زيست و حفظ آن انجام داده تا اين ميراث گران قدر را براي خودمان و آيندگان حفظ كنيم .
وي افزود: با آن كه سير تكاملي موجودات كره زمين چند ميليون سال طول كشيده است، امروزه به دليل بدرفتاري انسان با طبيعت پيرامون خود و تخريب زيستگاه ها، پراكندن آفت هاي گياهي و جانوري، تخليه آلاينده ها در هوا، خاك و آب، روند انقراض اين گونه ها با سرعت بسيار نگران كننده اي در حال افزايش است .
ظهرابي با اعلام اين خبر افزود : استان سمنان ميزبان گونه هاي جانوري متنوعي از رده پستانداران – خزندگان – پرندگان - آبزيان و دوزيستان با تنوع و فراواني منحصر به فردي مي باشد . مناطق اين استان انواع جانوران وحشي كمياب اعم از پرنده – خزنده و پستاندار را به صورت پراكنده در قسمت هاي كوهستاني ، دشت و كوير ميزباني مي نمايد . استان سمنان داراي بيش از 50 گونه از 164 گونه پستاندار ايران بوده و متجاوز از 160 گونه پرنده و بيش از 40 گونه خزنده ، 6 گونه دوزيست و چندين گونه ماهيان را شامل مي شود و همچنين وجود بيش از 650 گونه گياهي مجموعاً بيانگر تنوع بالاي جانوري و گياهي استان در سطح كشور است.
ايشان همچنين از اين استان به عنوان زيستگاه تمامي 8 گونه از گونه هاي مختلف گربه هاي ايراني شامل پلنگ- يوزپلنگ آسيايي- كاراكال-سياه گوش-گربه پالاس-گربه شني-گربه جنگلي و گربه وحشي نام برده و خاطر نشان كردند:مهمترين گونه هاي جانوري در معرض خطر انقراض استان شامل گورخر ايراني، يوزپلنگ آسيايي، زاغ بور، گربه پالاس و گونه آندميك استان وزغ كويري مي باشد كه اين اداره كل تمامي تلاش خود را در حفظ و نگهداري اين گونه هاي ارزشمند خواهد نمود.
شايان ذكر است : تنوع زيستي شبكه اي از همه موجودات زنده ، اعم از گياهي و جانوري است و نژادهاي انساني، جانوران، گياهان، قارچ ها و ساير جانداران تك سلولي را در بر مي گيرد . يكم خرداد مصادف با 22 ماه مي هر سال از طرف كنوانسيون تنوع زيستي روز جهاني تنوع زيستي در جهان نامگذاري شده است./ل
برچسب ها: سمنان ، مأمن ، گربه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار