پهنه جغرافیایی گسترده و تنوع اقلیمی کم نظیر گوناگون سبب شده تا در طول زمان تنوع ژنتیکی بی نظیری در کشورمان ایجاد شود و کشورمان را در زمره مناطق منحصر به فرد از لحاظ تنوع زیستی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اجتماعات مختلف گیاهی در توالی هم نه به طور اتفاقی بلکه بسیار طبیعی و قانونمند به یکدیگر متصل شده و طوری این سرزمین را آراسته اند که تنوع حیرت آوری از زیستگاه های مختلف شکل گرفته و شرایط زیست برای سازگاری تنوع وسیعی از حیات وحش فراهم آمده است.

منتظمی مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: عوامل متعددی تنوع زیستی کشور را تهدید می کنند که بنا بر تفاوت های اقلیمی و سایر ویژگی های طبیعی در کشورمان میزان اثر گذاری آن ها بر قسمت های مختلف کشور متفاوت است در واقع علائم خطری که سبب تهدید تنوع می شوند، بیش از آن چه که تصور شود قابل لمس است.

وی افزود: بنا بر تصمیم دبیرخانه کنفدراسیون تنوع زیستی، روز 22 می برابر با اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است و هر ساله این روز در کلیه کشورهای عضو کنفدراسیون گرامی داشته می شود نامگذاری این روز فرصتی را برای انعکاس نقش تنوع زیستی در حفظ حیات بشر فراهم می آورد.

وی با اشاره به اینکه عنوان روز جهانی تنوع زیستی امسال آب و تنوع زیستی اعلام شده است تصریح کرد: آب به عنوان پشتیبان حیات بر روی زمین، روش زندگی ما را تعیین می کند در بیشتر نواحی کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه، تهیه و حفظ آب به منظور رفع نیازهای مردم، به عنوان چالش اساسی در مسیر توسعه پایدار شناخته شده است.

منتظمی ادامه داد: اکوسیستم های مختلف به ویژه جنگل ها و تالاب ها، آب تمیز در دسترس برای جوامع بشری را تضمین می کنند آب به نوبه خود کلیه خدمات اکوسیستمی را پشتیبانی می کند.

مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک خاطر نشان کرد: آب به عنوان منبع کل حیات روی زمین، یک مبحث اصلی و مشترک است که مدیریت آن  مستلزم همکاری است برای موضوع مدیریت آب، راه حل هایی در برنامه راهبردی تنوع زیستی 2011-2020 و اهداف آن گنجانده شده است./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار